معاون سازمان محیط زیست کشور:

۲۹۰ سفره زیرزمینی در کشور در حال خشک شدن است

۱۳۹۳/۰۳/۲۷ - ۱۵:۲۳:۰۳
کد خبر: ۱۹۶۰۵۰
۲۹۰ سفره زیرزمینی در کشور در حال خشک شدن است
کیخا گفت: وزیر نیرو چند وقت پیش در یک برنامه تلویزیونی بیان کرد، ۲۹۰ سفره زیرزمینی در کشور وضعیت بسیار بدتری نسبت به دریاچه ارومیه دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از خرم آباد، علی کیخا در جلسه تودیع و معارفه مدیر کل اداره محیط زیست لرستان اظهار کرد: همه ما وقتی متوجه می شویم که از سرزمین ایران تعریف و تمجید می شود خوشحال می شویم و به خود می بالیم که در چنین سرزمینی زندگی می کنیم، سرزمین ما ایران با این همه افتخارات و تاریخ کهن و فرهنگی غنی همواره باعث افتخار ما و نیاکان ما بوده و هست، اما ما و فرزندانمان در مقابل این همه موهبت الهی که در کشورمان هست چه کرده ایم؟

وی افزود: در کشور مشکلات زیست محیطی فراوانی از جمله دریاچه ارومیه، رودخانه زاینده رود، دریاچه بختگان، تالاب های انزلی و مسئله زوال بلوط منطقه زاگرس وجود دارد.

کیخا با اشاره به این که جنگل های شمال کشور حدود یک میلیون سال قدمت دارند و از سرمایه های کشور محسوب می شوند، تصریح کرد: در منطقه زاگرس با مشکل زوال بلوط مواجه هستیم که در اثر آن 1 میلیون و 100 هزار اصله درخت نابود شده اند و این یک فاجعه زیست محیطی برای منطقه است.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست کشور بیان کرد: در حوزه دریاچه ارومیه باید گفت که میزان زمین های کشاورزی که در سال های اخیر در اطراف این دریاچه زیر کشت رفته اند آمارها رقم 450 هزار هکتاری و حتی در برخی مطالعات 700 هزار هکتاری گزارش شده است و سالانه 640 میلیون دلار و حتی طبق آخرین آمار 1 میلیارد و 200 میلیون دلار صرف آبیاری این ارضی می شود، سوال اینجاست که آیا میزان سودی که از کشت محصولات مختلف در اطراف دریاچه عاید کشور می شود به اندازه خسارات ناشی از آن است یا خیر؟ پاسخ منفی است زیرا خشک شدن دریاچه ارومیه خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کرده است.

وی افزود: وزیر محترم نیرو چند وقت پیش در یک برنامه تلویزیونی بیان کرد، 290 سفره زیرزمینی در کشور وضعیت بسیار بدتری نسبت به دریاچه ارومیه دارند ولی به دلیل این که قابل رویت نیستند به آن ها توجهی نمی شود، واین در حالی است که 150 میلیارد متر مکعب از این منابع برداشت داشته ایم و باید گفت که این منابع ذخایر احتیاطی ملل هستند.

کیخا بیان کرد: در جلسه شورای آب کشور گزارش شد، در کشورهای حامی طبیعت تنها 20درصد آب مورد استفاده انسان ها قرار می گیرد و مابقی آن به طبیعت برگردانده می شود و این در حالی است که در کشور ما 75 درصد از آن برای مصارف انسانی استفاده می شود و فقط 25 درصد از آن به طبیعت باز می گردد.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: سازمان محیط زیست کشور به تنهایی قادر به حل مشکلات و مسائل زیست محیطی کشور نیست و همه آحاد کشور باید در هر پوشش و منصبی به یاری طبیعت بشتابند و در هر کجای ایران زمین برای طبیعت و محیط زیست دلسوزی کنند.

کیخا اظهار کرد: در قطع نامه پایانی هم اندیشی مدیران استانی ادارات محیط زیست کشور در شیراز از دولت درخواست شد که در امر ثبت سازمان ها و مراکز مردم نهاد محدودیت ها کاسته شود تا ثبت این مراکز به آسانی صورت بپذیرد زیرا این نهاد ها می توانند سازمان محیط زیست را در زمینه حفاظت از محیط زیست بسیار یاری دهد.

وی افزود: چند سال پیش در کشور استرالیا به سر می بردم و در آنجا شنیدم که در سال 2000 میزان 40 میلیارد دلار درآمد از طریق گردشگری عاید این کشور شده بود و این قدرت بالای محیط زیست در درآمدزایی کشور ها را نشان می دهد که به راحتی می تواند مشکل بیکاری خیل عظیمی از افراد جامعه را حل و فصل کند.

وی افزود: میزان تعصب ریاست سازمان محیط زیست کشور نسبت به صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست قابل تقدیر است و ایشان به همان اندازه که به محیط زیست اهمیت می دهند به همان اندازه از مسئولان انتظار دارند که مسئولیت خویش را به خوبی انجام دهند.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست کشور با اشاره به این که دوره اعمال فشار برای نیل به مقاصد دیگر به پایان رسیده است، تصریح کرد: شما مسئولان محیط زیستی کشور باید بدون توجه به فشارهای تبلیغاتی دیگران به مسئولیت خود بپردازیدبه صورتی که فشارهای دیگران روی شما تأثیری نداشته باشد.

وی در پایان با تقدیر و تشکر از زحمات محمد حسین بازگیر مدیرکل سابق اداره محیط زیست لرستان، برای پیروزی و موفقیت مهرداد فتحی مدیر کل جدید این اداره آرزوی سربلندی و موفقیت کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز