رییس کل دادگستری استان لرستان:

از هر ۵.۷ ازدواج در لرستان یک مورد به طلاق منجر می شود

۱۳۹۳/۰۴/۱۵ - ۲۰:۲۰:۲۶
کد خبر: ۲۰۱۳۵۴
بدری با تاکید بر اینکه نسبت طلاق و ازدواج در لرستان از میانگین کشوری مقداری کمتر است، گفت: در لرستان از هر 5.7 ازدواج یک ازدواج به طلاق منجر می‌شود.

به گزاش خبرنگار برنا از لرستان، ˈجعفر بدریˈ روز یکشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان، افزود: این درحالی است که تعداد واقعه طلاق ثبت شده استان لرستان در سال 91، سه هزار مورد بوده است.

وی با بیان انیکه سال گذشته 158 هزار واقعه طلاق در سطح کشور ثبت شده، اظهار کرد: در کشور از هر پنج مورد واقعه ازدواج یک مورد آن منجر به طلاق می شود که این رقم در استان لرستان از هر 5.7 واقعه ازدواج یک مورد آن منجر به جدایی و طلاق می‌شود.

بدری همچنین تعداد ازدواج های سال گذشته کشور را 750 هزار مورد عنوان کرد و گفت: بیش از 70 درصد طلاق های انجام شده در سطح کشور با درخواست زن، سه درصد با درخواست مرد و 26 درصد نیز به صورت توافقی بوده است.

رییس کل دادگستری استان لرستان خاطرنشان کرد: به دنبال شکل گیری و ثبت هر پرونده طلاق، پنج تا شش پرونده دیگر با موضوعات نفقه، حضانت، مهریه و تقسط مهریه شکل می گیرد.

وی تعداد ازدواج های ثبت شده استان لرستان در سال 91 را 22 هزار مورد عنوان کرد و افزود: تعداد واقعه ازدواج ثبت شده استان در سال گذشته نیز حدود 20 هزار مورد بوده است. 

رییس کل دادگستری استان لرستان از جمله دلایل اصلی برای جدایی زوجین را اعتیاد، فقرمالی و توقعات غیرمنطقی عنوان کرد و گفت: در این راستا طی تفاهم نامه منعقده میان دادگستری و سازمان بهزیستی برای کاهش طلاق، کارگروهی تشکیل و با کمک آن از 333 پرونده ارجاعی به مشاوران این کارگروه 42 مورد منجر به سازش شده است.

وی با بیان اینکه از یک هزار و 800 پرونده ارجاعی به شورای حل اختلاف استان، 384 پرونده آن منجر به سازش شده، گفت: برگزاری کارگاههای توجیهی برای وکلا، دفاتر ثبت طلاق و داوران و ارائه برنامه های آموزشی مهارت های زندگی در سطح مدارس و دانشگاه از جمله برنامه های دادگستری لرستان به منظور کاهش واقعه طلاق در استان است. 

بدری با اشاره به اینکه میزان طلاق در لرستان در سال 92 نسبت به سال 91 به مقدار 14 درصد افزایش یافته است، گفت: در مجموع در کل کشور در استان های تهران و البرز بالاترین میزان طلاق و در سیستان و بلوچستان کم ترین تعداد طلاق را شاهد بوده ایم.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با بیان اینکه در مصوبات جلسه قبل شورای فرهنگ عمومی مسئله پیشگیری از طلاق مطرح شده بود، تصریح کرد: معاونت پیشگیری دادگستری استان در این راستا جلساتی را برای ارائه راهکارها، کنترل، آموزش و پیشگیری از طلاق تشکیل داده است.

بدری با تاکید بر اینکه در این رابطه باید دستگاه های تبلیغاتی همکاری کنند و در راستای آگاهسازی جامعه نسبت به پیامدهای طلاق اقدام کنند، افزود: باید نکات و مسائل مربوط به این حوزه در قالب برنامه های هنری برای مردم به تصویر کشیده شود چراکه تاثیرگذاری این برنامه ها بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه صدا و سیما، مجلات و روزنامه و رسانه های مختلف باید در این حوزه ورود جدی داشته باشند، اظهار کرد: دادگستری لرستان نیز در این راستا جلساتی را با کمیته امداد برای شناسایی آسیب هایی که منجر به طلاق می شود داشته است.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با بیان اینکه اعتیاد، فقر مالی و توقع زیاد زوجه از علل عمده طلاق محسوب می شود، تصریح کرد: همچنین یک تفاهم نامه با سازمان بهزیستی در حوزه ایجاد کارگروه های تخصصی پیشگیری از طلاق نیز منعقد شده است.

بدری افزود: همچنین ایجاد کارگروه برای بررسی و شناسایی علل طلاق در مناطق مختلف استان، برگزاری کارگاه های آموزشی برای وکلا و داوران و برگزاری جلسات انجمن و اولیاء در مدارس و ... از دیگر برنامه های دادگستری استان برای کاهش آمار طلاق و پیشگیری از طلاق است.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه هایی که باید به صورت جدی پیگیری شود برگزاری جلسات انمجن و اولیاء در مدارس و ارائه مهارت های زندگی در میان قشر دانش آموز و دانشجوی استان است، گفت: جای موضوع مهم ارائه مهارت های زندگی در میان قشر جوان و دبیرستان ها و دانشگاه ها خالی است.

رئیس کل دادگستری استان لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 60 درصد طلاق ها در سال های اول زندگی مشترک به وقوع می پیوندد، تصریح کرد: این امر نشان می دهد که زوجین با اطلاعات و شناخت کافی از یکدیگر وارد زندگی نمی‌شوند.

بدری ادامه داد: از برنامه های مهم ما این است که آموزش های لازم در رابطه با خطرات و بحران های ناشی از طلاق با همکاری دستگاه های دیگر به مردم آموزش داده شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز