مدیر اجرایی پل خلیج فارس:

از پل خلیج فارس تا سال آینده بهره برداری می‌شود

۱۳۹۱/۱۲/۱۵ - ۱۱:۵۴:۰۸
کد خبر: ۱۱۵۲۹۶
از پل خلیج فارس تا سال آینده بهره برداری می‌شود
مجید کیا گفت: پل بزرگ خلیج فارس، که بندر لافت در جزیره قشم را به بندر پهل در استان هرمزگان متصل می‌کند، تا پایان سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار برنا از هرمزگان مجید کیا، مدیر اجرایی پل خلیج فارس در جمع خبرنگاران  گفت: پل خلیج فارس کریدور اتصال شمال و جنوب، و محور شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس است که خود دربردارنده محورهای دیگری از قبیل اسکله کاوه، راه، و راه آهن است.

وی با بیان این که برای اتمام کلی پروژه زمانی در حدود 36 ماه در نظر گرفته شده است، زمان محاسبه شده برای پایان احداث پل را 18 ماه اعلام کرد.

کیا که در محل حوض خشک تعبیه شده برای ساخت پایه‌های پل با خبرنگاران سخن می گفت، افزود: "نخستین سازه ای که برای پل خلیج فارس در نظر گرفته شد، باکس گردر (box girder) بود، که به حالت کابلی یا کیبل استید (cable stayed) تغییر یافت، تا از رهگذر کاهش پایه‌ها (کیسون‌ها)، کم‌ترین آسیب ممکن به محیط زیست وارد شود. بنابراین، با مطالعات انجام شده، عدم استحصال دریا، و در دست داشتن مجوز از سازمان محیط زیست، جای هیچ شبهه‌ای در مورد حفظ محیط زیست منطقه باقی نمانده است.

مدیر اجرایی پل خلیج فارس، سپس در تشریح عملیات ساخت این پل عظیم، اضافه کرد: طول این پل بیش از 3 هزار و 400 متر خواهد بود، که سازه اصلی اش از نوع کابل ترکه‌ای و جنس بتنی فلزی، و با طول 2هزار و 160 متر است. در نهایت شش پایه 150 متری، به فاصله 360 متر از یکدیگر، و عرشه‌ای به عرض 38 متر و ارتفاع 25 متر از سطح دریا، تردد قطار و وسایل نقلیه را از طریق چهار باند رفت و برگشت اتومبیل و یک خط آهن امکان پذیر می‌سازند. ضمن این که شناورها نیز به آسانی از زیر پل آمد و شد خواهند کرد.

وی همچنین گفت: کل طرح در 10 مرحله، شامل اجرای رمپ‌های دسترسی در دو طرف پل، اجرای پل با دهانه‌های 30 و 60 متری در محل‌های کم عمق آب، اجرای شمع زیر کیسون‌ها، اجرای بستر زیرسازی کیسون‌ها، ساخت حوض خشک، ساخت کیسون‌ها در حوضچه، آب گیری حوضچه و انتقال کیسون‌ها به محل نصب پایه‌های پل، مغروق سازی و نصب کیسون‌ها، اجرای پایلون‌های پل، و در انتها، ساخت و نصب عرشه و اجرای کابل‌ها، به سرانجام خواهد رسید.

به گفته کیا، هم اکنون، حوض خشک اول برای ساخت هم زمان 4 کیسون، هر یک به وزن تقریبی 25 هزار تن ایجاد شده، و مراحل ساخت 3 کیسون و احداث حوض خشک دوم نیز در دست اجرا است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود نمونه خارجی اظهار داشت: تنها در کشور یونان نمونه‌ای شبیه این پل وجود دارد، اما وجه فارق و امتیاز منحصر به فرد پل خلیج فارس وجود ریل مجزای قطار در کنار باند رفت و برگشت است.

عملیات ساخت پل بزرگ خلیج فارس، که با 2 هزار و پانصد متر مسافت روی آب، بندر لافت را در قشم به بندر پهل هرمزگان پیوند خواهد زد، با شعار «تجربه عبور، با غرور، پل خلیج فارس»، از مرداد ماه سال جاری آغاز شده است، و تا پایان سال آینده خاتمه خواهد یافت.


نظر شما