پس از ۱۵ سال خشكسالی در هرمزگان بحران آب واقعیتی انكار ناپذیر است

۱۳۹۲/۱۲/۰۷ - ۱۰:۴۷:۱۴
کد خبر: ۱۶۹۵۰۲
پس از ۱۵ سال خشكسالی در هرمزگان بحران آب واقعیتی انكار ناپذیر است
مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان گفت :بحران آب در هرمزگان جدی است و مدیریت تقاضای آب را در این زمان لازم و ضروری خواند.

به گزارش خبرگزاری برنا از هرمزگان، محمدباقر حیدری با بررسی آخرین وضعیت آب در هرمزگان تاكید كرد: اگر وضعیت كاهش نزولات جوی با همین روند ادامه پیدا كند بحران آب در تابستان آینده در هرمزگان قطعی خواهد بود.

وی میانگین بارندگی كشور را 250 میلیمتر و متوسط بارندگی هرمزگان را 186 میلیمتر اعلام كرد و گفت: با توجه به میزان بارش در سطح استان وكاهش بارندگی وضعیت آب نگران كننده است.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان افزود: كاهش شدید آب دهی منابع زیرزمینی ناشی از برداشت های بی رویه در سال های اخیر، وجود تعداد قابل توجهی چاه غیر مجاز در دشت های استان و مصرف حدود 92 درصد از آبهای شیرین استان در بخش كشاورزی، توسعه پایدار استان را به چالش كشیده است.

حیدری اظهار کرد: اگر چه هرمزگان از نظر آب زیر زمینی وضعیت مطلوبی نداشته ولی در سال های اخیر به علت بهره برداری بی رویه سطح آب های زیرزمینی در این دشت ها با كاهش شدید مواجه شده و وضعیت بحرانی پیدا كرده است.
 
وی تعداد چاه های مجاز در هرمزگان را 15000حلقه چاه و چاه های غیر مجاز را 5000 حلقه اعلام كرد و گفت: با هماهنگی مراجع قضایی 60 حلقه چاه غیر مجاز پلمپ شد و در همین راستا خواستار تسریع در روند صدور احكام قضایی شد.

حیدری خاطر نشان كرد: بسیاری از چاه های آب كشاورزی مورد استفاده كه تا چندسال پیش آب شیرین داشته اند، امروز به دلیل افت شدید كیفیت، حتی از چرخه بهره برداری خارج شده اند.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان در بخشی از سخنان با اشاره به محدودیت شدید منابع آبی در این استان گفت: مسئولان استان در خصوص تامین آب شهروندان نهایت تلاش را دارند و این موضوع باید به گوش مسئولان كشور نیز برسد.

حیدری افزود: اكنون از 42 دشت استان 38 دشت به علت افت شدید منابع آب زیر زمینی و برداشت های بی رویه به عنوان دشت های ممنوعه تلقی می شوند و 4 دشت فاقد پتانسیل لازم جهت برداشت از منابع آب زیر زمینی است.

وی اضافه كرد: شركت آب منطقه ای اجازه هیچ گونه اضافه برداشت از منابع آبی این مناطق را نمی دهد و صدور هرگونه پروانه بهره برداری جدید از این دشت ها را ممنوع اعلام كرده است.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان در پایان تاكید بر این موضوع كه تهدید كم آبی در استان هرمزگان جدی است، خواستار توجه جدی تر مردم و مسئولان در مورد این موضوع شد و از رسانه ها نیز خواست تا مردم و مسوولان را بیش از پیش متوجه بحران آب در استان هرمزگان كنند.


نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز