جزیره هندورابی به اکو موزه تبدیل می‌شود

۱۳۹۲/۱۲/۰۷ - ۱۱:۱۰:۳۸
کد خبر: ۱۶۹۵۱۰
جزیره هندورابی به اکو موزه تبدیل می‌شود
معاون فرهنگی و هنری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزادکشور، جزیره هندورابی را جزیره «اندیشه و طبیعت» دانست و گفت: جزیره هندورابی به اکوموزه تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از هرمزگان،حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی زم با اشاره به جمعیت اندک یکصد نفره ساکن در این جزیره گفت: باید کاری کرد که هنرمندان، اندیشمندان و نخبگان به عنوان جمعیت ساکن در جزیره، مجذوب منطقه شوند.

معاون فرهنگی و هنری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور تأکید کرد: طراحی و اجراء یک معماری ایرانی - اسلامی بومی، از ضرورت­ های این جزیره است

وی افزود: تعیین کاربری جزیره به عنوان منطقه گردشگری یک اقدام پسندیده و سزاواری است که حضور اهالی فرهنگ و هنر می­توانند به جذابیت آن کمک شایانی کند .

وی به مزیت های جغرافیایی و طبیعی ایران اشاره کرد و گفت: کشور ما به دلیل مزیت­های جغرافیایی و طبیعی­اش می­تواند هزاران «اکو موزه» داشته باشد. اکو موزه ­هایی که «یادمان جمعی زیست مردمانی معین با فرهنگ اصیل معماری، لباس، آداب، اخلاق مشخص در روستا و یا خطه­ای از سرزمین ایران» باشد .

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی زم جزیره هندورابی را یکی از اکو موزه­ های بزرگ، تأثیر گذار بر فرهنگ امروز دانست که نسل­ های آن تحت هجمه مدرنیته از گذشته خود فاصله گرفته­اند و در صورت رعایت اصول فرهنگی در بازسازی و بازنمایی آن می­تواند یکی از قطب­های مهم گردشگری فرهنگی قلمداد شود .

وی افزود: دولتمردان باید در اندیشه احیاء اکو موزه­ها در سراسر کشور باشند و سازمان­ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم پیش قراولان و الگوسازان این حرکت تاریخی­ اند و امکانات دولتی می­ باید صرف احیاء و ترمیم زیر ساخت­ های آن باشد. اما اداره اکو موزه‌ها باید در اختیار انجمن­ ها و سازمان­ های مردم نهاد هر منطقه قرار گیرد. مدیریت دولتی و کارمندی بر اکو موزه­ ها سم مهلکی است که منجر به فرسایش و اضمحلال اکو موزه­ ها خواهد شد .

معاون فرهنگی و هنری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور گفت: اکو موزه­های ایرانی می­توانند چندین برابر چاه­های نفت ارزآوری داشته باشند و دولت­ ها قادرند که درصدی از حجم سرمایه­ گذاری ­های نفتی خود را به «اکو موزه­» ها اختصاص و چندین برابر آن درآمد پایدار همراه با اشتغال زایی فراوان به دست بیاورند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز