ساختمان جدید دادگستری کل هرمزگان به بهره برداری رسید

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۱۲:۰۰:۳۴
کد خبر: ۲۵۳۴۰۰
ساختمان جدید دادگستری کل هرمزگان به بهره برداری رسید
رئیس کل دادگستری هرمزگان : احداث ساختمان مناسب و استاندارد موجب تکریم کارکنان و ارباب رجوع می شود .

رئیس کل دادگستری هرمزگان : احداث ساختمان مناسب و استاندارد موجب تکریم کارکنان و ارباب رجوع می شود .

به گزارش  خبرگزاری برنا در هرمزگان ، طی مراسمی با حضور معاون مالی ، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان و نماینده ولی فقیه در استان ، ساختمان جدید دادگستری کل استان هرمزگان به بهره برداری رسید.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق اکبری رئیس کل دادگستری هرمزگان در این مراسم با بیان اینکه ساختمان جدید در فضایی مناسب احداث شده است، بیان داشت: این ساختمان در چهار طبقه و با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد تومان از محل اعتبارات قوه قضائیه احداث شد.

به گفته رئیس کل دادگستری هرمزگان، این ساختمان در مساحت یازده هزار و 100 متر مربع و متناسب با شرایط آب و هوایی استان هرمزگان احداث شده است.

وی همچنین با بیان اینکه سالن اجتماعات ساختمان جدید تکمیل نشده است، از معاون پشتیبانی قوه قضائیه خواست تا مساعدت های لازم در خصوص تامین اعتبار مورد نیاز این سالن نیز داشته باشد.

وی که در جمع شرکت کنندگان در افتتاح ساختمان جدید دادگستری کل استان سخن می گفت، خاطرنشان کرد، بحث فضا و مساحت در نظر گرفته شده در امر قضا از جمله آدابی است که در دین ما به آن اشاره شده است.

وی افزود: قضا و قضاوت جایگاه خطیری دارد و در قرآن کریم آمده که قضاوت در درجه اول از آن خداوند متعال است و انبیاء نیز از ناحیه خداوند عهده دار این مهم هستند.

همچنین بعد از پیامبران معصومین و در زمان غیبت نیز امر قضا از آن ولی فقیه است که همه اینها شأن و جایگاه والای قضاوت را می رساند.

اکبری با بیان اینکه امر قضاوت دارای آداب است و واجب، مستحب و مکروهات دارد، ادامه داد، وقتی که این آداب را مطالعه می کنیم به نکاتی دست می یابیم که یکی از آنها جایگاه نشستن قاضی است و این که قاضی مکانش چگونه باید باشد مرتفع باشد یا همسطح باشد. همه اینها فقهای گرانقدر در کتاب های خود بدان اشاره کرده اند.

وی که در جمع شرکت کنندگان در مراسم افتتاح ساختمان جدید دادگستری کل استان سخن می گفت خاطر نشان کرد که باید قاضی مکان مناسبی برای قضاوت داشته باشد و در جای مخصوص بنشیند و در این خصوص به سخنی از مرحوم شیخ ابن حمزه ی طوسی (ره) صاحب کتاب ارزشمند الوسیله اشاره نمود که می فرماید : هنگامی که قاضی بخواهد برای قضاوت مشغول گردد لازم است که مکانی وسیع و آشکار برای خود اختیار نماید به گونه ای که دسترسی به او آسان باشد ، همچنین مکانی را برای ساختمان دادگستری بسازند که کارکنان و مردم در رنج و عذاب نباشند .

وی همچنین گفتند خوشبختانه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در احداث ساختمان های دادگستری تحولی شگرف صورت گرفته که استان هرمزگان نیز از این تحول بی نصیب نمانده و تاکنون قریب 80 درصد فضای مورد نیاز ساخته شده است که امید است در آینده نیز 20 درصد باقی مانده ساخته شود.

وی ابراز امیدواری کرد، نظام ساختمان سازی در قوه قضائیه طوری متحول شود که تماما بر اساس استانداردهای تعریف شده ساخته شود و بهترین ساختمان، ساختمان دستگاه قضایی و دادگستری باشد.

به گفته رئیس کل دادگستری هرمزگان، نامناسب بودن ساختمان قاضی و قضاوت هم باعث متضرر شدن مردم می شود و هم قاضی و کارمند ناراضی خواهند شد. ولی خوشبختانه بعد از استقرار نظام انقلاب اسلامی در ساختمان سازی قوه قضائیه نهضتی پیش آمد که با دوران قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی نماینده ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس نیز در این مراسم بر راحتی مردم به هنگام مراجعه به دادگستری اشاره کرد و گفت: علاوه بر این جای قاضی نیز باید مناسب باشد چرا که جای تنگ و نامناسب در روان قاضی تاثیر دارد و ممکن است نتایج ناخواسته رخ دهد.

وی افزود: شرایط بد آب و هوایی بندرعباس می طلبد که جای مناسبی به هنگام مراجعه مردم به دادگاه ها فراهم شود تا رنجی به مردم تحمیل نشود.

وی با بیان که تحول بزرگی در دادگستری کل استان هرمزگان صورت گرفته است، ادامه داد، این مهم با همیاری و همکاری رئیس کل دادگستری هرمزگان محقق شده است.

وی همچنین به نقش قاضی و علم او در قضاوت اشاره کرد و گفت: قاضی باید مجتهد در فقه باشد و نمایندگی که از سوی ولی امر به قاضی داده شده بخوبی انجام داده شود.

دکتر کهزادی معاون مالی و پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه نیز در این مراسم گفت: با افزایش و نوسانات نرخ ارز هزینه احداث ساختمان دادگستری استان هرمزگان نیز بیش از مبلغ پیش بینی شده به اتمام رسید.

وی همچنین به احداث ساختمان دادگستری بندرلنگه و حاجی آباد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ساختمان دادگستری حاجی آباد با زیر بنای یکهزار و 340 متر مربع و ساختمان دادگستری بندرلنگه نیز بالغ بر 1570 متر مربع در حال احداث است که امیدواریم تا پایان سال به بهره برداری برسد.

به گفته کهزادی، با ساخت 15 هزار متر مربع فضا در هرمزگان، به نقطه مطلوب دست خواهیم یافت که امیدواریم با تامین اعتبار، این مهم نیز محقق شود.



نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز