معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان:

گره ترافیک با اصلاح رفتارهای نادرست باز می‌شود

۱۳۹۳/۰۳/۲۷ - ۲۱:۳۹:۲۴
کد خبر: ۱۹۶۱۸۱
گره ترافیک با اصلاح رفتارهای نادرست باز می‌شود
ابراهیم الهی‌تبار گفت: بیشتر مشكلات ترافیكی، ناشی از رفتارهای نادرست است كه بهبود در رفتارها و تغییر اخلاق شهروندی در رفع این مشكل بسیار مؤثر است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان،معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان در گردهمایی بررسی وضعیت فرهنگ ترافیك همدان در دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینكه برای مدیریت شهری فرهنگ‌سازی باید در اولویت قرار گیرد، افزود: اگر بخواهیم رفتارهای صحیح را در جامعه نهادینه كنیم باید سعی در رفع رفتارهای غلط داشته باشیم.

وی اظهار کرد: حركت در جهت فرهنگ‌سازی ترافیك موجب ایجاد نظم و انضباط در شهر و رعایت قانون از سوی شهروندان می‌شود.

الهی‌تبار بر ارتقای فرهنگ ترافیك تأكید و تصریح كرد: تمامی دستگاه‌ها نیز موظفند حداقل یك تا سه درصد از بودجه خود را در این زمینه هزینه كنند.

وی در ادامه به نگرش دولت در بحث امنیت بر دو مقوله امنیت پایدار و پایداری امنیت تأكید كرد و گفت: اگر به دنبال سلامت پایدار هستیم باید به دنبال آموزش و تغییر رفتارها باشیم كه این موضوع زمان زیادی می‌طلبد.

الهی‌تبار ادامه داد: بحث اعتمادسازی در جامعه ضروری است كه هر چقدر پررنگ باشد ناهنجاری‌ها در جامعه كمتر است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان هم در این نشست با اشاره به اینكه تاكنون اقدامات خوبی در جهت كاهش تصادفات جاده‌ای در سطح استان انجام شده است، گفت: بیشتر فوتی‌های تصادفات مربوط به بعد از صحنه تصادف و هنگام انتقال به بیمارستان و در خود بیمارستان‌ها است كه مدیریت تصادفات باید در دستور كار قرار بگیرد.

سرهنگ حسین طلایی افزود: سالانه 6/5 درصد تولید ناخالص كشور ناشی از تلفات تصادفات هدر می‌رود.

رئیس كمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیك شورای اسلامی شهر همدان نیز در این نشست با تأكید بر مهندسی ترافیك گفت: باید با آموزش مدون، اجرای مقررات توسط شهروندان اجرایی شود.

كامران گردان افزود: در بحث مهندسی ترافیك، شهرداری‌ها و اداره راه‌ها اقدامات مطلوبی را انجام داده‌اند كه دوبانده كردن جاده‌ها از جمله این اقدامات است.

وی با تأكید بر نهادینه كردن فرهنگ رانندگی در شهر یادآور شد: آرام‌سازی ترافیك نیز یكی دیگر از این اقدامات اجرایی است كه به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه بوعلی سینا مبنی بر حمایت از پایان‌نامه‌هایی در این زمینه منعقد شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان نیز با تأكید بر اینكه مناطق حادثه‌خیز استان شناسایی شده است، اظهار کرد: در بحث تصادفات جاده‌ای پارسال 20 درصد كاهش تصادفات را داشته‌ایم.

سعید گلستانی بر اصلاح مهندسی راه‌ها تأكید كرد و افزود: مجهز كردن راه‌های كشور و همچنین راه‌های درون شهری به دوربین‌های مداربسته و برخورد جدی با رانندگان خاطی باید به شكل جدی در دستور كار قرار گیرد.

وی ادامه داد: با برخورد جدی است كه مردم احساس خطر را نیز جدی‌تر می‌گیرند.

مسؤول آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشكی همدان هم در این نشست، با اشاره به اینكه تلفات ترافیك سالانه در حال حاضر 23 هزار نفر است، اظهار کرد: در سال 92 میزان تلفات استان همدان 82 نفر بوده است.

رامین كهایی با تأكید بر اینكه حدود 70 تا 80 درصد تصادفات به ویژه در محدوده جاده‌ای مربوط به خطای انسانی است، خاطرنشان كرد: این موضوع با فرهنگ شهروندان ارتباط مستقیمی دارد.

وی با تأكید بر فرهنگ و ادب ترافیك افزود: این بی فرهنگی موجب شده كه چهره ایران در جهان مخدوش شود و فرهنگ ترافیك ما به قدری زننده است كه بر صنعت گردشگری ما اثر گذاشته است.

كهایی با ابراز تأسف از اینكه هنوز ما در زمینه بستن كمربند و استفاده از كلاه ایمنی به دنبال فرار از قانون هستیم، اظهار کرد: باید با ارائه راهكارهای عملیاتی و به دور از هر گونه شعارزدگی در آینده‌ای نزدیك شاهد شهری با ترافیك سالم و ایمن باشیم.

كهایی اضافه كرد: ترافیك شهری باید به عنوان دغدغه مشترك مسؤولان لحاظ شود و فرهنگ‌سازی و ارائه الگو و آگاه‌سازی و حساس‌سازی مسؤولان و مردم در این زمینه ضروری است.

گفتنی است در این نشست بر استفاده از ظرفیت تشكل‌های دانش‌آموزی و دانشجویی، سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها، دریافت ایده از سایر دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه، تشكیل اتاق فكر، تغییر مهندسی شهر در جهت كاهش ترافیك و عدم تلاقی عابر پیاده و خودرو، تدوین برنامه استراتژیك، ارتقای فرهنگ ترافیك، ورود روحانیت و استفاده از ظرفیت ائمه جماعات و مسؤولان دفاتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، قرار دادن پیوست‌های فرهنگی در دستور كار ادارات، تغییر فرهنگ و استفاده از دانش رفتارشناسی، اختصاص دادن حداقل نیم درصد واحد دانشگاه‌ها، استمرار طرح همیاران پلیس، استفاده از طرح‌های پژوهشی، ایجاد زنجیره انسانی و استفاده از اتومبیل‌های خاص در محدوه شهر جهت كاهش ترافیك شهری تأكید شد.



نظر شما