همزمان با روز ملی عفاف و حجاب:

سند شجاعت زنان یزدی در دوران ستمشاهی در یزد رونمایی شد

۱۳۹۰/۰۴/۲۲ - ۱۴:۲۳:۱۵
کد خبر: ۶۲۸۹۱
سند شجاعت زنان یزدی در دوران ستمشاهی در یزد رونمایی شد
طی مراسمی به همت ستاد مردمی عفاف و حجاب استان یزد و همکاری اسناد ملی استان سند شجاعت زنان یزدی در دوران ستمشاهی، رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از یزد، دبیر ستاد مردمی عفاف و حجاب استان یزد اظهار داشت: فعالیت اصلی و برنامه های اجرایی این ستاد بر اساس فعالیت های هنری و فرهنگی است.
 
سید حسن حسینی افزود: در سال گذشته طی مراسمی با حضور رییس جمهور، چادر به عنوان نماد ملی به ثبت رسید كه پیشنهاد این طرح ار ابتكارات این ستاد و استان یزد بود.
 
مدیر اجرایی مؤسسه آوای عرشیان ادامه داد: طرح استقبال از میهمانان نوروزی در مسجد جامع یزد نیز برای دومین سال متوالی به اجرا درآمد كه با استقبال مردمی مواجه شد.
 
حسینی افزود: در این طرح 40 نفر از نیروهای مردمی به عنوان خادم افتخاری مسجد با توزیع شیرینی و خوش آمدگویی به استقبال مسافران نوروزی بازدید کننده از مسجد جامع می رفتند و با آماده کردن 700 چادر به بانوان که قصد تشرف به مسجد را داشتند فضایی روحانی و معنوی خاصی را در مسجد ایجاد کردند، همچنین با توجه به اینکه خاک محراب مسجد آغشته به تربت امام حسین(ع ) است و برای حفظ حرمت و تقدس مسجد زیر ایوان و گنبد مسجد به طور کامل فرش شد و چند دستگاه گلاب پخش کن فضای مسجد را عطر آگین می کرد .

دبیر ستاد مردمی عفاف و حجاب استان یزد از رعایت کردن نکاتی همچون رنگ چادرها، تمیزی آنها، برخورد مناسب خادمان افتخاری در ورودی مسجد و توزیع بروشورهای در زمینه حجاب خبر داد و افزود: از نکات جالب توجه استقبال بی نظیر گردشگران خارجی از این طرح بود که چندین چادر به اصرار خود آنها بعنوان هدیه تقدیمشان شد .

وی گفت: نخستین همایش بین المللی شهیده حجاب مروه شروینی، بهمن ماه سال جاری در یزد برگزار خواهد شد كه فراخوان این همایش متعاقبا اعلام می گردد.

در ادامه این مراسم كه با حضور جمعی از مسوولان برگزار شد، فرماندار یزد نیز گفت: تعطیلی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، گسترش فساد و بی بند و باری در تمام حوزه های اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی را به دنبال خواهد داشت

عزیزالله سیفی یادآور شد: اجرای این فریضه تنها در مسایل اخلاقی و دینی سفارش نشده، بلکه باید در مقابل تمامی انحرافات در حوزه های مختلف امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد.

رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی استان یزد نیز در این مراسم گفت: برای نخستین بار در استان یزد از این سند غیرت و شجاعت زنان یزدی در دوران ستمشاهی رونمایی می شود.

محمد رضا ملك ثابت در این باره گفت: این سند رونوشت نامه زنان استان یزد به نمایندگان مجلس شورای ملی در اعتراض به قانون كشف حجاب است.

وی ادامه داد: این سند مربوط به سال 1320 است و به 70سال پیش برمی گردد علاوه بر آنكه 50 مورد از اسناد واقعه كشف حجاب در استان یزد نیز گرداوری شده است كه در معرض دید عموم قرار می گیرد.

ملك ثابت افزود: رضا شاه در ۱۷ دی سال ۱۳۱۴طی جشن فارغ‌التحصیلی دختران بی‌حجاب در دانش‌سرای مقدماتی رسماً بر کشف حجاب تأکید کرد و پس از آن به دستور او با هر گونه پوشش حجاب از سوی زنان به شدت و با خشونت برخورد شد. به طوری كه هیچ كس جرأت انتقاد از این امر را به خود نمی داد. در چنین دوران سیاه و سركوب بود كه زنان باغیرت و متعصب یزد در اقدامی آگاهانه و شجاعانه از طریق دیپلماتیك اعتراض خود به كشف حجاب و خشونت پاسبان ها را به گوش نمایندگان مجلس شورای ملی رساندند .

استاد حوزه علمیه خواهران یزد نیز در این مراسم گفت: توجه به مسأله حجاب و عفاف ضامن سلامت روانی و اخلاقی جامعه است.

شاكری افزود: در طول سال های گذشته اقدامات مختلفی برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب صورت گرفته، اما همواره به صورت مقطعی و یا فرمایشی بوده است، باید فرهنگ عفاف و حجاب به عنوان یک حکم واجب شرعی در جامعه اسلامی گسترش یابد.

وی در پایان گفت: امیدواریم مسوولان از حرف به عمل برسند و اقدامات عملی در این زمینه صورت گیرد، چرا كه اگر آیات الهی و احکام شرعی به صورت صحیح و بدون افراط و تفریط بر اساس حقایق جامعه و بر پایه عقلانیت اجرا شود، شاهد ناهنجاری‌های مختلف اجتماعی از جمله مساله بدحجابی نخواهیم بود.
 
در پایان این مراسم با تقدیر از سه نفر از خواهران نخبه و محجبه ، سند غیرت و شجاعت زنان یزدی رونمایی شد .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز