سرانه مطالعه یکی از شاخص های مهم ارزیابی، رشد و توسعه فرهنگی است

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۱۳:۰۹:۳۶
کد خبر: ۴۹۲۴۰۵
سرانه مطالعه یکی از شاخص های مهم ارزیابی، رشد و توسعه فرهنگی است
فرماندار فاروج با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی نیز گفت: یکی از شاخص های مهم ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری میزان مطالعه و کتابخوانی مردم آن کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ،هادی رجای نیا اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه های کتاب به عنوان بستری برای ایجاد و همچنین ذوق مطالعه با توجه به مخاطب آن بسیار حائز اهمیت هستند.

وی ادامه داد: بیان سیر مطالعاتی، معرفی کتاب های مفید، آشنایی با روش های مطالعه برای مخاطبانی که نیاز به راهنمایی جهت کتابخوانی دارند از جمله موضوعاتی است که می تواند در  نمایشگاه صورت پذیرد.

رجای نیا با بیان اینکه بین فرهنگ و تاریخ ما انس و الفتی دیرینه و همیشگی با کتاب و کتابخوانی وجود دارد افزود: همین بس که معجزه پیامبر گرامی اسلام(ص)، کتاب انسان ساز قرآن کریم است.

وی اظهار داشت: فرهنگ، محوری ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می شود که یکی از راه های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب و کتابخوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصا در میان جوانان و نوجوانان است.

وی تصریح کرد: در واقع از شاخص های مهم توسعه یافتگی هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالای فرهنگی در آن جامعه است.

فرماندار فاروج در خصوص راهکارهای نهادینه کردن ترویج فرهنگ مطالعه نیز گفت: برای اینکه بتوان ترویج فرهنگ مطالعه را نهادینه کرد ابتدا باید این موضوع به عنوان یک اصل و راهبرد اساسی شناخته شده و به آن اعتقاد و باور پیدا کرد، در این صورت می توان به تثبیت این امر امیدوار بود.

رجایی نیا با بیان اینکه مطالعه باید همانند امور روزانه زندگی به عنوان یک عادت شود، افزود: برای رسیدن به این هدف یعنی عادت به کتابخوانی و بستر سازی فرهنگی برای آن، نیازمند یک برنامه ریزی صحیح و منطقی هستیم.

این مسئول گفت: بی تردید یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی ، مردمی کردن و تامین منابع و ایجاد انگیزه در تک تک افراد جامعه است.

رجایی نیا تنوع ، نوع آوری و جذابیت در فعالیت های کتابخوانی، حمایت از ناشران و مولفان برای حمایت از تولید کتاب های مفید، ارزان قیمت و موثر، نظارت مداوم بر جریانات کتاب و کتابخوانی و استفاده از برنامه های تبلیغی را از جمله راهکارهای نهادینه کردن ترویج فرهنگ مطالعه عنوان کرد.

وی همچنین استفاده از ظرفیت های موجود در تشکل های مردمی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی ، ایجاد، توسعه، تجهیز و اداره کتابخانه ها با استفاده از امکانات و روش های علمی برای ارتقای توانمندی فکری افراد جامعه،فعالیت مستمر و هدفمند رسانه ها برای معرفی کتابهای مناسب و آموزش کتابخوانی را از دیگر این راهکارها عنوان کرد.

وی ادامه داد: برای ترویج موثر فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه با رویکرد بلند مدت باید از مدارس، کودکان را با کتاب و کتابخوانی انس داده و با تشویق و ترغیب آنها به مطالعه و کتابخوانی، زمینه علاقه مندی آنها را تاسنین بالاتر فراهم کرد.

وی همچنین در ادامه در خصوص تاثیر فضای مجازی بر مطالعه کتاب نیز گفت: با ورود تکنولوژیِ فضاهای مجازی در عصر کنونی گسترش آن از سرعت بالایی برخوردار شده است که یکی از ویژگی های مهم این فضاها سرعت بالای دسترسی به حجم انبوهی از اطلاعات است.

رجایی نیا گفت: بین فضای مجازی و کتاب تفاوت های اساسی وجود داشته که لازم است به آن توجه و دقت کرد.

وی افزود:تعدد صفحات فضای مجازی باعث شده تا کاربران وقت کافی برای مطالعه آنها را نداشته باشند و به جای مطالعه دقیق به مروز سطحی رو بیاورد.

فرماندار فاروج اظهار داشت: مرور سطحی داده ها باعث درک سطحی از مطالب شده و از طرف دیگر این مطالب به شدت فرار بوده و از ذهن مخاطب با گذشت زمان کوتاهی حذف شده و بازدهی مطالعه را پایین می آورد.

نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب خراسان شمالی از ٢٤ تا ٢٩ آذرماه سال جاری صبح ها از ساعت ٩ تا ١٢ و عصرها ١٦ تا ٢١ با تخفیف ٣٠ درصدی در مصلی امام خمینی (ره) بجنورد برای بازدید عموم دایر خواهد بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز