چالشی جدی در رصد عید فطر و هلال ماه شوال ۱۴۴۱

۱۳۹۹/۰۲/۳۱ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۴۳۸۶
چالشی جدی در رصد عید فطر و هلال ماه شوال ۱۴۴۱
عضو کمیته علمی ستاد استهلال استان تهران با اشاره به رویت پذیری ‌هلال ماه شوال گفت: رصد ماه شوال امسال با چالشی جدی روبرو است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علی ابراهیمی سراجی در خصوص رویت پذیری هلال ماه شوال گفت: هلال ماه شوال در شامگاه سوم خرداد ماه قابل رویت است ولی به راحتی نمی‌توان آن را دید.

کارشناس نجوم گفت: برای رصد ماه همیشه باید اول منتظر لحظه مقارنه ماه و خورشید باشیم که در ساعت ۲۲:۰۹ دقیقه بامداد شب دوم خرداد اتفاق می‌افتد؛ از این زمان به بعد ماه وارد آسمان شامگاهی می‌شود و اولین غروبی که بعد از مقارنه و شامگاه بیست و نهم ماه رمضان باشد یعنی سوم خرداد می‌توان هلال ماه شوال را رصد کرد.

وی گفت: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده بر اساس رویت پذیری هلال ماه در پهنه ایران، با وجود گذشت بیش از ۲۲ ساعت از لحظه مقارنه ماه و خورشید در روز سوم خرداد، نمی‌توان به راحتی ماه را با چشم رصد کرد در صورتیکه در شرایط معمول قابل رصد است.

به گفته این کارشناس نجوم، در لحظه غروب خورشید روز سوم خردادماه، ماه در پهنه ایران حدوداً ۶ تا ۷ درجه ارتفاع می‌گیرد و این میزان ارتفاع دلیلی برای رصد دشوار ماه شوال امسال است؛ از این رو لازم است که برای رویت پذیری ماه امسال از دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ استفاده شود؛ اما با این وجود احتمال کمی هم وجود دارد که هلال در مناطق غربی ایران با چشم غیر مسلح توسط رصدگران با تجربه دیده شود.

***وضعیت رویت پذیری هلال شوال ۱۴۴۱ در آسیا، اروپا و آفریقا

*منطقه قرمز رویت ناپذیر

*منطقه زرد رویت با چشم مسلح

*منطقه سبز رویت با چشم غیرمسلح

به گفته ابراهیمی سراجی، هلال ماه شوال در پهنه ایران با چشم مسلح قابل رویت است و برای دیدن آن مجبور هستیم از ابزارهای رصدی مانند دوربین دو چشمی یا تلسکوپ‌ها استفاده کنیم که بتوانیم هلال باریک ماه را به دام بیاندازیم.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های قبل هم رصد سخت هلال ماه شوال وجود داشته است، گفت: هلال شوال ۱۴۳۹ هم شرایطی داشت که با چشم غیر مسلح دیده نشد.

به گفته ابراهیمی سراجی، رصد سخت ماه شوال امسال به خاطر شرایط مداری ماه است که در حالت دورتری در مدارش نسبت به زمین قرار می‌گیرد و کندتر از خورشید جدا می‌شود.

به گفته عضو کمیته علمی ستاد استهلال استان تهران، اولین نقاطی که می‌توانند هلال ماه را ببینند شرق و مرکز آسیا است و سپس در بخش‌هایی از خاورمیانه، آفریقا و پهنه وسیعی از آمریکا هلال با چشم غیرمسلح دیده می‌شود ولی در اکثر اروپا هلال با چشم مسلح دیده خواهد شد.

ابراهیمی سراجی ادامه داد: بنابراین رصد ماه با این شرایط در خاورمیانه مقداری چالش دارد؛ هلال ماه شوال حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از غروب خورشید قابل رصد است.

وی با تاکید بر اینکه هلال شوال خیلی باریک است به همین دلیل باید با دوربین دو چشمی یا تلسکوپ رصد شود، گفت: تنها ۰.۸۵ درصد هلال ماه روشن است که این درصد نشان از رصد سخت هلال ماه است.

 

نظر شما