آیا واقعا ماجرای ابتلای معلمان و پرسنل یکی از دبستان‌ها به کرونا صحت دارد؟

۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۲۱:۰۰:۲۸
کد خبر: ۱۰۰۴۴۵۵
آیا واقعا ماجرای ابتلای معلمان و پرسنل یکی از دبستان‌ها به کرونا صحت دارد؟
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره‌ صحت و سقم ماجرای ابتلای معلمان و پرسنل یکی از دبستان‌های شهر کرمان که پیش از بازگشایی مدارس، در محل مدرسه حضور یافته و مبتلا شده‌اند گفت: متاسفانه این اتفاق افتاده و صرف مدرسه بودن مطرح نیست. مدارس به‌صورت آنلاین و مجازی آموزش می‌دهند ولی معلمان و کادر اداری مدارس بعد از تعطیلات نوروز روزانه یکی، دو ساعت البته با حفظ نکات بهداشتی در مدرسه حضور داشتند. این اتفاق در پی بی‌مبالاتی در آن مدرسه اتفاق افتاده و شرایط بهداشتی را کامل رعایت نکردند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ "مهدی شفیعی" ‌در نشست خبری با محوریت کروناویروس گفت: در گام دوم مدیریت کرونا، پروتکل‌های بهداشتی با هدف بازگشت تدریجی جامعه به روال عادی و براساس اینکه خطر انتقال در کدام‌یک از مشاغل بالاتر است، تعریف می‌شوند لذا مشاغل به گروه‌های با خطر بالا، متوسط و پایین تقسیم بندی شده و بعد به‌صورت پلکانی بازگشایی می‌شوند.  

وی با اشاره به بازگشایی‌های صنوف ادامه داد: در مرحله نخست، مشاعل کم‌خطر با شرط حفظ رعایت پروتکل‌ها بهداشتی بازگشایی شدند، سپس مشاغل با خطر متوسط و بعد هم مشاغل پرخطر و اماکن تجمعی مثل تالارها که ممکن است این گروه هم بازگشایی شوند ولی در همه‌ی شهرها اعم از سفید و زرد و قرمز، پروتکل‌های الحاقی باید اجرا شود و صاحب صنف، موظف به رعایت آن است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط صاحبان اصناف تاکید کرد و افزود: ناظران بهداشتی و بازرسان استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت، اصناف و تعزیرات باید دست به دست هم بدهند تا پروتکل‌ها به نحو احسنت اجرا شوند و با خاطیان برخورد شدید صورت گیرد و حتی تعطیل شوند ضمن آنکه تعطیلی آنها هم طولانی‌مدت باشد و جریمه‌های سنگین نیز برای آن لحاظ و حتی موضوع آن رسانه‌ای هم شود؛ این موضوع، شامل ادارات نیز می‌شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه  پروتکل‌ها کمرنگ اجرا می‌شوند، تصریح کرد: در جلسه‌ی روز شنبه ستاد مقابله با کروناویروس استان این موضوع را مطرح کردم و از این موضوع نگران هستیم. وزارت بهداشت هم همواره هشدار داده که بازگشایی و سفید اعلام کردن به‌معنی این نیست که اپیدمی به پایان رسیده است. اگر پروتکل‌ها با جدیت رعایت نشود احتمال بازگشت موج‌های بعدی اپیدمی وجود دارد.

شفیعی در مورد آمار کلی پرسنل مبتلا به کرونا در استان نیز گفت: درست است پرسنل درگیر می‌شوند ولی خیلی از آنان در بیمارستان و به‌واسطه‌ی شغل‌شان نبوده که مبتلا شده‌اند بلکه ممکن است در محیط بیرون از محل کار آلوده شده باشند و چون تفکیک این موارد کار سختی است، از طرفی، ارائه‌ی این آمار، بار حقوقی هم دارد بنابراین سعی کردیم وسواس بیش‌تری برای ارائه‌ی آمار در این گروه داشته باشیم و تنها روزهایی که مطمئن هستیم فرد در محل کار مبتلا شده آن را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: در زیرمجموعه‌ی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، تعداد پرسنل درمانی مبتلا به کووید ۱۹ کمتر از  ۵۰ نفر است و خوشبختانه، مورد فوت و بیمار شدید در میان این قشر نداشتیم و اکثر موارد سرپایی درمان شدند و بهبود یافتند و زیر پنج نفر هم بودند که یکی، دو روز در بیمارستان بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره‌ صحت و سقم ماجرای ابتلای معلمان و پرسنل یکی از دبستان‌های شهر کرمان که پیش از بازگشایی مدارس، در محل مدرسه حضور یافته و مبتلا شده‌اند گفت: متاسفانه این اتفاق افتاده و صرف مدرسه بودن مطرح نیست. مدارس به‌صورت آنلاین و مجازی آموزش می‌دهند ولی کادر معلمان و اداری مدارس بعد از تعطیلات نوروز روزانه یکی، دو ساعت البته با حفظ نکات بهداشتی در مدرسه حضور داشتند. این اتفاق در پی بی‌مبالاتی در آن مدرسه اتفاق افتاده و شرایط  بهداشتی را کامل رعایت نکردند.

وی ادامه داد: این شرایط، فقط مخصوص آموزش‌وپرورش نیست و در دیگر مکان‌های اداری از جمله بانک‌ها و یکی، دو محیط کارمندی دیگر نیز مشابه آن رخ داده است.

شفیعی خطاب به مردم گفت: باید بدانید که افراد بدون علامت وجود دارند و همه جا در حال تردد هستند و اگر رعایت نکات بهداشتی صورت نگیرد، دیگران هم می‌توانند مبتلا شوند.

وی در خصوص کمبود کیت‌های تشخیصی کروناعنوان کرد: ما در مراکز کیت تشخیصی کرونا نداریم که بگوییم کیت کم شده بلکه محیط حمل نمونه و سوآپ برای نمونه‌گیری در اختیار مراکز قرار می‌دهیم. به دلیل اینکه منابع را مدیریت کنیم، تیمی موظفند که روزانه توزیع را انجام داده و بعد هم جمع‌آوری نمونه‌ را انجام می‌دهند. ما براساس افرادی که روزانه فراخوان می‌دهیم و درصدی که احتمال می‌دهیم مراجعه‌ی حضوری دارند این امکانات را توزیع می‌کنیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: تیم ۱۶ نفره‌ای در شهرستان کرمان موارد تماس با بیماران مثبت را پیگیری می‌کنند. اگر فردی فراخوان می‌شود گاهی تمام خانواده را با خود می‌برد، که نیاز نیست. اگر فرد مثبت شد اطرافیان او به هر تعداد که باشند فراخوان می‌شوند. اگر از اطرافیان کسی مثبت شد مجدد دیگر کسانی که با او در تماس بوده‌اند فراخوان می‌شوند. جای نگرانی نیست.

 

نظر شما