کرونا در لرستان

۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۱۳:۵۰:۲۸
کد خبر: ۱۰۰۴۴۷۴
کرونا در لرستان
آنچه کرونا وضعیت استان لرستان را قرمز کرده است نه صرفاً افزایش تعداد مبتلایان در مدت یک 24 ساعت بلکه افزایش تعداد افرادی است که در مراکز درمانی، بستری شده اند.

خبرگزاری برنالرستان -گروه اجتماعی : آنچه در زمینه شیوع بیماری واگیردار کرونا (کووید 19) به عنوان یک شاخص مهم محسوب می شود افزایش یا کاهش تعداد بستری ها تحت عنوان مراقبت های ویژه است.

اگر به اوایل فروردین ماه 99 بازگردیم می بینیم که در آن روزها تعداد بیماران کرونایی بستری شده در مراکز درمانی استان لرستان 90 نفر بود.

به تدریج این عدد کاهش یافت و به عدد 22 نفر بیمار بستری شده در همه استان لرستان کاهش یافت.

اما متأسفانه در هفته اخیر یعنی هفته سوم اردیبهشت ماه 99 دوباره تعداد بیماران بستری شده به علت کرونا در استان لرستان در مسیر صعودی قرار گرفته است.

به عبارت دقیق تر، از عدد 22 نفر بستری شده کرونایی به عدد 53 نفر افزایش یافته ایم.

این یعنی افزایش تعداد بیماران کرونایی بستری شده در مراکز درمانی استان و همانگونه که توضیح دادم این شاخص یعنی تعداد بیماران بستری شده به علت کرونا، یک شاخص بسیار مهم است که نشان می دهد مسیر خوب و مدیریتی و کنترلی تا اوایل هفته چهارم اردیبهشت ماه 99 پیش رفته است ولی به ناگهان دوباره مسیر برعکس شده است!

شاخص ابتلا در مدت 24 ساعت به تنهایی یک شاخص مهم نیست؛ فرض کنید بگوییم در مدت 24 ساعت گذشته تعداد 120 نفر به تعداد مبتلایان کرونا در استان لرستان افزوده شده است؛ فراموش نکنیم که از ابتدا تاکنون در استان لرستان تعداد 3279 نفر در استان لرستان به این بیماری مبتلا شده اند که 3079 نفر به بهبودی کامل دست یافته اند و این نشان می دهد که بیماری کرونا، برای خیلی ها که مبتلا به آن شده اند دوباره بهبودی کامل را ایجاد کرده است.

اگر معیار را سطح جهانی بدانیم 15 درصد از کسانی که به علت کرونا جان باخته اند بالای 80 سال بوده اند.

همچنین علاوه بر سن بالا و کهن سالی (مثلا بالای 60 سال بودن)، عامل داشتن بیماری های زمینه ای در فرد همچون بیماریهای قلبی، حاد تنفسی، دیابت و فشار خون بالا در مرگ آفرین بودن این بیماری برای فرد، بسیار مهم است.

آنچه وضعیت استان لرستان را قرمز کرده است نه صرفاً افزایش تعداد مبتلایان در مدت یک 24 ساعت بلکه افزایش تعداد افرادی است که در مراکز درمانی، بستری شده اند.

مسیر را نگاه کنید: از 91 نفر کاهش به 22 نفر و سپس افزایش به 53 نفر بستری در مراکز درمانی استان؛ پس، افزایش در این شاخص یک علامت خطرناک است.

واقعیت هم آن است که سبک زندگی باید تغییر کند؛ یعنی بخشی از مردم ما حاضر بشوند سبک زندگی خود را که سالها در وجود آنها نهفته و نهادینه شده است تا زمانی که واکسن کرونا ساخته می شود تغییر بدهند.

این هم معنی اش آن است که ما مردم چقدر انعطاف پذیر هستیم که مثلاً مراسماتی همچون چهلم و سالگرد و حتی تشییع و خاکسپاری، برگزار نکنیم یا به صورت کاملاً خصوصی با اجتماع مثلاً حداکثر 20 نفری برگزار کنیم.

یا چقدر حاضر هستیم مدام بیرون از منزل ماسک استفاده کنیم؟

این نکته هم مهم است که مسئولان و مدیران، خودشان باید پیشگام استفاده از ماسک در محیط کار باشند تا مردم ببینند وقتی مدام می گوییم از ماسک استفاده کنید در وهله نخست مسئولان و مدیران، خودشان از ماسک در محیطهای عمومی و مکانهای کاری استفاده می کنند.

یاداشت :  شهرام شرفی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز