اهمیت ورزش محلات و توسعه ورزش همگانی

۱۳۹۹/۰۳/۳۱ - ۱۳:۲۰:۱۲
کد خبر: ۱۰۱۷۶۲۸
اهمیت ورزش محلات و توسعه ورزش همگانی
توسعه ورزش محلات در محلات به ویژه محلات حاشیه‌نشین از راههای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد است.

خبرگزاری برنالرستان -گروه ورزشی: اهمیت ورزش محلات و توسعه ورزش همگانی تا جایی است که شورای اسلامی شهرهای استان بایستی یک کمیته تخصصی تحت عنوان وزرش همگانی و ورزش محلات داشته باشند.

در این زمینه نیاز است سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری، برنامه‌ریزی عملیاتی با همیاری هیئت‌های ورزشی از جمله هیئت مرتبط با ورزش همگانی برای نظام‌مندکردن و تقویت و نهادینگی ورزش محلات داشته باشد.

شرایط سبک زندگی امروزی که عمدتاً آپارتمان‌نشینی است ایجاب می‌کند به ورزش همگانی و ورزش محلات توجه ویژه‌ای بشود. زیرا کم‌تحرکی در نهایت افزایش هزینه‌های درمان برای جمعیت را به دنبال دارد و به نفع پویایی و کارآیی جمعیت کشور نیست.

اجرای برنامه‌های ورزش همگانی (در شرایط غیرکرونایی) توسط شهرداری‌ها، شوراهای اسلامی شهرها، هیئت‌های ورزشی، ادارات و دستگاه‌های اجرایی می‌تواند فرهنگ ورزش همگانی را در جامعه تقویت کند و به نفع تقویت نشاط اجتماعی در جامعه است.

می‌توان از مشارکت و همیاری بخش خصوصی کارآمد و توانمند برای توسعه ورزش محلات استفاده کرد و زیرساخت‌های لازم این موضوع مهم را ایجاد کرد و گسترش داد. منظور از بخش خصوصی، بخش خصوصی واقعی، کارآمد و توانمند متخصص این حوزه است.

همچنین بایستی از تجربیات موفق شهرهایی همچون همدان و تبریز در نظام‌مندکردن ورزش محلات استفاده کرد. برای نمونه از این تجربه استفاده شود که در برخی شهرهای ایران المپیادهای ورزش محلات برگزار می‌شود که متأسفانه در استان لرستان به این مهم، توجه کافی عملیاتی و پایدار نشده است.

توسعه ورزش محلات در محلات به ویژه محلات حاشیه‌نشین از راههای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد است.   در این زمینه نیاز است شورای اسلامی شهر، شهرداری، هیئت‌های ورزشی شهرستان‌ها و امور اجتماعی استانداری لرستان، یک همکاری تیمی و گروهی منسجم داشته باشند.

از تجربیات ورزشکان مطرح و مشهور استان لرستان که در ورزش‌های مختلف در عرصه‌های ملی و بین‌المللی فعالیت دارند در زمینه توسعه و نهادینگی ورزش محلات استفاده شود.

علاوه بر شورای اسلامی شهر و شهرداری (سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری)، اداره کل ورزش و جوانان استان لرستان نیز می‌تواند در راستای نظام‌مند کردن ورزش محلات همچون شهرهای همدان و تبریز، رویدادهای سالانه با محوریت ورزش محلات برگزار کند.   

 ساخت و سازهای بی‌رویه بدون لحاظ کردن کالبدهای مخصوص ورزش محلات، صرفاً در نهایت کم‌تحرکی جمعیت را به دنبال دارد. در طرح‌های توسعه شهری بایستی موضوع ورزش محلات، لحاظ شود تا ورزش همگانی گسترش یابد.

ورزش محلات یک سرگرمی نیست بلکه بایستی بر مبنای استفاده از متخصصان تربیت‌بدنی، آن را توسعه داد و نهادینه کرد تا نشاط و سلامت اجتماعی ارتقا یابد. جمعیت کارآمد در هر جامعه‌ای یک جمعیت در وهله اول، سالم از نظر جسمی و بانشاط و امیدوار است.

سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری‌ها بایستی یک نهاد کاملاً تخصصی در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی باشد و در این زمینه براساس دیدگاه‌های اهل فن، همکاری‌های خود را براساس برنامه‌محوری عملیاتی با هیئت‌های ورزشی افزایش داده و برای محلات شهرها، طرح عملیاتی «ورزش محلات» تهیه و اجرایی کند.

نویسنده :  شهرام شرفی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز