ئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل :

سیر صعودی مبتلایان به کرونا/ استان اردبیل وارد وضعیت قرمز می شود

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۱۳:۳۱:۵۵
کد خبر: ۱۰۱۹۱۸۸
سیر صعودی مبتلایان به کرونا/ استان اردبیل وارد وضعیت قرمز می شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در استان اردبیل رو به افزایش است و با ادامه این روند، استان بزودی وارد وضعیت قرمز می‌شود

به گزارش برنا،شهرام حبیب‌زاده روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: در یک هفته اخیر تعداد بستری بیماران کرونایی در سطح استان اردبیل از ۹۳ نفر به ۱۱۳ نفر افزایش یافته است و زنگ هشدار و خطر در این استان به صدا درآمده است.

وی وضعیت کنونی میزان ابتلای مردم به بیماری کرونا در استان اردبیل را نارنجی به سمت قرمز اعلام کرد و گفت: به طور متوسط روزانه ۱۳ نفر بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل علت اوج گرفتن دوباره ابتلا به کرونا در این استان را کاهش حساسیت مردم، نادیده گرفتن فاصله اجتماعی، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و نیز حضور گردشگران استان‌های دیگر در این استان و افزایش تماسهای ناخواسته ذکر کرد.

وی با بیان این که هنوز پیک اول بیماری در استان اردبیل طی نشده و تاکنون حدود ۱۷.۵ درصد جمعیت به این بیماری مبتلا شده‌اند، ادامه داد: هم‌اکنون وضعیت شهرهای اردبیل، سرعین، خلخال و پارس‌آباد در زمینه ابتلا و بستری بیماران مبتلا به کرونا نارنجی است.

حبیب‌زاده تاکید کرد: برای رسیدن به ایمنی جمعی باید ۶۵ درصد جمعیت به این بیماری مبتلا شوند و برای طی مرحله پیک نخست هم لازم است که ۴۰ درصد جمعیت به این بیماری مبتلا شوند و بر این اساس، استان با وضعیت ایمن و حتی گذر از مرحله پیک نخست فاصله دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین گفت: در سه هفته آخر خرداد تست ۵۵ درصد از افراد بستری مشکوک به بیماری کرونا در سطح استان اردبیل مثبت اعلام شد در حالی که این رقم در هفته نخست فروردین ماه ۳۶ درصد بود.

وی با پیش‌بینی تداوم شیوع بیماری کرونا حداقل تا دو سال آینده، خواستار تطابق و تغییر شیوه زندگی مردم شد و بر ضرورت آموزش و آگاهی دهی مستمر به مردم برای تطبیق با شرایط جدید همه گیری کرونا تاکید کرد.

حبیب زاده با انتقاد از بی‌توجهی بسیاری از مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی از جمله ماسک زدن و حضور در مکان‌های پر ازدحام گفت: در اردبیل از هر ۲۰ نفر یک نفر پروتکل‌های بهداشتی لازم را برای مقابله با کرونا رعایت می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به کاهش ۱۰ برابری تعداد جان‌باختگان مبتلا به کرونا در استان اردبیل نسبت به هفته‌های اول فروردین ماه امسال اضافه کرد: تعداد فوتی ها از ۷ نفر به میانگین روزی کمتر از یک نفر و تعداد بستری‌ها نیز از ۳۰۰ نفر به حدود ۱۰۰ نفر رسیده ولی این امر به معنای عادی شدن وضعیت نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل تعداد افراد مبتلا به کرونای قطعی در سطح استان را چهار هزار و ۴۰۰ نفر اعلام کرد.

وی با اشاره به بستری شدن سه هزار و ۶۵۸ نفر در بخش‌های کرونا مراکز درمانی استان از ابتدای شیوع این بیماری در استان اردبیل اعلام کرد: تاکنون سه هزار و ۲۱۲ نفر نیز پس از بستری و بهبودی، از بیمارستان‌ ها ترخیص شده‌اند.

حبیب زاده همچنین خواستار همکاری مردم در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در مراکز پرازدحام، تالارها و رستوران‌ها و محل‌های تجمع عمومی شد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی ۱۴۰ بازرسی برای پایش و کنترل ۲۱ هزار صنف را دارد و این میزان نیروی انسانی برای امر بازرسی کافی نیست و ضروری است که مردم برای حفظ سلامت خود بیشتر حساس باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز اعلام کرد: هم‌اکنون ۶۵ واحد تولید ماسک و لباس ویژه کرونا در استان فعال است و روزانه چهار هزار ماسک جدید و استاندارد در استان تولید می‌شود.

دکتر بابک نخستین افزود: استان اردبیل در زمینه تولید ماسک ان.۹۵ نیز خودکفا بوده و حتی بخشی از تولیدات این استان به کشورهای اندونزی، مالزی و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

وی با بیان این که استان اردبیل در زمینه تامین محلول ضدعفونی کننده نیز مشکلی ندارد، افزود: استان در زمینه تامین الکل و ماسک مشکلی ندارد و هر مقدار که مو.رد نیاز باشد، بر اساس نرخ مصوب کشوری در اختیار مردم قرار دارد.

 

نظر شما