متخصص عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه :

اهدای پلاسما برای بهبودیافتگان کرونا خطری ندارد

۱۳۹۹/۰۴/۱۲ - ۱۱:۳۰:۰۳
کد خبر: ۱۰۲۳۵۲۶
اهدای پلاسما برای بهبودیافتگان کرونا خطری ندارد
متخصص بیماری های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: پلاسما درمانی روشی موثر در درمان بیماران بدحال کرونایی است و خطری را متوجه اهداکنندگان پلاسما نمی کند.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز، دکتر مجتبی یعقوبی اظهار کرد:  بیماری کرونا یک بیماری چند بعدی است و وقتی وارد بدن افراد می شود دوفاز ویروسی و ایمنی ایجاد میکند.

وی ادامه داد: در فاز ایمنی سیستم ایمنی خود فرد علیه ویروس مقابله می کند که در برخی ارگان ها مثل ریه این واکنش بسیار شدید تر است و گاها باعث مرگ میشود.

این متخصص افزود : اگر ما بتوانیم پادتن هایی که علیه ویروس مقابله می کنند را زودتر وارد بدن فرد بیمار  کنیم می توانیم این بیمای را کنترل کنیم .

دکتر یعقوبی با بیان اینکه اگر فردی پس از ابتلا به بیماری کوید ۱۹ بهبودی یابد به احتمال زیاد مقادیر زیادی از این آنتی‌بادی‌ها در پلاسمای خونش وجود دارد گفت:  بخشی از پلاسمای فرد بهبود یافته را گرفته و آنرا به بیماران با بیماری شدید تزریق می کنیم و امیدواریم که این آنتی‌بادی‌ها سیستم ایمنی بدن بیمار را تحریک کنند تا ویروس را پیدا کرده و شروع به از بین بردن آن کنند.

وی بیان کرد فردی که مبتلا به کرونا شده 25الی 30 روز پس از ابتلا می تواند برای اهدای پلاسما اقدام کند ، این درمان 100 درصد قطعی نیست و فقط برای بیماران بسیار بدحال استفاده می شود.

دکتر یعقوبی با بیان این که این روش کاملا داوطلبانه است خاطر نشان کرد: تمامی افرادی که تست کرونای آنها مثبت شده و بهبود یافته‌اند، می‌توانند در این طرح مشارکت کنند.

این متخصص بیماری های عفونی اضافه کرد : اهدای پلاسما از خانم های باردار و افرادی که مبتلا به بیماری هایی که از خون منتقل می شوند مثل ایدز و هپاتیت انجام نمیشود.

وی در پایان تاکید کرد: اهدای پلاسما به هیچ عنوان ضرر و عوارض برای افراد ندارد و بهبود یافتگان  صرفا با مصرف مقداری مایعات پلاسمای اهدا شده را جبران می کنند. اهدای پلاسما حدودا 45 دقیقه زمان می برد و پس از جداسازی پلاسما خون مجدد به بدن فرد اهدا کننده باز می گردد.

 

نظر شما