استاندار یزد:

اردکان زیرساخت‌های لازم برای توسعه و سرمایه‌گذاری را داراست

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۳:۰۰:۰۴
کد خبر: ۱۰۳۴۸۱۶
اردکان زیرساخت‌های لازم برای توسعه و سرمایه‌گذاری  را داراست
استاندار یزد گفت: شهرستان اردکان ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری و توسعه در بخش های مختلف دارد، با توجه به دغدغه‌های زیست محیطی مردم منطقه ، نسبت به کارهای جدیدی در امور کشاورزی، دامپروری و میراث فرهنگی نیاز به برنامه ریزی داریم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمدعلی طالبی شنبه شب در نشستی با جمعی از مدیران و اعضای شوراها و   شهرداری‌های این شهرستان افزود: گرچه اردکان ظرفیت های زیادی در زمینه صنعتی شدن دارد  باید به سمت گسترش در دیگر زمینه‌ها نیز توجه شود، به عنوان مثال اخیرا پرورش بز نژاد مورسیا در منطقه آغاز شد که برای استان جایگاه اقتصادی بزرگی را به همراه دارد .

وی ادامه داد: همه زیرساخت‌ها از جمله آب، برق، گاز ، راه‌ و خط ‌آهن موجود است، می‌توان فعالیت‌های بسیار بزرگ اقتصادی در این شهرستان انجام داد و دیگر مناطق همچون عقدا، خرانق و بخش‌های دیگر از ظرفیت ها شهرستان منتفع شود.

استاندار یزد گفت: آب یکی از مهمترین چالش‌های استان است، فقط اردکان با آن دست به گریبان نیست ، با پیگیری‌های انجام شده آب انتقالی خلیج فارس برای استفاده در صنعت تا پایان سال ۹۹ به اردکان انتقال می یابد به این ترتیب امکان استفاده بخشی از آب موجود منابع استان برای رفع مشکل مردم وجود دارد.

طالبی در پاسخ به گلایه از فعالیت تعدادی صنایع آلاینده اظهار کرد: در زمینه استقرار صنایع باید تصمیم منسجم گرفته شود و در دشت مهریز - اردکان به عنوان دشت ممنوعه از استقرار هرگونه واحد آلاینده جلوگیری می شود و باید به سمت صنایع سبز حرکت کنیم،لذا در اردکان همین روش اجرا شده و تکلیف همه نهادها هم باید مشخص باشد و در مورد استقرار صنایع نباید تناقض در تصمیم گیری ها  داشته باشیم.

استاندار یزد در پاسخ به درخواست برخی اعضای شوراهای اردکان در مورد افرایش عوارض ارزش افزوده گفت: در مورد عوارض ماده ۴۳ ، پارسال که اولین سال دریافت بود، برای استان ۲۷۸ میلیارد تومان مشخص شد که در پایان سال ۶۰ میلیارد تومان آن در حساب ملی واریز و کمتر از ۶۰ درصد آن به استان اختصاص یافت که در بخش‌های عمرانی و جاری هزینه شد.

وی ادامه داد: در قانون بودجه امسال فقط ۵۰ میلیارد تومان برای کشور منظور شد در حالی که سال گذشته این مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود لذا هیچ گونه فایده‌ای برای شهرستان‌ها ندارد ، پیشنهاد کردیم این قانون  اصلاح شود و پیگیر آن از طریق مرکز هستیم تا حداقل سقف مبلغ سال گذشته برای استان منظور شود تا بتوانیم کمکی به شهرستان‌ها داشته باشیم.

اردکان دیگر جایی برای صنایع آلاینده ندارد 

همچنین نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت:  موارد درخواست شده از سوی مردم و همچنین پیگیری شده از سوی اعضای شوراها و مسوولان بخش‌های مختلف توسط فرمانداری گردآوری و با زمان‌بندی برای اجرا پیگیری می شود.

محمدرضا دشتی اردکانی افزود: از افراد صاحب نظر دعوت می‌کنیم تا تدوین طرح آمایش صنایع انجام شود و فرمانداری به جد پیگیری این مساله باشد و اردکان دیگر جایی برای صنایع آلاینده ندارد و علی رغم همه اقداماتی که توسط محیط زیست و دیگر نهادها انجام شده اما هنوز مردم این اطمینان را ندارند که دستگاه‌های نصب شده درست گزارش و آلایندگی‌ها رصد می‌شود.

وی ادامه داد: در زمینه جانمایی صنایع جدید حتما با برنامه‌ای مدون از ایجاد هرگونه واحد آلاینده جدید جلوگیری شود، همچنین واحدهای فعلی به صورت دایم پایش و بررسی شود، در صورتی که  مشکلی وجود داشت از طریق مراجع ذی ربط پیگیری شود و این مساله از مطالبات به حق مردم اردکان است .

نماینده مردم اردکان گفت: در مورد مسکن در بیشتر مناطق و روستاهای شهرستان  مشکل وجود دارد، لازم است با هماهنگی که بین ارگان‌هایی از جمله بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و دیگر نهادها وجود دارد، نسبت به رفع مشکلات اقدام شود.

وی ادامه داد: اگر نیاز به قانون باشد آماده همکاری هستیم و اگر نیاز به رایزنی داشته باشد در مرکز از طریق مسوولان مرتبط پیگیری می شود و با توجه به معضلات جدید اقتصادی که مردم با آن دست به گریبان هستند، هر مشکلی که انصافا در استان قابل رفع است همه مدیران و ما نسبت به حل مشکلات اقدام می کنیم .

طرح‌های بزرگ در اردکان نتیجه خوبی داشته است

همچنین معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری یزد در این نشست اظهار داشت: با توجه به اینکه تعدادی از افراد ثبت نام کننده طرح اقدام ملی مسکن نسبت به افتتاح حساب اقدام نکرده اند، لذا درخواست داریم اطلاع رسانی لازم صورت گیرد تا از این سهمیه استفاده شود، همچنین طرح جامع بازنگری زمین اردکان در حال انعقاد قرارداد است.

محسن صادقیان افزود: در اردکان به ۲۵۳ واحد زمین واگذاری شد و سال‌های گذشته ۱۰۰ واحد زیر ۳۰ درصد فعالیت داشت که از این تعداد ۴۳ درصد واگذاری‌ها را شامل می‌شود اما از نظر وسعت ۲۰ درصد واگذاری‌هاست و این درصد مشخص می‌کند طرح‌های بزرگ در اردکان نتیجه خوبی دارد و طرح‌های کوچک موفق نبوده است.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری یزد گفت: در زمینه طرح بازآفرینی شهری در هشت سال قبل و طی مصوبه ای در شهرستان میبد، ابرکوه، یزد و مهریز مناطقی مشخص شد،اکنون فقط به این مناطق تخصیص‌هایی برای بازآفرینی شهری داده می‌شود، پیگیر هستیم ، نماینده  و اعضای شورا از طریق شرکت بازآفرینی شهری کشور پیگیری لازم را داشته باشند تا حق شهرستان‌های دیگر نیز دیده شود .

همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد گفت: اگر فعالیت‌های اجتماعی و خانوادگی مدنظر قرار نگیرد، همه فعالیت‌های اقتصادی زیر سووال خواهد بود لذا دغدغه اصلی ما باید رفع مشکلات اجتماعی جامعه باشد و به همین منظور دفاتر تسهیل‌گری در یزد راه اندازی شده است که رابط محلات با نهادها و مسوولان است و آماده راه‌اندازی این دفاتر در اردکان با محوریت شهرداری‌ها هستیم.

احمد ترحمی بهابادی افزود: برای بهسازی و تامین امکانات پاسگاه‌های ساغند، خرانق و عقدا پیگیری‌های لازم از طریق مراجع کشوری صورت گرفته و در زمینه تعیین حریم شهرستان‌های میبد و اردکان نیز جلسات لازم در حال پیگیری و برگزاری است.

همچنین مدیرکل ورزش و جوانان یزد در پاسخ به درخواست های مطرح شده گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۱۴ مکان ورزشی به فضاهای ورزشی اردکان اضافه شده و با توجه به اینکه کمتر از هشت درصد تخصیص سال گذشته به ورزش استان صورت گرفته است لذا به مشکل برخوردیم و برخی از طرح‌های جدید با وقفه مواجه شد.

مسعود شریعتی اظهار کرد: امسال پیگیری لازم صورت می گیرد و همچنین در مورد استخر اردکان نیز مبلغ یک میلیارد تومان برای بهسازی آن مصوب شد که فقط ۶۵ میلیون تومان آن سال گذشته تخصیص یافت و امسال پیگیر و تامین اعتبار هستیم.

مناطق صنعتی مجهز به دوربین‌های پایش می‌شود

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زست یزد در این نشست در پاسخ به درخواست‌های مطرح شده گفت: عوارض آلایندگی بر اساس قانون ارزش افزوده فقط مربوط به صنایع است و معادن و تخریب منابع را در برنمی‌گیرد لذا واحدهای آلاینده‌ای که در استان و اردکان وجود دارد توسط محیط زیست سنجش  شده و اخذ عوارض توسط دارایی و توزیع آن توسط امورمالیاتی انجام می شود.

نیره پور ملائی افزود: درصدد هستیم تا مرکز پایش مجهز در این شهرستان راه اندازی شود و مجهزترین مرکز پایش را در استان خواهیم داریم که همه مناطق صنعتی مجهز به دوربین‌های پایش باشد و پایش صنایع مرتب توسط کارشناسان این نهاد انجام می‌شود.

در نشست یادشده تعدادی از رییسان شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداران مناطق مختلف شهرستان اردکان درخواست‌های خود را مطرح و از طرف مسوولان حاضر پاسخ های لازم داده شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز