استاندار خبر داد:

تمدید محدودیت های کرونایی در استان بوشهر

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۵:۰۰:۴۳
کد خبر: ۱۰۳۴۸۵۴
تمدید محدودیت های کرونایی در استان بوشهر
استاندار بوشهر گفت: باتوجه به شرایط استان در مورد شیوع کووید ۱۹، محدودیت‌های کرونایی در استان این هفته هم تمدید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ عبدالکریم گراوند روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: با تلاش‌ها و همکاری‌های مردم، از هفته گذشته استان روند ثابتی در ابتلا به بیماری کرونا دارد اما  این وضعیت شکننده است و اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود باز هم شاهد افزایش موارد ابتلا خواهیم بود.

وی یادآورشد: بزرگ‌ترین تاثیر و نقش برای کنترل شیوع کرونا در اختیار مردم است که می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی نقش مهم خود برای مقابله با کرونا را ایفا کنند.

گراوند با بیان اینکه استان بوشهر روزهای سختی را برای مقابله با کرونا سپری کرده و عزیزان زیادی را از دست داده‌ است، افزود: تنها وسیله و داروی بیماری کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک است و با این روش می‌توان کرونا را مدیریت کرد و از وضعیت قرمز خارج شد.

وی با قدردانی از تیم‌های نظارت و بازرسی در استان تاکید کرد: دستگاه‌های تخصصی به وظیفه ذاتی خود برای نظارت بر اماکن و اصناف عمل کنند چرا که هر گونه کوتاهی و سهل انگاری در این زمینه هزینه زیادی برای جامعه دارد، لذا چشم پوشی برای برخورد با موارد تخلف جایز نیست.

وی با اشاره به تشکیل کمیته نظارت بر پروتکل های بهداشتی بر دائمی شدن این کمیته و برگزاری منظم جلسات هفتگی آن تاکید کرد.

استاندار بوشهر خطاب به فرمانداران استان گفت: اگر بانکها، دستگاه‌های اجرایی، مراکز پیشخوان خدمات دولتی و سایر مراکز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند پلمب شوند و عواقب رعایت نکردن دستورالعمل‌ها با مسئولان دستگاه‌های اجرایی است، چرا که سلامت و آرامش مردم برای ما در اولویت است.

گراوند در مورد فعالیت میدان‌های میوه و تره بار و بازار ماهی فروشان گفت: اگر صاحبان مشاغل در میدان‌های میوه و تره بار  و بازارماهی فروشان در استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند فرمانداران موظف هستند با همکاری دستگاه قضایی نسبت به پلمب این اصناف اقدام کنند.

وی در مورد برگزاری آیین‌های ویژه ماه محرم در استان بوشهر گفت: با توجه به شرایط و ویژگی‌های آئین‌های محرم در بوشهر که در محیط های سربسته انجام می‌شود یک کارگروه با مسئولیت معاون سیاسی استاندار و حضور اداره‌های اوقاف، تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی تشکیل و راهکارهای لازم برای شیوه برگزاری این آئین‌ها بررسی و پیشنهاد شود.

استاندار افزود:سلامت جامعه امری واجب است  و باتوجه به شرایط و وضعیت استان در مورد شیوع کرونا برنامه‌های مربوط به دعای عرفه باید با استفاده از فضای مجازی برگزار شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: با برقراری محدودیت‌ها، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی روند ابتلا و بستری به دلیل ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در استان از حالت افزایشی خارج شده است.

دکتر سعید کشمیری  با اشاره به اینکه تاکنون هشت هزار نفر به ویروس کووید ۱۹ در استان بوشهر مبتلا شده‌اند گفت: تاکنون شمار جان باختگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان بوشهر ۲۶۷ نفر است که ۵۹ درصد فوتی‌ها را مردان و ۴۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

کشمیری اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶۲ درصد جان باختگان ناشی از کرونا سالمندان، ۳۲ درصد میانسالان، ۱.۵ درصد جوانان و کمتر از یک درصد را نوجوانان تشکیل می‌دهند.

دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: ۷۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا در این استان دارای بیماری زمینه‌ای شامل ۲۵ درصد فشارخون، ۲۷ درصد دیابت، ۲۱ درصد بیماران مبتلا به بیماری قلبی و عروقی و مابقی بیماران سرطانی و تنفسی هستند که مراقبت از این افراد ضروری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از اسفند ۹۸ تا تیر ۹۹، ۱۵۰ بازرس بهداشت محیط  ۷۰ هزار بازدید از مراکز تهیه و توزیع، طبخ، عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی در استان را انجام داده‌اند.

کشمیری ادامه داد: در این بازدیدها ۲ هزار مرکز متخلف به مراجع قضایی معرفی و ۵۰۰مرکز پلمب  و  ۲۷۰ مورد نظارت بر نحوه دفن اجساد انجام شده است.

وی بیان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ۸۵ درصد مراکز تهیه و توزیع غذا، رعایت ۸۰ درصدی حفاظت فردی، رعایت پروتکل‌های گندزدایی در ۷۸ درصد از مراکز عمومی، وجود کارتخوان در ۷۶ درصد مراکز خرید و ۴۸ درصد در سامانه سلامت ثبت نام کرده‌اند.

کشمیری با بیان اینکه ۲ درصد از مراکز عمومی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند گفت: نانوایی‌ها با ۱۶۷مورد، رستوان‌ها با ۶۵ مورد و مراکز عرضه دخانیات با ۶۴ مورد، آرایشگاه‌ها ۵۱ مورد، اماکن ورزشی هشت مورد و تالارها چهار مورد بیشترین تعطیلی در واحدهای صنفی متخلف در استان بوشهر را دارند.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر گفت: با توجه به شرایط بیماری کرونا در استان و قرار گرفتن استان در شرایط هشدار تلاش می‌شود برنامه‌ها و آئین‌های محرم با استفاده از فرصت فضای مجازی و شبکه‌های مجازی در استان برگزار شود.

حجت الاسلام سیدعلی پناه محمودی نیا افزود: با توجه به اینکه عزادری سنتی در ماه محرم بر قالب عزاداری هیاتی در استان ارجعیت و پیچیدیگی خاصی دارد به همین جهت تلاش شده بیشتر عزاداری‌ها با استفاده از شبکه مجازی باشد و اگر قرار شد به صورت محدود مراسم و آئینی برگزار شود با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشد.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت گروه‌های هنری به صورت اجرای خیابانی، برقراری ایستگاه سلامت در مساجد و حسینیه‌ها، محدود شدن هیات‌های خانگی، برگزاری جلسه‌های سخنرانی در مساجد و تکایا با یک سوم جمعیت و محدود شدن زمان عزاداری به یک تا یک ساعت و نیم، سمت و سوی نذرها به سمت توزیع اقلام بهداشتی از جمله پیشنهادهای این سازمان است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز