انتخاب عاقلانه، زندگی عاشقانه

۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۱۴:۵۳:۱۸
کد خبر: ۱۰۳۵۵۰۱
انتخاب عاقلانه، زندگی عاشقانه
گفتگوی اختصاصی خبرگزاری برنا کردستان با رییس مرکز مشاوره طلوع آفتاب ویژه ازدواج و تحکیم خانواده را در ادامه بخوانید.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ "ازدواج جوانان" در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور کاهش یافته و استان کردستان به ویژه شهر مهربانی و دوستی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در مقابل شاهد افزایش آمار طلاق هستیم به نحوی که در مقابل 13 هزار و 901 ازدواج ثبت شده در سال 98 با آمار 3866 طلاق ثبت شده در استان روبرو هستیم.

مشکلات و مسائلی که در شرایط کنونی بر سر راه جوانان وجود دارد، به قدری زیاد و متنوع است که جوانان را در قابل زندگی‌شان بر سر یک دو راهی قرار داده می‌دهد؛ اینکه بعد از تلاش‌های طولانی و مرارت‌های زیاد یا باید قید ازدواج را زده و یا اینکه آن را به امید فردایی بهتر به تعویق بیندازند. مشکلاتی که نمی‌توان آن را به یک نفر و یا یک نهاد نسبت داد چرا که در بروز آن عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی زیاد دست به دست هم داده تا این سنت الهی را در مسیر سخت و دور از دسترس قرار دهند.

در زمان‌هایی نه چندان دور، «ازدواج جوانان» یکی از اولویت‌های خانواده‌ها بود و دختران با داشتن خواستگار مناسب به خانه بخت می‌رفتند واگر دوست داشتند در خانه همسرشان ادامه تحصیل می‌دادند. با بروز تحولات فرهنگی و اجتماعی، امروزه تحصیل در مقاطع بالا به یکی از موانع ازدواج در پیش روی جوانان بدل شده است. مشکلی که با تفاوت نرخ دختران تحصیل کرده، نسبت به پسران حادتر به نظر می‌رسد. بسیاری از پسران خواستار ازدواج با دخترانی هستند که به لحاظ تحصیلات بالاتر از آنها نباشند و در سوی دیگر ماجرا دختری که دارای تحصیلات عالیه است توقع بیشتری نسبت به خواستگارانش از لحاظ تحصیلات و موقعیت اجتماعی دارند؛ البته مسئله ادامه تحصیل تنها از سوی دختران مطرح نیست گاهی بهانه ادامه تحصیل از زبان پسران نیز شنیده می‌شود. برای بررسی موانع و مشکلات و راه‌حل حوزه ازدواج گفتگویی با  «عبدالملکی» رئیس مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره طلوع آفتاب، ویژه ازدواج و تحکیم خانوده داشتیم که بخش اول آن به حضورتان تقدیم می‌گردد.

 

«مشاوره» شانس خوشبخت شدن جوانان را افزایش می‌دهد

 

 برنا: جناب دکتر عبدالملکی از این که افتخار گفتگو را با خبرگزاری برنا استان کردستان، تنها خبرگزاری رسمی صدای نسل جوان را دادید سپاسگزارم. پیش از هرچیز اجازه بفرمایید از حضرتعالی بعنوان رئیس مرکز مشاوره بپرسم که مشاوره در قبل و بعد ازدواج به چه میزان می‌تواند تاثیرگذار باشد؟

عبدالملکی: خیلی اوقات طرفینی که برای ازدواج مراجعه می‌کنند، دلیل و فلسفه مناسبی برای ازدواج ندارند و واقعا هیچ هدفی را در یک زندگی دنبال نمی‌کنند و به همین خاطر تصمیم‌های هیجانی و ناگهانی و بدون فکر کردن، می‌گیرند و تلاش می‌کنند خانواده تشکیل بدهند. در این بین خیلی از خانواده‌هایی هستند که فکر می‌کنند، ازدواج کردن مثل تکالیف دیگر زندگی هم‌چون درس خواندن یا کار پیدا کردن است که می‌بایست هر چه زودتر انجام شود و همین اصرار و در تنگنا قرار دادن دختر یا پسرشان برای ازدواج، باعث تصمیم‌گیری‌های نادرست و عجولانه‌ای می‌شود که آن را می‌تواند مبنای بسیاری از طلاق‌های امروزی دانست.

برنا:  مهمترین فاکتورهای ازدواج موفق چیست؟  

عبدالملکی: ازدواجی موفق است که فرد به رشد جسمانی، رشد عقلی، رشد اجتماعی، رشد عاطفی و رشد اخلاقی رسیده باشد به همین خاطر هر یک از این معیارها به نوبه‌ی خود فاکتوری کلیدی برای موفق بودن یک ازدواج محسوب می‌شوند.

برنا: با توجه به شرایط ویروس کرونا  و کاهش میزان ازدواج در بین جوانان، برای ترویج ازدواج در این شرایط چه راهکاری را ارائه می‌دهید؟

عبدالملکی: خانواده‌ها و جوانان باید در این شرایط کرونا تجمل‌گرایی را حذف و ازدواج آسان را در دستور کار خود قرار دهند و برای کاهش مخارج ازدواج به راهکارهایی هم‌چون حذف مراسم عقد و عروسی، کاهش مهمانان دعوتی و میزان خرید پیش ازازدواج را به کار گیرند. در کنار آن مشاوره پیش از ازدواج  شانس زوجین را برای داشتن یک زندگی پایدار و رضایت‌بخش افزایش می‌دهد و به آنها در پیدا کردن نقاط ضعفی که در آینده ممکن است برایشان مشکل‌ساز باشد، کمک می‌کند.

 

تحمیل کردن باور‌های غلط به جوانان اشتباه است

برنا: گاه شاهد هستیم که در مقوله ازدواج، باور‌های غلط و نادرستی به جوانان تحمیل می‌شود و این مسائل باعث ترس و دوری جوانان از ازدواج میشود، برای این مقوله چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

عبدالملکی: این موضوع به عنوان دغدغه‌ی اصلی امروز جوانان مطرح است مخصوصاً جوانانی که دوستان بیشتری دارند. به طور مثال وقتی در یک جمع دوستانه یک نفر از جمع تصمیم به ازدواج می‌گیرد از سوی سایرین مورد انتقاد قرار می‌گیرد که وی را با هشدارهایی هم‌چون ازدواج استقلال انسان را از بین می‌برد، ازدواج یعنی اسارت، ازدواج یعنی بریدن از دوستان و آشنایان و... وی را از این تصمیم منصرف می‌گردانند. این باور‌ها غلط است و متأسفانه در بین جوانان رخ می‌دهد.

 

 برنا: چه مهارت‌هایی برای داشتن یک زندگی خوب لازم است؟

 عبدالملکی: فردی که تصمیم به ازدواج دارد، باید از نظر ابعاد تأثیرگذار در زندگی مشترک هم به بلوغ کافی رسیده باشد، به عنوان مثال بلوغ اقتصادی یک مسئله حائز اهمیت است. افرادی که قصد ازدواج دارند می‎بایست  شغل و درآمد مناسبی داشته باشند تا بتوانند امکانات لازم را برای فراهم کردن مقدمات زندگی مشترک البته با کمک یکدیگر و خانواده‌هایشان مهیا سازند. در کنار این مهم، بلوغ روانی و عاطفی نیز حائز اهمیت است. این امر بدین معناست که میزان خودآگاهی افراد از خود و اهداف‌شان چقدراست؟ و چه میزان احساسات و ویژگی‌های خود را می‌شناسند و در کنار آن وضعیت روانشناختی آنان در چه سطحی قرار داشته و چه میزان روابط خوب، پایدار و دوستانه دارند؟ ممکن است افرادی که در سنین پایین ازدواج کرده باشند و به همین خاطر مهارت حل مسئله ضعیف‌تری در حل مسائل زندگی مشترک داشته باشند. هم‌چنین ضعف در مهارت‌ها و نداشتن آمادگی روانشناختی لازم برای ازدواج ممکن است تأثیرات منفی را روی فرزندان آنها داشته باشد. بنابراین مهارت‌های حل مسئله برای جوانان ضروری می‌باشد.

 

 

 

 

نظر شما