با دستورالعمل جدید ستاد مقابله با کرونا، ده‌ها فعال بخش خصوصی در آستانه ورشکستگی کامل قرار گرفته‌اند

نفس تنگی باشگاه ها در روزهای کرونایی

۱۳۹۹/۰۵/۰۷ - ۱۰:۲۷:۱۷
کد خبر: ۱۰۳۵۷۹۵
نفس تنگی باشگاه ها در روزهای کرونایی
دستورالعمل جدید ستاد مقابله با کرونای استان حالا بلبشویی به جان جامعه ورزش استان انداخته است. همان‌قدر که این‌روزها وضعیت ابتلا به ویروس مرگ‌بار در خراسان‌رضوی در قیاس با همه استان‌های کشور وخیم‌تر است، به نظر می‌رسد زنگ خطر نابودی و ورشکستگی باشگاه‌های ورزشی نیز به صدا درآمده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد به نقل از شهرآرا، بعد از آنکه در دور اول تعطیلات کرونایی بسیاری از باشگاه‌های ورزشی با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو شده و حتی برخی از آن‌ها مجبور به جمع‌آوری شدند، حالا مسئولان ورزش معتقدند تعطیلات جدید شوک دوم به باشگاه‌داران ورزش استان خواهد بود و یقینا به نابودی آن‌ها خواهد انجامید. البته این‌ها همه در حالی است که وضعیت قرمز کرونایی استان آن‌قدر ترسناک است که شاید این تدبیر ستاد مقابله با کرونا لازم و ضروری بوده است.

رشته‌های پُربرخورد تا اطلاع ثانوی تعطیل

«فعالیت ورزشی رشته‌های پربرخورد تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.» این را جبار قوچان‌نژاد، سرپرست معاونت امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی درحالی مطرح می‌کند که حالا دستورالعمل ابلاغی جدید ستاد مقابله با کرونای استان برای باشگاه‌داران قوزبالای‌قوز شده است. قوچان‌نژاد با اشاره به این دستورالعمل افزود: با توجه به اینکه خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارد و شرایط خاصی در سطح استان به وجود آمده است، ادامه فعالیت‌های ورزشی در باشگاه‌ها و اماکن ورزشی برای ورزشکاران و مردم خطرناک خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: با توجه به دستورالعملی که ازسوی ستاد مقابله با کرونا و استانداری دریافت کردیم، فعالیت ورزشی رشته‌‌های پُربرخورد و فیزیکی ازجمله رزمی، کشتی، هندبال، بسکتبال و باشگاه‌های بدن‌سازی تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود. قطعا با توجه به اینکه ورزشکاران در طول تمرینات فعالیت ورزشی بالایی دارند، با شرایط خاص و خطرناکی روبه‌رو هستیم؛ به‌همین‌دلیل باشگاه‌های خصوصی و اماکن ورزشی دولتی تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند بود. قوچان‌نژاد تصریح کرد: هیچ زمانی برای بازگشایی مجدد اماکن و باشگاه‌های ورزشی به اداره کل ورزش و جوانان استان ارسال نشده است.

بسته‌های حمایتی و آینده‌ای مبهم!

رئیس هیئت بدن‌سازی و پرورش‌اندام خراسان رضوی نیز گفت: در مرحله اول که باشگاه‌ها تعطیل شدند، طبق بررسی ما 40 باشگاه ورشکست شدند و اقدام به جمع‌آوری کردند. در مرحله دوم نیز باوجود تمام حساسیت‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی چون اعتمادسازی مناسبی صورت نگرفته بود، بیشتر باشگاه‌های ما با ظرفیت یک‌دهمی خود فعالیت می‌کردند و عملا آورده‌ای نداشتند. حالا در مرحله سوم که دیگر خدا می‌داند چه خواهد شد! سروش پورآزاد افزود: پیش‌بینی من این است که در این مرحله خیلی از باشگاه‌های خصوصی ما به ورشکستگی مطلق خواهند رسید. وی خاطرنشان کرد: بسیاری از باشگاه‌ها امروز با مشکل مالکان رو‌به‌رو هستند و مالک به آن‌ها گفته است باید تخلیه کنند. پورآزاد با اشاره به بسته حمایتی دولت از باشگاه‌‎های خصوصی ورزشی نیز اظهار کرد: وام حمایتی هم که دولت داده، آن‌قدر ناچیز است که دردی از باشگاه‌دار دوا نمی‌کند. رئیس هیئت بدن‌سازی و پرورش‌اندام خراسان رضوی با تشریح این وام‌ها اذعان کرد: مبلغ این تسهیلات برای مؤسس باشگاه 8میلیون و برای مربی 6میلیون تومان بود. حالا شما حساب کنید یک باشگاه‌دار که 6 ماه تعطیل بوده و اجاره‌اش عقب افتاده و هزار مشکل دیگر دارد، با این رقم چه‌کار می‌تواند بکند؟! پورآزاد تصریح کرد: خیلی‌ها وقتی برای ثبت‌نام تسهیلات می‌آمدند، می‌خندیدند! انتظار ما از دولت این است که بسته‌های حمایتی بیشتری بدهد. وی افزود: این باشگاه‌ها در روزهای خوشی با نشاط‌آفرینی در جامعه به ما کمک کردند و حالا در روزگار سختی نوبت ماست که هوای آن‌ها را داشته باشیم.

چراهای بزرگ، پاسخ‌هایی که نیست!

دل باشگاه‌داران مشهد از وضعیت موجود، خون است. آن‌ها از تنگناهایی می‌گویند که با وعده وام و تسهیلات، حل‌شدنی نیست. نمونه‌اش سنگ‌اندازی بانک‌ها. شهرام مهذب‌نیا، مدیر باشگاه کهکشان است که از سنگ‌اندازی بانک‌ها می‌نالد. او دراین‌باره گفت: باور کنید آن‌قدر به بانک رفتم و آمدم که دیگر نمی‌دانم چه کنم. بانکی که قرار بود به ما وام تسهیلات را بدهد، می‌گوید تراز شما در 3 ماه گذشته کمتر از 600 تومان است و من می‌گویم ما 5ماه است تعطیلیم، چطور می‌خواهید ترازمان بالا باشد؟!

یکی دیگر از باشگاه‌داران گفت: «باشگاه من در 3 ماه تعطیلی کرونایی چرا باید بیمه کارگران را بدهد؟ مگر دولت خودش تعطیل نکرده است؟» و حرف مشترک همه آن‌ها این است که این‌بار سرنوشتشان «ورشکستگی» است.

 

 

نظر شما