مدیرکل میراث فرهنگی لرستان:

کشف قنات تاریخی در تپه چغابل رومشکان

۱۳۹۹/۰۵/۰۷ - ۱۲:۵۹:۲۹
کد خبر: ۱۰۳۶۰۱۷
کشف قنات تاریخی در تپه چغابل رومشکان
سید امین قاسمی از کشف یک قنات تاریخی در غرب لرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان؛ قاسمی با اعلام این خبر ،اظهار کرد: طی چند روز گذشته فیلمی در فضای مجازی با موضوع کشف تونلی زیرزمینی در شهر رومشکان منتشر شد که ابهامات زیادی را به دنبال داشت، لذا جهت بررسی دقیق این موضوع، کارشناسان باستان‌شناسی این اداره کل در تاریخ یکم مردادماه 1399 به محل اعزام شدند و ضمن مستند‌سازی و بررسی محل، گزارش علمی و جامعی را ارائه کردند. 

اوبا اشاره به اینکه تپه باستانی چغابل رومشکان در بین باستان‌شناسان ایران و جهان از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: در سال 1394 مجوزی به منظور ایجاد فضای سبز در بخش سطحی تپه چغابل به شهرداری آن شهر داده شده که اکنون زمان آن به اتمام رسیده، بنابراین ادامه کار و هرگونه فعالیت مجدد، منوط به اخذ مجوز جدید از وزارت میراث فرهنگی است.

سید امین قاسمی ضمن اشاره به انتشار اخبار کذب در خصوص حفاری قاچاق، کشف اشیاء عتیقه و دفینه باستانی در این تپه بیان  کرد: تنها اثر منقول کشف شده در حین ریزش دهانه‌ی میله قنات، یک ظرف سفالی بوده که تحویل امین اموال اشیاء فرهنگی شده است.

قاسمی تصریح کرد: تونل مکشوفه متعلق به یک رشته قنات از دوران باستان است که کوره‌ی قنات در جهت شرقی-غربی دشت رومشکان امتداد دارد و در گذشته نیز آثار برخی از میله‌چاههای این رشته قنات پدیدار و گزارش شده است.

کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در این باره گفت: تپه‌ی باستانی چغابل رومشکان در نخستین پروازهای هوایی که در سال 1935 و 1936 میلادی بر فراز شهرهای باستانی ایران توسط هیات معروف به «هلمز» انجام شد، شناسایی و توسط همان هیات به سرپرستی اریخ اشمیت مورد کاوش و گمانه زنی قرار گرفت. این اثر از دوران پیش ازتاریخ تا دوران اسلامی دارای حیات فرهنگی قابل ملاحظه‌ای می‌باشد.

جلال عادلی با اشاره به بررسی دقیق تمام زوایای مکشوفه گفت: دیواره کوره‌ی قنات، در بافت کمپرس شده‌ی خاک و به صورت دستکند ایجاد شده و فاقد دیواره چینی است.

عادلی افزود: این بخش از قنات در دوران باستان، تماماَ در بافت باستانی و از میان نهشته‌های فرهنگی در لایه‌های زیرین تپه چغابل کنده شده است، به گونه‌ای که در بررسی‌های اولیه یک ظرف سفالی مربوط به عصر برنز به دست آمد.

او یادآورشد: متاسفانه برخی اهالی بعد از ریزش دهانه‌ی میله چاه، علیرغم خطرات موجود، و به دلیل کنجکاوی و احیاناَ سودجویی، وارد قنات شده و اقدام به انتشار تصاویر و فیلم هایی در فضای مجازی نموده بودند، لذا جهت جلوگیری از ورود افراد سودجو و خطرات احتمالی همچون ریزش، دهانه قنات مسلوب شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز