نوسانات بازار ارز، توسعه و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی پشت بامی را به خطر انداخته است

آفتابِ لبه بام

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ۱۱:۲۵:۲۵
کد خبر: ۱۰۳۸۲۵۹
آفتابِ لبه بام
شاید فرزندان خلفی نبودیم و راه گذشتگانمان را آن طور که باید و شاید ادامه ندادیم و نگاهمان را از آسمان برداشتیم تا از راه زمین زندگی مان را رتق و فتق کنیم.
پیشینیانمان اگرچه زمین را بستری برای شکوفایی و برداشت می دانستند، اما همیشه چشم به آسمان داشتند تا نانشان را از آمدوشد ابر و باد و مه و خورشید و فلک به کف بیاورند. آسمان همان آسمان است و خورشید همان خورشید و این ما هستیم که این ظرفیت فوق العاده الهی را به فراموشی سپرده ایم. اما به قول قدیمی ها ماهی را هر وقت از آب بگیری، تازه است. حالا این بار مشهدی ها برای صید فرصت هایی که خداوند در اختیارشان قرار داده است عزمشان را جزم کرده اند و قدم در راهی گذاشته اند که آن ها را خیلی جلوتر از کلان شهرهای ایران، حتی پایتخت نشینان، قرار داده است. مشهدی ها این بار با بهره گیری از انرژی تجدیدپذیر خورشید، گامی مهم را در راستای کاهش آلودگی هوا برداشته اند و با راه اندازی نیروگاه های پشت بامی، واژه ای جدید را در دایره المعارف شهرنشینی به ثبت رسانده اند. شاید در گذر از برخی از کوچه ها و خیابان های شهر، پنل های خورشیدی مستطیل شکل روی بام برخی خانه ها و ادارات نظرتان را جلب کرده باشد؛ موضوعی که البته این روزها به دلیل التهابات اقتصادی و نوسانات بازار ارز در خطری جدی قرار گرفته و ممکن است هرآینه این حرکت رو به جلو را همچون آفتاب لب بام به محاق ببرد.

480 نیروگاه پشت بامی با 6.2 مگاوات برق

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد به نقل از شهرآرا به گفته مجری طرح خرید تضمینی برق فتوولتاییک شرکت توزیع برق مشهد 480 نیروگاه کوچک مقیاس خورشیدی پشت بامی در این شهر راه اندازی شده است که ظرفیتی بالغ بر 6.2 مگاوات را یا به شبکه برق سراسری تزریق می کند یا به مصرف داخلی مشترکانی می رساند که در این وادی قدم گذاشته اند.

احمد کرامت پور مشهد را شهر برتر نیروگاه های خورشیدی پشت بامی کشور اعلام کرد و با اشاره به تاریخچه ورود این شهر به این پروژه مهم گفت: از سال 92 تاکنون 3 طرح برای توسعه نیروگاه های خورشیدی مشهد اجرایی شده که شماری از شهروندان مشهدی را ترغیب به استفاده از این ظرفیت برای تولید انرژی برق کرده است.

 

طرح اول، فاقد توجیه اقتصادی

وی با بیان اینکه طرح اول از سال 92 تا 94 در مشهد اجرایی شد، ادامه داد: در طرح اول، 50 درصد هزینه نصب و راه اندازی نیروگاه های پشت بامی یک تا 5 کیلو واتی بر عهده دولت بود و بقیه هزینه ها توسط مشترکان تأمین می شد. در این طرح تولید نیروگاه به مصرف مشترک می رسید و مازادبرمصرف مشترک در ساعات میان باری (6 صبح تا 6 بعدازظهر) در فرایندی پایاپای صورت حساب پایان دوره او محاسبه می شد. کرامت پور این طرح را فاقد توجیه اقتصادی لازم برشمرد و به عقیده او همین عامل و همچنین ارزان بودن انرژی برق در کشور سبب شد شهروندان مشهدی استقبال چندانی از آن نداشته باشند.

 

طرح دوم، خرید تضمینی

بااین‌حال ظاهرا طرح دوم طرحی نسبتا موفق بوده، زیرا به گفته کرامت پور از سال 94 تا همین امروز در حال اجراست و اگر نوسانات اقتصادی و بازار ارز نبود، دوره کوتاه بازگشت سرمایه باعث می شد تا خیلی از شهروندان از فرصت آن بهره ببرند. این طرح با عنوان طرح خرید تضمینی برق فتوولتاییک در قالب یک قرارداد بیست ساله شناخته می شود و بر خلاف طرح قبلی، برق تولید شده نیروگاه های پشت بامی به مصرف داخلی مشترکان نمی رسد و مستقیما به شبکه برق سراسری تزریق می شود. در قبال این کار، دولت معادل 10 برابر قیمت فروش، برق تولیدشده را از مشترک خریداری می کند؛ رقمی که می شود 1000 تومان پول به ازای هر کیلووات ساعت.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا دولت باید این هزینه را انجام دهد و آیا پرداخت چنین اعتباری برای ساخت نیروگاه های بزرگ‌مقیاس به صرفه نیست، گفت: قطعا قیمت تمام شده برق در نیروگاه های بزرگ مقیاس و توزیع آن در شبکه سراسری، رقمی بالاتر از 1000 تومان است و دولت با این کار بخشی از بار شبکه را تأمین می کند، جلوی سرمایه گذاری های کلانی که قیمت تمام شده را نیز بالاتر می برد می گیرد و در راستای کاهش آلودگی هوا، توسعه پدافند غیرعامل و افزایش پایداری شبکه قدم برمی دارد.

 

طرح سوم، مشارکت دولتی ها

مجری طرح خرید تضمینی برق فتوولتاییک شرکت توزیع برق مشهد با اشاره به مختصات طرح سوم گفت: در طرح های قبلی فقط مشترکان خصوصی می توانستند مشارکت داشته باشند اما در طرح سوم مجموعه های دولتی نیز می توانند از امکان راه اندازی نیروگاه های خورشیدی پشت بامی استفاده کنند.

به گفته کرامت پور، دولت در مصوبه ای تمامی دستگاه های تحت امر خود را مکلف کرده است که حداقل 20 درصد از نیاز انرژی خود را از طریق منابع تجدیدپذیر تأمین کنند؛ موضوعی که البته هنوز مورد استقبال دستگاه ها و نهادهای دولتی قرار نگرفته است و به جز چند مجموعه هنوز شاهد اتفاق خاصی در این حوزه نیستیم.او به شهرداری مشهد به عنوان یکی از ارگان هایی که به این قضیه ورود پیدا کرده‌اند، اشاره کرد و گفت: این مجموعه با راه اندازی 11 نیروگاه به توان 215 کیلووات، یکی از دستگاه هایی به شمار می آید که بخشی از نیاز برقی خود را از انرژی خورشیدی تأمین می کند.کرامت پور اضافه کرد: در مشهد چیزی حدود 2.5 برابر شهر تهران ظرفیت نصب شده نیروگاه خورشیدی پشت بامی داریم و به معنای دیگر 10 هزار و 230 مگاوات ساعت برق توسط این نیروگاه ها در سال تولید می شود.به گفته او از 480 نیروگاه موجود، 280 نیروگاه مربوط به بخش خصوصی و 200 نیروگاه در زمره نیروگاه های در اختیار دستگاه های دولتی و مشترکان مصرف داخلی است.

 

شرایط سخت اقتصادی

البته به گفته کرامت پور شرایط راه اندازی نیروگاه های خورشیدی این روزها خیلی متفاوت با گذشته شده و التهابات اقتصادی چند سال اخیر دوره بازگشت سرمایه را افزایش داده است، به طوری که اگر دوره بازگشت سرمایه گذاری در این حوزه در سال 94 حدود 2.5 سال بود الان به حدود 4.5 سال رسیده است.

وی این را هم گفت که باوجود این شرایط، به دلیل بالاتر بودن سود این سرمایه گذاری به نسبت سود بانکی هنوز توجیه اقتصادی برای ورود سرمایه گذاران به این حوزه دیده می شود.

به گفته او رقم راه اندازی هر کیلووات نیروگاه خورشیدی چیزی حدود 12 میلیون تومان است و برای نصب یک نیروگاه پنج کیلوواتی باید اعتباری بالغ بر 60 میلیون تومان هزینه شود.

 

نظر شما