رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی سنندج :

۸۸ درصد مرزهای ایران باز است

۱۳۹۹/۰۶/۱۰ - ۱۲:۵۶:۲۵
کد خبر: ۱۰۵۱۵۹۰
۸۸ درصد مرزهای ایران باز است
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی سنندج گفت: نیازمند ایجاد نمایندگی صندوق ضمانت صادرات ایران در منطقه کردستان عراق هستیم تا شرایط برای تجار ایرانی تسهیل شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، سیدکمال حسینی روز دوشنبه در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اظهار داشت: قیمت بالای ارز و کاهش نرخ رایج کشور فرصت تکرار نشده‌ای برای تولیدکنندگان بود که به دلیل مشکلات داخلی و تصمیمات سلیقه‌ای نتوانستیم از این شرایط نهایت بهره‌برداری را در توسعه صادرات بدست آوریم. 

وی با اشاره به مشکل بازرگانان کردستان در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به منطقه کردستان عراق خاطر نشان کرد: در اقلیم کردستان عراق هیچ ارزی به غیر از ریال برای صادرات استفاده نمی شود.

رییس اتاق بازرگانی سنندج افزود: ریال پول رایج برای معاملات در کردستان عراق است اما برای برگشت ارز حاصل از صادرات‌ به ارزهای دیگری چون دلار بر صادرکنندگان این استان سخت گیری می‌شود.

حسینی یادآور شد: هیچ بانک ایرانی در اقلیم کردستان عراق فعالیت ندارد و تاکنون هم یک صرافی مورد اعتماد به تجار ما معرفی نشده است. 

وی با اشاره به فعالیت رقبای تجاری ایران در منطقه کردستان عراق اظهار داشت: ترکیه با رصد قیمت کالاهای ایرانی در بازار عراق، راهبردهای جدید ۲۴ ساعته برای حفظ بازار اجرا می‌کند اما چنین رویه ای در کشور ما کمرنگ بوده و بیشتر ناشی از سلیقه محوری و نگاه از بالا به پایین است. 

ناظر گمرکات کردستان نیز در این جلسه با اعلام اینکه این نهاد در بحث صادرات با استقرار سامانه جامع گمرکی خدمات قابل قبولی را ارائه کرده است، اضافه کرد : ارتباط دوسویه‌ای که بین ایران و اقلیم کردستان وجود داشت، باعث شد مرز باشماق به غیر از یکی، دو روز تعطیل نشود. 

بختیار رحمانی پور یادآور شد: در پنچ ماهه امسال حدود ۵۹۶ میلیون دلار صادرات از گمرکات استان انجام شده که از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۷۳ درصد و از نظر ارزش دلاری ۲۲ درصد افزایش داشته است. 

ناظر گمرکات کردستان افزود: در گذشته قیمت پایه اقلام صادراتی بالا بود ولی طی یکی، دو سال اخیر پایین آورده شده است تا دغدغه صادرکنندگان کم شود. 

رحمانی پور با اشاره به واردات ۱۷ میلیون دلاری از گمرکات استان طی پنج ماهه امسال گفت: میزان واردات از لحاظ ارزش دلاری ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته افزایش پیدا کرده است. 

وی یادآور شد: یک میلیارد دلار ترانزیت کالا از باشماق مریوان انجام شد و نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته کاهش یافت که دلیل عمده آن به تعطیلی بنادر بر می گردد. 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز