۵ دلیل اصلی دشوار شدن کاهش وزن با افزایش سن

۱۳۹۹/۰۶/۱۰ - ۲۱:۰۰:۱۴
کد خبر: ۱۰۵۱۷۶۴
۵ دلیل اصلی دشوار شدن کاهش وزن با افزایش سن
به پنج دلیل باید از دهه چهل به بعد با ورزش منظم و تغذیه صحیح به مهار عواقب میان سالی و افزایش وزن رفت.

به گزارش  خبرگزاری برنا؛ آیا هرگز برای کاهش وزن یا کنترل آن، دچار مشکل بوده اید؟  از مهم‌ترین مشکلات، کاهش وزن همزمان با افزایش سن است؛ بدن ما در سنین بالا، به تلاش هایمان برای کاهش وزن، پاسخ مناسب نمی‌دهد.

همزمان با افزایش سن، وزن بدن ما نیز تمایل دارد سالانه، یک تا دو پوند اضافه شود.

ممکن است این عدد، زیاد به نظر نیاید، ولی به مرور زمان، به افزایش سن و در برخی موارد، به چاقی منجر می‌شود؛ حالتی که با نمایه توده بدنی (بی ام آی) بالاتر از ۳۰ تعریف می‌شود.

دکتر کریگ پریماک، از مرکز کاهش وزن اسکاتیل در آریزونا در آمریکا می‌گوید: آغاز چاقی، معمولا در سنین دهه بیست است و در سنین ۴۰ تا ۵۹ سالگی به بیشینه می‌رسد و سپس به مرور، و پس از شصت سالگی، وزن کم می‌شود.

همه انسان‌ها با بالا رفتن سن شان، دچار اضافه وزن نخواهند شد، زیرا وزن انسان، تحت تاثیر عواملی همچون ترکیب ژنتیکی نیز قرار دارد و به سطوح فعالیت جسمانی و گزینه‌های غذایی نیز وابسته است.

دکتر پریماک می‌گوید: ما گاهی می‌گوییم ژنتیک، سلاح را حمل می‌کند و سبک زندگی، آن را شلیک می‌کند و حکم ماشه را دارد.

در زیر، چند دلیل برای دشوار بودن کاهش وزن همزمان با افزایش سن آورده شده است:

 

اول) عضلات، به مرور و با افزایش سن، تحلیل می‌روند

پس از دهه سی زندگی، عضلات بدن، به مرور و سالانه بین ۳ تا ۸ درصد کاهش می‌یابند که به این روند، سارکوپنی می‌گوییم.

اگر شما به علت مشکلاتی همچون آرتروز، کاهش فعالیت داشته باشید نیز ممکن است دچار ضعف و تحلیل عضلات شوید؛ همچنین است اگر آسیب دیدگی داشته باشید یا تحت عمل جراحی قرار گرفته باشید.

چرا ضعف و تحلیل عضلانی، در کاهش وزن تاثیر دارد؟

زیرا عضلات، بیشتر از چربی، کالری مصرف می‌کند؛ لذا اگر به طور منظم و مرتب، عضلات خود را با ورزش، تقویت نکنید و آن را نسازید، بدن شما روزانه، به کالری کمتری نیاز خواهد داشت؛ این روند به حفظ وزن کمک می‌کند به ویژه اگر شما همان میزان کالری را مصرف کنید که در جوانی مصرف می‌کرده اید.

دکتر مارسیو گریبلر متخصص غدد از کلینیک کلیولند در اوهایو در آمریکا می‌گوید: بیشتر مردم قادر نیستند کالری خود را تنظیم کنند؛ مردم معمولا با افزایش سن، به همان میزان قبلی غذا می‌خورند، ولی از آنجا که عضلات کمتری برای سوزاندن کالری دارند و فعالیت آن‌ها کمتر است، وزن آن‌ها به مرور بالا خواهد رفت.

دوم)  به مرور  و با افزایش سن، تغییرات هورمونی خواهید داشت

هم مردان و هم زنان، با افزایش سن، دچار تغییرات هورمونی خواهند شد که نشان می‌دهد چرا میان سالی، آغاز افزایش سن است.

برای زنان، یائسگی، که اغلب بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی آغاز می‌شود، افت شدیدی در استروژن ایجاد می‌کند که به افزایش وزن کمک خواهد کرد؛ این روند در ذخیره چربی ممکن است به افزایش وزن و همچنین افزایش خطر ابتلا به بیماری فشار خون، بیماری قلبی، کلسترول بالای خون و دیابت نوع دو منجر شود.

همچنین، تغییرات در سطوح هورمون استروژن در طول سال‌های نزدیک به یائسگی، به تغییراتی در خلق و خو منجر می‌شود که این روند، پرداختن به تغذیه سالم و برنامه ورزشی را دشوار می‌سازد؛ در نتیجه، به طور متوسط وزن بدن حدود ۵ پوند افزایش می‌یابد.

مردان نیز شاهد افت شدیدی در میزان هورمون تستوسترون خواهند بود که به تدریج در سنین ۴۰ به بعد آغاز می‌شود و سالانه حدود یک تا دو درصد کاهش خواهد یافت.

تستوسترون مسول تنظیم توزیع و تقویت توده عضلانی است؛ به بیان دیگر، کاهش میزان این هورمون، ممکن است به کاهش توان بدن در سوزاندن کالری منجر شود.

همچنین تولید هورمون رشد در غده هیپوفیز در میان سالی، کاهش می‌یابد؛ یکی از کارکرد‌های این هورمون، ساختن و حفظ توده عضلانی است؛ پس با کاهش آن، بدن در ساختن و حفظ عضلات، دچار مشکل می‌شود و کالری کمتری در بدن خواهد سوخت.

سوم) سوخت و ساز بدن شما با بالا رفتن سن، کمتر می‌شود

کاهش توده عضلانی به کاهش متابولیسم منجر می‌شود؛ روند سوخت و ساز یا متابولیسم، کالری‌ها را به انرژی تبدیل می‌کند؛ با افزایش میزان چربی و کاهش میزان عضلات، کالری سوزی نیز کمتر خواهد شد؛ بیشتر مردم، با افزایش سن، فعالیت جسمی کمتری نیز خواهند داشت که متابولیسم را به نوبه خود کاهش می‌دهد.

سن، تنها عامل تعیین کننده متابولیسم نیست و اندازه بدن و جنسیت نیز در این میان، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

چهارم)  با افزایش سن، میزان تحرک شما کم و استرس شما بیشتر خواهد شد

با افزایش سن، و رسیدن به سنین چهل و پنجاه، شخصیت شما تقریبا کامل می‌شود و رفتارتان تغییر می‌کند به نحوی که، چالش‌های تغییر وزن شما اندک خواهد بود.

ممکن است کمتر تحرک داشته باشید و کمتر کار کنید و روزانه بیش از هشت ساعت را پشت میز بنشینید و آنقدر شرایط به شما تنگ شود که وقتی برای پیاده روی یا ورزش در طول روز، نداشته باشید.

دکتر راشل لوستگارتن متخصص تغذیه در دانشگاه نیویورک می‌گوید: ممکن است در این سنین، آنقدر کار داشته باشید که به وعده ناهار نرسید؛ استرس مرتبط با کار افزایش می‌یابد و مشکلات شما بیشتر خواهد شد.

پنجم) تغییرات شدیدی در سبک زندگی را شاهد خواهید بود

برای افزایش وزن در میان سالی، تغییرات سبک زندگی در بعد از دهه سی زندگی از دلایل مهم به شمار می‌رود.

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات هنگامی ایجاد می‌شود که شما تشکیل خانواده می‌دهید؛ ناگهان، زمانی را که برای ورزشی همچون ژیمناستیک می‌گذاشتید از دست می‌رود و مجبورید به کودک نوپای خود در منزل توجه کنید.

سپس، زمان مدرسه فرزند، و کمک به تکالیف منزل می‌رسد و به نظر می‌رسد، وقتی کمتری برای خود خواهید داشت.

 به طور کلی، بهتر است در میان سالی و پس از آن، بر سلامت غذای خود نظارت بیشتری داشته باشید؛ مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید و میزان مصرف غذای حاضری (فست فود)، قند و غذا‌های فرآوری شده را کم کنید.

همچنین بهتر است مصرف آجیل، دانه‌ها و فیبر را افزایش دهید چرا که به تسهیل روند کنترل کالری کمک می‌کند.

بهتر است روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری از مصرف روزانه کم کنید تا شاهد تغییراتی شگرف در طول زمان باشید.

بهتر است آب زیاد بنوشید؛ قطعا احساس تشنگی، بر تشدید حس گرسنگی می‌افزاید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز