نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی :

جامعه و تغییر مفهوم زندگی مردم ؛ عامل تاخت و تاز یزیدیان بر امام حسین(ع) بود

۱۳۹۹/۰۶/۱۹ - ۱۵:۲۵:۰۶
کد خبر: ۱۰۵۶۲۲۵
عاملی که موجب شد عده ای چون عمر سعد در حادثه عاشورا مقابل امام حسین (ع) قرار بگیرند و در عناد با ایشان برآیند مردم جامعه آن زمان و تغییر مفهوم زندگی مردم آن زمان بود.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، آیت الله احمد علم الهدی شامگاه سه شنبه در مراسم دهه دوم محرم که در زمین ورزشی اوقاف استان برگزار شد؛ بیان کرد: مسئله قابل توجه در حادثه عاشورا این است چیزی باعث شد یک جریانی مقابل امام حسین (ع) قرار بگیرد که ایشان را به بدترین شکل ممکن شهید کنند و میوه های دل پیامبر گرامی اسلام (ص) در سرزمین کربلا را به اسارت ببرند.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: در ظاهر، علت حادثه عاشورا و اینکه عمرسعد، شمر و یزید مقابل امام حسین (ع) قرار گرفتند قدرت طلبی و رسیدن به قدرت بود اما علت واقعی این حادثه چه بود.

وی با بیان اینکه ۱۴ قرن است که گریه بر مظلومیت امام حسین (ع) و تنفر از اشقیای آن زمان از جمله عمر سعد، شمر و یزید در ما و فرزندان ما نهادینه شده است؛ افزود: مظلومیت امام حسین (ع) و جنایاتی که دشمنان ایشان در کربلا و در  مسیر اسارت اهل بیت (ع) انجام دادند در خود تاریخ امت ها بی سابقه است.

 آیت الله علم الهدی اظهار داشت: بدترین اقوام در امت انبیای الهی یهود عنود بودند اما در تمام تاریخ جنایات یهود سابقه ندارد یک پیامبر را بکشند و بچه سه ساله اش را روی بدن سر بریده اش تازیانه بزنند.

وی با طرح این پرسش که چه عاملی موجب شد که مردم کوفه این جنایت را آن زمان مرتکب شدند؛ در حالی که این جنایت دیگر در تاریخ تکرار نشده است؛ بیان کرد: ما که به امام حسین (ع) ارادت داریم باید بدانیم چرا چنین اتفاقی  افتاده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: اولین لعن در زیارت عاشورا لعن به امتی است که اقدام به قتل امام حسین(ع) کرده اند و بیان شده" لعن الله امه قتلک و لعن الله امه ظلمتک و....علت لعن امت اسلامی دو عامل مهم است.

وی با اشاره به عامل اول گفت: یک عامل اصلی این قضیه مردم جامعه آن زمان بودند و این جامعه بستری را ایجاد کرد که عمر سعد و ابن زیاد جولان بدهند وقتی مردم در مقابل ظلم و فساد سکوت کنند عمر سعدها فرصت تاخت و تاز پیدا می کنند.

آیت الله علم الهدی عامل دوم را تغییر مفهوم زندگی مردم عنوان کرد و گفت: وقتی مفهوم زندگی برای مردم کاملا تغییر کرده بود مردم هم و غمشان شکمشان می شود و برای اینکه خواسته های دنیاییشان از بین نرود مقابل سیدالشهدا (ع) ایستادند.

وی بیان کرد: وقتی آزادی، حریت، اخلاق و عدالت از زندگی مردم رخت بربندد آن جامعه بستری برای تاخت و تاز  یزید، شمر و عمر سعد می شود اما وقتی در زندگی مردم  اخلاق، انسانیت و ... اصالت پیدا کند امثال شمر و یزید نمی توانند عرض اندام نمایند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه ۱۲۰ هزار  نفری که مقابل امام حسین (ع) قرار گرفتند همه مردم کوچه و بازار کوفه بودند و سرباز حقوق بگیر یزید نبودند؛ افزود: به این مردم برای ابنکه مقابل سیدالشهدا (ع) قرار بگیرند پول نداده بودند بلکه علت اینکه مردم از سر عناد با ایشان شدند، گفتند ما می خواهیم زندگی کتیم و میخواهیم به عمر سعد ثابت کنیم که با امام حسین (ع) نیستیم لذا وقتی معیار جامعه این شد جامعه حسین کش می شود.

گفتنی است مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به مدت ۲۰ شب از ابتدای محرم در محل زمین ورزشی اداره کل اوقاف استان با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

 

نظر شما