فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال عنوان کرد:

کودکان بالای ۶ ماه می توانند واکسن آنفولانزا بزنند /علائم شایع کرونا در کودکان

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۱۱:۵۹:۰۹
کد خبر: ۱۰۶۴۱۲۶
کودکان بالای ۶ ماه می توانند واکسن آنفولانزا بزنند /علائم شایع کرونا در کودکان
فوق تخصص بیماریهای عفونی اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت : اکثر کودکانی که به دلیل ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه می کنند، یا به دلیل حضور در اجتماعات بوده یا پدر و مادر در اجتماعی شرکت داشته اند.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز، دکتر رضا ارجمند اظهار کرد: در اوایل شیوع بیماری، بستری و مرگ و میر در کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار کمتر دیده می شد، اما این به آن معنا نبود که کودکان دچار نوع بی‌علامت و کم علامت بیماری نمی‌شوند ، بنابراین ممکن بود خیلی از موارد ابتلا به کووید ۱۹ در کودکان تشخیص داده نشود.

 

وی عنوان کرد : خوشبختانه علائم بیماری کرونا در کودکان اغلب به شکل خفیف است و این بیماری همچنان برای این سنین با خطرات کمتری همراه است.

دکتر ارجمند در پاسخ به این که سوال کرونا در کودکان چه علائمی دارد، عنوان کرد : از علائم شایع می توان به تب، آبریزش بینی، سرفه یا گلودرد ،استفراغ، اسهال یا درد شکم ، بی میلی نسبت به غذا خوردن درد عضلانی یا سردرد اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد : درمواردی PCR  (تست مولکولی تشخیصی) ویروس کرونا در کودکان  مبتلا ممکن است منفی باشد، اما بررسی آنتی بادی می تواند با نتایج مثبت همراه باشد و معمولا کودک سابقه تماس با فرد مبتلا را دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز  تاکید کرد: درصورت مشاهده گیجی یا خواب آلودگی ، اسهال و استفراغ شدید ، فشار یا درد قفسه سینه ، درد گردن، اختلال در تنفس یا خستگی تنفسی، احساس تنگی نفس، از دست دادن هوشیاری در کودک و درد شدید شکم در کودک شدید وی مشکوک به بیماری کووید -19 است و باید تحت مراقبتهای پزشکی قرار بگیرد.

دکتر ارجمند  در پاسخ به این سوال که آیا  کودکان باید در برابر آنفلوانزا واکسینه شوند و از این واکسن استفاده کنند پاسخ داد : تمام کودکان بالای سن 6 ماهگی در صورتیکه حساسیت شدید به پروتین تخم مرغ نداشته باشند ، میتوانند واکسن انفولانزا را دریافت کنند ولی وقتی بیماری های زمینه ای در کودک وجود داشته باشد که ممکن است ابتلا به آنفلوانزا با عوارض بیشتری همراه  شود ، تزریق این واکسن  قویا ، توصیه می شود.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری های زمینه ای شامل سابقه بیماری ریوی مزمن از جمله آسم، بیماری قلبی، کلیوی ، متابولیک  از جمله دیابت ، اختلالات تشنجی ، بیماریهای نقص ایمنی ، کودکانی که مجبور به مصرف طولانی مدت اسپیرین هستند و همو گلوبینوپاتی ها از جمله کم خونی  می شود.

دکتر ارجمند ادامه داد:  تزریق این واکسن درکودکان زیر 9 سال در صورتی  که بار اول است آن را دریافت می کنند،  باید بعد ازتزریق دوز اول،  یک ماه بعد، تکرار شود و برای افرادی که در سال های قبل این تزریق را داشته اند، باید هر سال تکرار شود و اینطور نیست که یک بار تزریق در طول عمر، فرد را از دوره های بعدی بی نیاز و برای همیشه در برابر ابتلا به آنفلوانزا مصون نماید.

این فوق تخصص عفونی اطفال در پایان با تاکید بر ضرورت شست و شوی مرتب دست ها ، حفظ فاصله اجتماعی با افراد و استفاده از ماسک در زمان حضور در جامعه،  به والدین توصیه کرد جز در مواقع ضروری کودکان را از خانه خارج نکنند و تا جای ممکن در اجتماعات حاضر نشوند.

 

نظر شما