۵۱ بیمار کرونایی در استان تاکنون پلاسما اهدا کرده اند

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۱۵:۴۵:۳۲
کد خبر: ۱۰۶۴۲۲۴
۵۱ بیمار کرونایی در استان تاکنون پلاسما اهدا کرده اند
مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: ۵۱ تن از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در استان که بهبود یافته بودند، با مراجعه به واحد پلاسما آفریزیس این مرکز، پلاسمای خون خود را برای نجات جان بیماران اهدا کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ دکتر حسین زارع روز شنبه اظهار داشت: این استان از ۴۰ روز گذشته مجهز به واحد پلاسما آفریزیس شده است که بیماران بهبود یافته از کرونا می‌توانند با مراجعه به این مرکز، پلاسمای خون خود را برای درمان دیگر مبتلایان اهدا کنند.

وی با بیان اینکه در این واحد تنها یک تخت برای اهدای پلاسمای خون وجود دارد، گفت: فرایند دریافت پلاسما نیازمند آزمایش های طولانی است و بر این اساس، روزانه تنها می توانیم یک تا دو نفر را در این مرکز پذیرش کنیم.

زارع اظهار داشت: اسامی بیماران کرونایی بهبود یافته را در اختیار داریم و در صورت نیاز با آنان تماس می گیریم و همچنین افرادی که بیماری کرونا داشته و از بیمارستان ها مرخص شده اند نیز خود می توانند به مرکز انتقال خون استان مراجعه کنند.

وی شهروندان بهبود یافته از بیماری کرونا را به اهدای پلاسمای خون خود فراخواند و افزود: اگر پلاسمای بیماران بهبودیافته فاکتورهای ایمنی علیه بیماری را داشته باشد از آنان پلاسما گرفته می شود.

وی افزود: علاوه بر اینکه پلاسمای خون در واحد پلاسما آفریزیس از بیماران گرفته می شود بر اساس نیاز بیمارستان ها،  این مرکز حتی از بیماران بهبود یافته از کرونا، خون کامل می گیرد و بعد پلاسما را از آن جدا می کند که البته در این روش پلاسمای کمتری به دست می آید.

زارع در خصوص استقبال مردم برای اهدای پلاسما به منظور پلاسمادرمانی گفت: با توجه به اینکه نیاز استان بیش از مراجعه کنندگان است از بیماران بهبود یافته می خواهیم که برای کمک به بیماران مشارکت کنند.

وی افزود: افراد بین ۱۸ تا ۶۰ سال که به ویروس کرونا مبتلا شده،  اما بدون بستری در بیمارستانها بهبود یافته اند، پس از گذشت یک ماه از بهبودی می توانند پلاسمای خود را اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی افزود: بیماران بهبود یافته کرونایی طبق پروتکل ها تا چهار ماه می توانند اهدای پلاسما داشته باشد که بعضا این به سطح ایمنی افراد نیز بستگی دارد.

زارع گفت: ۱۱ هزار و ۵۸۸ نفر در ۶ ماهه امسال برای اهدای خون به مراکز ثابت و سیار خونگیری خراسان شمالی مراجعه کردند که از این تعداد ۹ هزار و ۴۴۶ نفر موفق به اهدای خون شدند و اهدای خون در این بازه زمانی در مقایسه با سال پیش از آن ۲.۵۱ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: نیاز به خون و فرآورده‌های آن، نه فصلی و مقطعی که همیشگی است و بیماران سرطانی، دیالیزی و خاص از جمله تالاسمی،  زنان باردار و مصدومان تصادفات و دیگر موارد نیازمند خون هستند و نباید اهدای این ماده حیاتی در هیچ شرایطی کمرنگ شود.

وی اظهار داشت: شاخص اهدای خون استان در سال جاری ۸۱.۵۱ درصد،  شاخص اهدای خون بانوان هفت و شاخص اهدای مستمر خون نیز ۵۸.۴ درصد است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۹۶ درصد نیاز خونی آن در داخل استان تامین می‌شود.

بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استان خراسان شمالی که اوایل تیرماه از نظر همه گیری کرونا، در شرایط هشدار قرار داشت، از اوایل مردادماه در ردیف استانهای قرمز کرونایی قرار گرفت و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

 

نظر شما