دیدار مجلسی ها از مرز دوغارون

۱۳۹۹/۰۷/۰۶ - ۱۰:۲۰:۲۲
کد خبر: ۱۰۶۴۶۵۸
دیدار مجلسی ها از مرز دوغارون
((اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ))دکتر خاندوزی و مهندس توانگر نمایندگان تهران، دکتر بحرینی نماینده محترم مشهد، دکتر طغیانی نماینده اصفهان٬ دکتر قاضی زاده هاشمی نماینده سرخس و فریمان ضمن بازدید از مجموعه گمرک دوغارون با مهندس سیاح فرماندار شهرستان تایباد و دکتر رحیمی نماینده مردم شهرستان تایباد در مجلس شورای اسلامی در جلسه ای که به منظور بررسی همه جانبه از وضعیت وفعالیتهای موجود و شناسایی ظرفیتهای بیشتر گمرک دوغارون درمحل دفتر مدیرکل گمرک دوغارون تشکیل شد، شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار برنا از تایباد، محسن سیاح، فرماندار شهرستان تایباد ضمن عرض تسلیت ایام محرم و آرزوی قبولی عزاداری ها و همچنین تبریک هفته دفاع مقدس  و گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس ،شهدای مدافع حرم  ،شهدای سلامت و درود بر صبر و استقامت خانواده های محترم شهداء ضمن ارائه گزارش اجمالی از جمعیت  و فعالیت های اقتصادی مردم شهرستان تایباد ، با اشاره به  مرزی بودن این شهرستان با کشور افغانستان بیان داشت : گمرک دوغارون از قدیمی ترین گمرکات کشور با سابقه یکصدساله  درشهرستان تایباد قرار دارد، شهرستان تایباد بلحاظ  موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر دسترسی به کشور های آسیای مرکزی موقعیت فوق العاده ای برای این نقطه از کشور ایجاد کرده است .

فرماندار شهرستان تایباد بیان داشت: مرز دوغارون  به لحاظ کریدور دسترسی به کشور های آسیایی مرکزی و هم به لحاظ همجواری با کشور افغانستان و شرایط خاص افغانستان،  مرزی است که هم برای کشورمان اقتصادی و هم امنیتی می باشد.

 سیاح گفت:  تمام تلاش ما این بوده است که هم ملاحظات امنیتی را در منطقه حفظ کنیم و هم ملاحظات اقتصادی و هیچ وقت اقتصاد را فدای امنیت و امنیت را فدای اقتصاد نکرده ایم و تعادلی را بین مباحث و ملاحظات اقتصادی و امنیتی در شرایط کنونی داشته ایم .

وی گفت: علی رغم اینکه بعضی از مرزهای کشور در شرایط کرونایی و تحریم های سال های اخیر دچار مشکلاتی شده اند ولی با تلاش و همت دستگاهای اجرایی شهرستان به صورت ویژه دستگاههای مستقر در مرز و دستگاههای امنیتی و اعضای شورای تامین شهرستان و حمایت و پشتیبانی های ارزشمند نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی ، علی رغم فراز و فرود هایی که ، در حوزه امنیتی و در حوزه اقتصادی داشته ایم و تبعات ناشی از شرایط کرونایی، الحمدالله مرز دوغارون فعال است و حتی  یک ساعت فعالیت های تجاری و اقتصادی دچار مشکل نشده است.

فرماندار تایباد تصریح کرد: از ابتدای سال جاری در راستای تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری کارگروهی را در شهرستان  با هدف شتاب بخشی به صادرات و واردات تشکیل داده ایم که با توجه به برگزاری جلسات مکرر در این حوزه، دستگاههای اجرایی و امنیتی تعامل و همراهی ارزشمندی را داشته اند.

وی ادامه داد: مباحث و موضوعات که درکارگروه مصوب می شود ، مرزبانی باهمکاری ارزشمند که انجام می دهند به همتای مقابلشان منتقل می نمایند و همچنین مدیرکل محترم گمرک دوغارون در این زمینه تعاملاتی که با کشور مقابل دارند تصمیماتی که گرفته می شود را منتقل می کنند که خوشبختانه در این زمینه همکاری متقابل بوده است. در این راستا برای شتابخشی به صادرات به طرق و روش های مختلفی انجام شده از جمله  افزایش ساعت کاری که کشور مقابل هم در این زمینه همکاری و همراهی لازم را داشته است.

مهندس سیاح گفت: ما توانستیم علی رغم اینکه فیزیک مرز دوغارون به لحاظ زیر ساختی موقعیت مناسبی را ندارد و متناسب باحجم فعالیت هایی که در مرز دوغارون انجام می شود  ،مناسب نیست ، با تلاش  مجموعه مرزبانی در خط مقدم و مجموعه انتظامی در واحد گذرنامه ، گمرک ، پایانه و سایر بخش ها که به صورت مستقیم در مرز مداخله دارند با همکاری و تلاش این عزیزان و باتوجه به فیزیک نامناسب منطقه و شرایط کرونایی چهل درصد افزایش صادرات  را داشته ایم .

وی اظهار کرد: با پیگیر های انجام شده در راستای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی به منطقه آزاد می توانیم شتابخشی در بحث صادرات و توسعه فعالیت های تولیدی و تجاری را در این منطقه افزایش دهیم  .

سیاح افزود: آسیب شناسی های مختلفی در بخش های تجاری و مسافری انجام شده که طرح جامع پایانه برای ساماندهی مرز دوغارون تهیه دیده ایم. به دلیل فیزیک نامناسب تردد بیشتر جوابگوی آن منطقه نیست که در این راستا پیشنهاداتی را داده ایم که در حال پیگیری می باشد.

فرماندار تایباد گفت: زمینه توسعه فعالیت های تجاری و اقتصادی درکارگروه ساماندهی مرز دوغارون دنبال می کنیم  که طرح جامع پایانه  مرزی از دوماه پیش آغاز شده است که فضا سازی برای اجرای  سالن مسافری جدید آماده شده است .

 

نظر شما