روند مبادله کالا در بازارچه های مرزی آذربایجان‌غربی ساماندهی می شود

۱۳۹۹/۰۷/۰۷ - ۱۵:۱۳:۵۲
کد خبر: ۱۰۶۵۵۱۵
روند مبادله کالا در بازارچه های مرزی آذربایجان‌غربی ساماندهی می شود
مشاور معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه‌ای منطقه ای وزارت کشور با اشاره به مشکلات موجود در بازارچه های مرزی، گفت: روند مبادله کالا در بازارچه های مرزی آذربایجان غربی با استفاده از سامانه جامع تجارت ساماندهی می شود.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، یاوند عباسی هفتم مهر ماه در جلسه بررسی عملکرد بازارچه های مرزی استان و ارزیابی نحوه اجرای آئین نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه های مرزی، اظهار داشت: برای تسریع در روند امورات و رفع مشکلات موجود بایستی مسئولان مربوطه به صورت جهادی عمل کنند.

وی با اشاره به مشکلات سامانه جامع تجارت وزارت صمت، خاطر نشان کرد: پیچیدگی و نارسایی سیستم، عدم تسلط مرزنشینان به سامانه و چندین مورد دیگر مشکلاتی است که این سامانه دارد بنابراین انتظار می رود با تداوم فعالیت مشکلات برطرف شود.

وی با اشاره به نگرانی مرزنشینان از بابت پرداخت مالیات تصریح کرد: این موضوع سبب شده تا بسیاری از مرزنشینان از ثبت سیستمی پرهیز کنند که نیاز است فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت گیرد.

مشاور معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه‌ای منطقه ای وزارت کشور با اشاره به بازارچه های مرزی تمرچین و کیله، افزود: متاسفانه همانند دیگر پروژه های عمرانی در این بازارچه ها نیز با مشکل اعتبارات روبرو هستیم و از آن جایی که فصل بارندگی را در پیش رو داریم انتظار می رود محوطه سازی در اسرع وقت صورت گیرد و فنس کشی مجددا انجام شود

وی یادآور شد: متاسفانه در ارتباط با بازارچه کیله نیز اعتباری در اختیار گمرک وجود ندارد و راهداری تامین اعتبار را منوط به شروطی می داند.

عباسی با بیان این که گمرکات و بازارچه های مرزی پیشانی نظام در مقابل افراد و دولت های خارجی است، تاکید کرد: متاسفانه این دو موضوع مهم در سطح کشور با مشکلات عدیده ای روبرو هستند که انتظار می رود دستگاه ها و مسئولان مربوطه وظایف خود را در ساماندهی و مرتفع سازی مشکلات انجام دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه ضمن تاکید بر این که نباید هیچ مشکلی در سطح استان در مورد ترخیص کالا وجود نداشته باشد، یادآور شد: اگر وزارت صمت و بانک مرکزی وظایف خود را به درستی انجام دهند هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

نادر صادقی همچنین دستور داد فرمانداری های پیرانشهر و سردشت کار با سامانه جامع تجارت را آغاز کرده و مشکلات را شناسایی و بررسی کنند تا به امورات سیستمی مربوط به مرزنشینان سرعت داده شود.

نظر شما