آیا کمبود نان در ارومیه واقعیت دارد؟

۱۳۹۹/۰۷/۱۵ - ۱۵:۳۴:۳۸
کد خبر: ۱۰۶۹۶۷۴
آیا کمبود نان در ارومیه واقعیت دارد؟
مسئولین آذربایجان‌غربی، کمبود نان در ارومیه را یک بار روانی می‌دانند، در حالیکه متولیان آرد استان این شرایط را بدلیل عدم نظارت بر نانوایی‌ها در مصرف آرد توسط یکی از نهادهای دولتی عنوان می کنند.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، از چند روز گذشته، اخباری در شبکه‌های مجازی پررنگ شد: نایابی نان در ارومیه.

انتشار این خبر کافی بود تا هجوم مردم به نانوایی‌ها آغاز و شاهد صف‌های دراز در اغلب نانوایی‌ها باشیم.

شبکه‌های مجازی نیز که این روزها نقش پررنگی در اطلاع‌رسانی دارند نیز تصاویری از صف در برخی نانوایی‌ها، روال عادی چند نانوایی در سطح شهر و بسته بودن چند نانوایی دیگر را منتشر کردند.

نظرات مردم

یک شهروند می‌گوید: قیمت ۵۰۰ تومان بازای هر نان در برخی نانوایی‌ها ظلم است و مردمی که غذای اصلی آنها نان است نمی‌توانند با این قیمت اقدام به تهیه عادی نان کنند.

یک شهروند دیگر می‌گوید: برای خرید نان چند محله را گشتم و حتی قفسه‌های مارکت‌هایی که تا هفته گذشته نان‌های بسته‌بندی می‌فروختند نیز خالی بود.

شهروند دیگر مشکل کمبود نان در برخی نانوایی‌ها را تایید ولی می‌گوید: بسیاری از نانوایی‌ها روال عادی پخت و عرضه نان را دارند ولی این شایعه و خبر باعث هجوم بیش از گذشته به نانوایی‌ها شده است.

شهروند دیگر از کاهش کیفیت نان‌ها گلایه و می‌گوید: روزبروز نان‌ها کوچکتر و بی‌کیفیت‌تر شده است.

یکی از متولیان آرد استان می‌گوید: آرد به ۲ صورت یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای به نانوایان داده می‌شود که متاسفانه بدلیل عدم نظارت برخی نانوایی‌ها با توجه به اختلاف قیمت آرد یارانه‌ای با آرد در بازار آزاد، سهمیه خود را بصورت کامل با بصورت بخشی از سهمیه در اختیار دلالان قرار می‌دهند تا بدون پخت نان و صرف هزینه، سود قابل‌توجهی را تصاحب کنند.
وی ادامه می‌دهد: هر بسته سهمیه آرد ۴۰ کیلوست که با فروش آن توسط نانوایان به دلالان سودی ۳۰۰ درصدی به نانوا می‌رسد و نانوا می‌تواند در ماه ۱۰ میلیون تومان سود خالص داشته باشد درحالیکه فروش آرد در بازار آزاد ممنوع و قاچاق محسوب می‌شود ضمن اینکه برای نانوایی‌ها نیز پخت و فروش نان با آرد آزاد صرفه اقتصادی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: اداره غله به‌عنوان متولی باید به این موضوع رسیدگی کند چرا که قبلا بازرسان شورای آرد و نان وظیفه رسیدگی به وضعیت پخت نان داشتند ولی اکنون با واگذاری این وظیفه به دستگاه دیگر بازرسی‌ای از نانوایان به شکل قبل رخ نمی‌دهد.

مسئولین چه‌می‌گویند؟

ادامه  توزیع نان طبق روال عادی

علیرضا ملامحمدی‌زاده، فرماندار ارومیه گفت: هیچ مشکلی از بابت تخصیص سهمیه آرد به نانوایی‌ها وجود ندارد و بازرسی‌ها از کمبود نان در سطح شهر حکایت دارد و در حال بررسی دلایل این موضوع هستیم.

وی گفت: مشکلی در تخصیص سهمیه آرد به نانوایی های ارومیه وجود ندارد و توزیع نان طبق روال عادی ادامه خواهد یافت، شایعه کذب مشکل در توزیع سهمیه آرد به نانوایی ها، بهانه ای برای افزایش قیمت نان است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد این اقدام در جهت ایجاد جو روانی برای افزایش قیمت نان است که با توجه به شرایط اقتصادی ممکن نیست و شهروندان افزایش خودسرانه قیمت نان را به سامانه ۱۲۴ گزارش کنند.

برخی نانوایی‌ها برای گران کردن دنبال شایعه‌سازی‌اند

محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی هم در این خصوص گفت: وضعیت نان به زودی به روال عادی خود برمی‌گردد و برخی نانوایان و افراد سودجو با هدف گران کردن نان دست به شایعه سازی می زنند.

وی اضافه کرد: سهمیه آرد نانوایی ها افزایش یافته و مردم نگران نباشند که هیچ کمبودی در بحث نان وجود ندارد.

افزایش قیمت خودسرانه است

الله‌وردی حسن زاده رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان ارومیه به رسانه‌ها گفت: افزایش قیمت نان خودسرانه بوده و دستوری برای افزایش قیمت نان نداریم.

حسن زاده دلیل پخت کم نانوایی‌ها را عدم هماهنگی پیمانکار جدید توزیع آرد با نانوایی‌ها بیان کرد و افزود: تا چند روز آینده سهمیه آرد نانوایی‌ها به صورت هماهنگ توزیع شده و مشکلات پخت نان در ارومیه برطرف می‌شود.

توزیع آرد تغییر نکرده

علیرضا زارعی مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی در این خصوص گفت: هیچ تغییری در سهمیه آرد نانوایان ایجاد نشده و مشکلات امروز سطح استان به ویژه ارومیه، بیشتر بار روانی شایعات بی اساس است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز