معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرز پاسخ داد:

آیا ویروس کرونا از طریق آب آشامیدنی منتقل می شود؟/خطر فوت شدگان کرونایی برای اطرافیان

۱۳۹۹/۰۷/۲۴ - ۰۷:۴۹:۵۲
کد خبر: ۱۰۷۳۴۹۲
آیا ویروس کرونا از طریق آب آشامیدنی منتقل می شود؟/خطر فوت شدگان کرونایی برای اطرافیان
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرز در تشریح اینکه آیا امکان انتقال ویروس کرونا از طریق آب آشامیدنی وجود دارد، گفت : ویروس کرونا یک ویروس تنفسی و بیماری آن بیماری عمدتا دستگاه تنفسی است و تا کنون نیز گزارشی مبنی بر آلوده شدن افراد از طریق آب در دنیا گزارش نشده است .

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز، در افرادی که بیمار و یا رو به بهبود هستند، ممکن است در دستگاه گوارش یا مدفوع آنها این ویروس وجود داشته باشد ولی از آنجایی که در شهرها و حتی روستاهای ما ، شبکه آب شرب بهداشتی دارند و مرتب کلر زنی می شود ، امکان سرایت وجود ندارد .

 وی با تاکید به اینکه اجساد مبتلا به کرونا آب های زیر زمینی را آلوده نمی کنند، گفت:‌ اولا سطح اجساد ،  ویروس ندارد چون گند زدایی می شود، اگر متوفی در اثر کرونا فوت کرده باشد ، فقط ممکن است در ریه ها ویروس وجود داشته باشد که فقط برای کسانی که کالبد شکافی می کنند مخاطره آمیز است  ضمن آنکه در آرامستانها تمام نکات بهداشتی رعایت می شود .

این مسئول ادامه داد: از طرفی ویروس نیاز به محیط زنده دارد و جسد متوفیان خطری برای  کارکنان آرامستانها ندارد. خطری که در آرامستانها مردم را تهدید می کند ، تجمع و عزاداری جمعیست  که ممکن است از همراهان منتقل شود نه از طریق جسد .

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه ویروس و باکتری در طبقات خاک گرفته می شوند، تصریح کرد: اصلاً جای نگرانی برای انتقال ویروس کرونا به آب های زیر زمینی وجود ندارد حتی سازمان بهداشت جهانی استفاده از آهک را هم توصیه نمی کند و به خاطر ایمنی بیشتر این کار انجام می شود.

نوری سپهر با بیان اینکه کووید۱۹ در ترشحات دهان و بینی ، مدفوع، اشک  و ترشحات افراد بیمار دیده می شود، یادآور شد: این ویروس در عین اینکه خیلی قدرت سرایت بالایی دارد  در مقابل مواد شوینده ساده ، ویروس ضعیفی است و به سرعت از بین می رود . متاسفانه وقتی این ویروس وارد بدن افراد می شود در صورت ورود به ریه خطرناک است .

وی با بیان اینکه راههای اصلی ورود ویروس از طریق چشم، بینی، حلق و گاهی گوش است، گفت: تا امروز ثابت نشده فردی در اثر تماس با سطوح کرونا گرفته باشد زیرا حجم ویروسی که از سطح به چشم می آید ضعیف است. البته این به آن معنی نیست که ضدعفونی سطوح نادیده گرفته شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرز با تاکید به اینکه برای مقابله با کرونا، حتما فاصله اجتماعی را رعایت شود، مطرح کرد: علاوه بر رعایت فاصله ، استفاده از ماسک از درب منزل تا منزل ، عینک و شستشوی مداوم دستها بهترین راه کنترل است .

 معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: آمار نشان می دهد که در سنین بالا مرگ و میر ناشی از کرونا بالاتر است اما میزان ابتلا جوانان به این بیماری افزایش پیدا کرده به لحاظ اینکه جوانان کمتر از بزرگ تر ها رعایت می کنند.

نوری سپهر با بیان اینکه به جای اعمال جریمه باید ماسک ارزان در اختیار مردم قرار داد، متذکر شد ، برخی مردم توان خرید ماسک ندارند در این راستا مردم می توانند از ماسک پارچه ای استفاده کنند .ماسک پارچه ای چند لایه از ورود کووید- ۱۹ به مجرای تنفسی جلوگیری می کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز