معاون اداره کل بهزیستی استان البرز خبرداد:

مراکز ترک اعتیاد تحت نظارت مستمر هستند/جمع آوری ۳۲۵ نفر در طرح جمع آوری معتادان متجاهر

۱۳۹۹/۰۸/۰۱ - ۱۰:۴۲:۱۵
کد خبر: ۱۰۷۶۷۴۹
مراکز ترک اعتیاد تحت نظارت مستمر هستند/جمع آوری ۳۲۵ نفر در طرح جمع آوری معتادان متجاهر
معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان البرز گفت : ۳۲۷ بازدید میدانی و ۶۰۴ بازدید آنلاین از ابتدای سال جاری تاکنون توسط مسئولین و کارشناسان استانی و شهرستانی از مراکز ترک اعتیاد این استان انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز، معصومه عباسی زاده اظهار کرد: هدف از بازدیدهای میدانی، آگاهی از  مشکلات، کمبودها و نظارت بر فعالیتهای تخصصی جاری در این مراکز است.

وی تاکید کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط پاندمی کرونا از اولویتهای گروه های نظارتی این حوزه است؛ کنترلهای دقیق به دلیل ویژگی‌های مراکز تجمعی، چالش های بسیاری دارد که در راستای اجرایی شدن اهداف و حفظ سلامت بیماران و همکاران، و همچنین تأکید مدیرکل بهزیستی استان رعایت هر چه بیشتر و دقیق تر موارد بهداشتی است .

این مسئول اضافه کرد: یکی از برنامه ها و دغدغه های بهزیستی، نظارت جدی بر فعالیتهای اینگونه مراکز است به همین دلیل طرحی در دست تدوین است که در آن پروتکل استانی صدور مجوز و توزیع فراوانی آنها و همچنین نحوه ی نظارت و بازرسی مراکز مورد بازنگری قرار گیرد؛ در این طرح ضمن افزایش بازرسی‌ها، در رتبه بندی مراکز، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت استانداردهای لازم مراکز اقامت و توزیع جغرافیایی مراکز براساس نیاز مناطق با جدیت مد نظر قرار خواهد گرفت.

عباسی زاده تصریح کرد: نیروی انتظامی طبق دستورالعمل‌های ابلاغی تأسیس، مدیریت و نظارت بر مراکز مجاز دولتی، غیر دولتی،خصوصی و یا سازمانهای مردم نهاد مکلف است حسب گزارشات رسیده از اداره کل بهزیستی ، دانشگاه‌ های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به عنوان ضابط قضایی نسبت به تعطیلی مراکز غیر قانونی اقدام  و پرونده را جهت رسیدگی و صدور حکم به مقام قضایی ارسال کند.

این مقام مسئول عدم وجود مراکز ماده ۱۶ در استان را موجب فشار مضاعف بر  مراکز ماده ۱۵ عنوان کرد و گفت: این مراکز از وظیفه ذاتی خود که درمان بیمار تمایلی است دور شده و دچار مشکلات عدیده شده اند.

وی درباره چگونگی تشکیل کمپ ماده ۱۶( معتادین متجاهر  ) بیان کرد: طبق مصوبات ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور چهار دستگاه متشکل از ناجا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج مستضعفین و سازمان زندانها بعنوان متولی راه اندازی مراکز ماده ۱۶ در نظر گرفته شده اند.

عباسی زاده درباره طرح جمع آوری معتادان متجاهر استان طی روزهای گذشته توضیح داد: این طرح با همکاری دستگاههای متولی و همکاری شبانه روزی کارشناسان اداره بهزیستی شهرستان کرج و مرکز غربالگری اعتیاد تحت نظارت این شهرستان و همراهی برخی کمپ‌های استان انجام شد.

 وی درباره تعداد افراد جمع آوری شده در فاز اول طرح گفت :در فاز اول اجرا تعداد  ۳۲۵ نفر جمع آوری شدند که از این تعداد ۱۱نفر به مراکز درمانی ارجاع ، ۳۰ نفر مشکوک به کرونا بودند که پس از  انجام تست pcr  و منفی شدن نتیجه در ۶ مرکز اقامتی میان مدت تحت نظارت بهزیستی اسکان داده شدند ۶۱نفر نیز با دستور قضایی ترخیص شدند.

معاون پیشگیری اداره بهزیستی استان البرز تصریح کرد: یکی از فعالیتهای مهم در طرح های جمع آوری معتادین متجاهر انجام غربالگری اولیه افراد دستگیر شده است که توسط گروه غربالگری بهزیستی انجام می شود؛ طبق گزارشات ارسال شده از مرکز غربال بهزیستی با تشکیل ۵ گروه سیار  اقدامات گندزدایی، شستشوی بهداشتی، تحویل البسه و  ۱۰۵ تست HIV  از معتادین متجاهر  انجام شده است .

 

نظر شما