استاندار کردستان:

انتقال آب سدهای آزاد و قوچم به دشت‌های شرقی استان بخشی از نگرانی‌ها را رفع می‌کند

۱۳۹۹/۰۸/۰۷ - ۱۱:۵۷:۰۱
کد خبر: ۱۰۷۹۳۳۹
انتقال آب سدهای آزاد و قوچم به دشت‌های شرقی استان بخشی از نگرانی‌ها را رفع می‌کند
استاندار کردستان با اشاره اینکه بیشترین مشکل کم آبی کردستان مربوط به دشت های شرقی استان است که انتقال آب از سدهای آزاد و قوچم به این دشت ها، بخشی از نگرانی ها را رفع می کند

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان،  بهمن مرادنیا در پنجاه و یکمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه تخصصی ملی سازگاری با کم آبی که به صورت ویدئو کنفرانس با موضوع کم آبی کردستان برگزار شد، وضعیت شرق استان را عنوان کرد و افزود: از سالها پیش بحث انتقال آب (از غرب) به شرق استان مطرح شده و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

وی همچنین خواستار تعیین تکلیف سد ژاوه شد و خاطرنشان کرد: با توجه به اهدافی که برای آن تعیین شده از جمله آبیاری ۸ هزار هکتار از اراضی دهگلان، با این تعیین تکلیف بخشی از مشکلات استان حل خواهد شد.

مرادنیا در ادامه با اشاره به اینکه ۴۶% از اراضی کشاورزی استان مجهز به سیستم های آبیاری نوین است، عملکرد استان در این خصوص را خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: با توجه به اقلیم استان و برای کاهش مصرف آب، به اعتبارات بیشتری برای توسعه سامانه های آبیاری نوین، نیاز داریم چراکه صرفا با انسداد چاه های غیر مجاز نمی توان مصرف آب را کاهش داد.

استاندار کردستان در خصوص تخصیص آب به واحدهای صنعتی استان نیز اظهار داشت: برای تخصیص و تامین آبمورد نیاز واحدهای صنعتی استان چه از محل سدها و چه از محل پساب مشکل و محدودیتی وجود ندارد اما اعتبارات استانی محدود است که علیرغم این محدودیت نیز، در سال های ۹۷ و ۹۸ مبلغ ۴۰ میلیارد تومان به این بحث کمک شده است.

مرادنیا در پایان راجع به بحث نجات بخشی زریوار، اذعان نمود: آنچه که برای زریوار و نجات آن وعده داده شده، اگر به جد پیگیری شود، می تواند موثر باشد.

 

 

 

نظر شما