عمده قاچاق دام از استان به صورت خروج از استان‌های دیگر است

۱۳۹۹/۰۸/۱۲ - ۰۹:۳۰:۳۵
کد خبر: ۱۰۸۱۵۲۹
عمده قاچاق دام از استان به صورت خروج از استان‌های دیگر است
کارشناس مسوول اقتصادی دبیرخانه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: عمده قاچاق دام از این استان به صورت انتقال خارج از شبکه رسمی به استانهای دیگر و خروج غیرقانونی آن از آن استانها به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، سعید سبزه محمدی افزود: قاچاق دام از این استان به ۲ صورت قاچاق از مرزهای استان به کشورهای همسایه و انتقال دام از این استان به استانهای دیگر و قاچاق آن از آن استانها به کشورهای جنوبی و غربی است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی که قیمت دام در استان از کشورهای افغانستان و ترکمنستان بیشتر است، قاچاق به آن کشورها توجیه اقتصادی ندارد اما قیمت دام در کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق بیشتر از قیمت آن در خراسان رضوی است که قاچاق آن از استان را دارای توجیه اقتصادی کرده است لذا دام از این استان خارج از شبکه رسمی به سایر استانها از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان و استانهای غربی انتقال می‌یابد و از آنجا به این کشورها قاچاق می‌شود.

این کارشناس گفت: شبکه رسمی و مجاز برای دام، یک سامانه تحت نظارت سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی است که فرد صاحب دام برای انجام هرگونه اقدام در خصوص حمل و نقل، خرید و فروش، نگهداری و توزیع دام باید مشخصات آن را در سامانه ثبت کند و در بخش حمل و نقل، مبداء و مقصد را مشخص نماید.

وی در خصوص خروج دام از خراسان رضوی افزود: میزان تولید دام و گوشت قرمز در این استان همواره بیشتر از نیاز مردم بوده و این استان تامین کننده دام زنده یا گوشت قرمز سایر نقاط کشور نیز می‌باشد و قاچاق دام به صورت عرضه خارج از شبکه رسمی نیز انجام می‌گیرد.

سبزه محمدی ادامه داد: در صورتی که مبداء و مقصد حمل و نقل دام توسط فرد در سامانه ثبت نشود و مجوز آن از سازمان دامپزشکی اخذ نگردد، دام در صورت کشف به عنوان قاچاق ضبط و برای آن پرونده تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به راهکارهایی در خصوص جلوگیری از قاچاق دام از خراسان رضوی گفت: یک راهکار ممنوعیت خروج دام از استان است که دو هفته قبل به مدت ۱۰ روز اجرایی شد و هنوز لغو نشده و خروج دام سبک و سنگین از استان با محدودیت مواجه است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز