رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

مقام دوم لرستان در تولید نخود کشور / بیش از ۷ رقم نخود اصلاح شده در استان کشت می‌شود

۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ۲۳:۵۰:۵۹
کد خبر: ۱۰۸۵۳۴۴
مقام دوم لرستان در تولید نخود کشور  / بیش از ۷ رقم نخود اصلاح شده در استان کشت می‌شود
اسفندیار حسنی مقدم گفت: لرستان دارای مقام دوم تولید نخود در کشور است.

 به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان ؛ حسنی مقدم در جلسه "رویداد ملی ترویج نوآوری وتجارت موفق نخود دیم در لرستان" که به صورت ویدئو کنفرانس به ریاست علی اکبر مؤیدی معاون ترویج و آموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی  برگزار شده بود،اظهار کرد:سالانه حدود 80 تا 90 هزار هکتار از اراضی دیم استان لرستان به کشت نخود اختصاص می یابد و از نظر تولید نخود دارای مقام دوم در کشور هستیم.

اوافزود:سال گذشته 86 هزار هکتار  نخود شامل 12هزار هکتار کشت پائیزه و انتظاری و 74 هزار هکتار بصورت بهاره کشت شده است وکل تولید حدود 58 هزار تن بوده.است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد :میانگین عملکرد نخود دیم کشت پائیزه دراستان یک تن است اما مقدار 2 تن نیز  توسط کشاورزان نمونه برداشت شده است.

حسنی مقدم گفت: مهمترین برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان جهت توسعه کمی و کیفی کشت نخود را استفاده از بذور اصلاح شده، کشت مکانیزه و تغییر فصل کاشت از بهار به پائیز اعلام کرد.

او با بیان  اینکه در استان لرستان بذور اصلاح شده نخود دارای تنوع بالایی بوده بطوری که در حال حاضر بیش از 7 رقم نخود اصلاح شده در استان کشت می‌شود، گفت: بذور اصلاح شده دارای عملکرد بالایی نسبت به ارقام محلی بوده در مقابل بیماری ها مقاوم هستند و به علت داشتن ارتفاع بالا امکان برداشت به صورت مکانیزه و با استفاده از کمباین وجود دارد

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی  لرستان خاطر نشان کرد: یکی از کارهای فنی که جهت پیشبرد کشت نخود در استان مد نظر است استفاده از ادوات کشت بصورت حفاظتی است ودر این راستا طی یک سال گذشته حدود ۳۰ دستگاه  کشت مستقیم کار نخود با استفاده از اعتبارات استانی خریداری و به صورت مشارکتی  در اختیار کشاورزان قرار گرفته است همچنین تعداد ۶ دستگاه هد برداشت مخصوص نخود خریداری شده است.

حسنی مقدم مهمترین مزایای کشت مکانیزه نخود را امکان کنترل علفهای هرز که بصورت مکانیکی و استفاده از تراکتور های چرخ باریک صورت می گیرد برشمرد و گفت برداشت نیز بصورت مکانیزه وکمباین انجام می شود.

 

 

نظر شما