کشاورزان موفق ترین مدیران منابع آب هستند

۱۳۹۹/۰۸/۲۴ - ۱۱:۰۰:۲۵
کد خبر: ۱۰۸۷۳۲۸
کشاورزان موفق ترین مدیران منابع آب هستند
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: کشاورزان بزرگترین و موفق ترین مدیران منابع آب هستند که باید با کمک آنها و مدیریت مشارکتی از بروز بحران آّب جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، محمد علایی در برنامه زنده تلوزیونی اشاره، درخصوص منابع آب و ظرفیت سدها در استان اظهار کرد: سدها از مهم‌ترین منابع تامین آب در استان هستند، به‌خصوص سد دوستی که بخش اصلی منابع آب مشهد را تعیین می‌کند و دارای ظرفیت بسیار بالایی است.

وی با بیان اینکه در حال اجرای برنامه‌های خود در سال 99  در قالب طرحی به نام طرح سازگاری با کم آبی هستیم، افزود: با کمک مردم طبق برنامه‌هایی که در سال جاری مدون شده می‌توانیم بحث ناپایداری آب در شرق کشور را مدیریت کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه افزایش ذخایر آب در پشت سدها و کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی دو خبر خوب است، عنوان کرد: بیش‌ترین میزان مصرف آب در جهان و ایران برای تولید غذا و پوشاک است.

میانگین مصرف ما متناسب با منابع آبی که داریم بالا است

وی اظهار کرد: در استان خراسان رضوی 85 درصد آب سطحی و زیرزمینی در بخش کشاورزی، 9 درصد در بخش شرب و بهداشت، 2 درصد در بخش صنعت و 4 درصد در بخش خدمات مصرف می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه مصرف آب در بخش کشاورزی بالا است، ادامه داد: در کشورهای پیشرفته سهم آب مصرفی صنعت بیشتر از کشاورزی است. 16 هزار و 600 حلقه چاه آب در استان است که 10 هزارو 100 حلقه آن چاه کشاورزی است.

علایی با بیان اینکه ما در خراسان رضوی برای اولین بار توانستیم مدیریت مشارکتی را اجرا کنیم، عنوان کرد: شفاف سازی در عملکرد، پاسخگویی به مردم و راست گویی از اصول مهمه پیش رو است.

وی با بیان اینکه کشاورزان بزرگ‌ترین و موفق‌ترین مدیران منابع آب هستند، افزود: بیش‌ترین منابع آب در اختیار آن‌ها است که با مدیریت مشارکتی باید از بروز بحران آب جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه در شهرستان زاوه تعداد زیادی استخر داریم که بخشی از آن قانونی و بخش دیگر غیر قانونی است، گفت: تعداد زیادی از استخرهای غیر قانونی که در حاشیه و بستر رودخانه‌ها بوده تخریب شده است گرچه که بحث آب باید مردمی حل شود و مردم تخلف‌ها را گزارش کنند.

وی بحث فروش آب کشاورزی به بخش صنعت و شکل‌گیری بازار آب را مثبت ارزیابی کرد و افزود: شرکت آب منطقه ای از کشاورزانی که آب مازاد را به همکاران خود می‌فروشند حمایت می‌کند زیرا تا زمانی که بازار آب شکل نگیرد آب مدیریت نمی‌شود.

وی تنها راه‌حل برای صنعتی شدن استان را شکل گیری توسعه صنعتی آن دانست و گفت: حوزه صنعت بخشی از آب مورد نیاز خود را می‌تواند از کشاورزی و دامداری تامین کند.

 مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به‌منظور حمایت از کشاورزانی که آبیاری مدرن را جایگزین آبیاری سنتی کردند، قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که 85 درصد نیاز آبی کشاورزان در قالب اعتبار بدون بازپرداخت یا 15 درصد به صورت اقساط بلندمدت دریافت شود که این طرح با استقبال زیاد مواجه شد.

وی با بیان اینکه شیرین‌سازی یک متر مکعب آب از دریای عمان هزینه بسیار بالایی دارد، بیان کرد: بنده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کردم تا صد در صد نیاز آب کشاورزان برای آبیاری مدرن در قالب طرح حمایتی تامین شود زیرا آب ارزش بالایی دارد.

علایی با اشاره به اینکه 800 هزار هکتار در استان در دشت‌های اصلی مشهد، چناران، نیشابور، فریمان و تربت جام  زیر کشت جالیز و صیفی است، گفت: آب مورد نیاز برای این مساحت یک میلیارد مترمکعب است، حال اگر میزان تولید را ثابت بگیریم که اقتصاد آسیب نبیند و محصولات در گلخانه به بهره‌برداری برسد آب مورد نیاز یک دهم است و 800 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز