معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز خبرداد:

انجام آزمایش رایگان قند وچربی خون در پایگاه‌های سلامت/افراد بالای ۳۰ سال مراجعه کنند

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۰۹:۳۳:۳۷
کد خبر: ۱۰۸۹۰۰۲
انجام آزمایش رایگان قند وچربی خون در پایگاه‌های سلامت/افراد بالای ۳۰ سال مراجعه کنند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز از انجام رایگان آزمایش قند وچربی خون در مراکز سلامت خبرداد وگفت: براساس مطالعه صورت گرفته شیوع دیابت در استان البرز 15.6درصد در جمعیت زنان بالای 25سال و 10 درصد در جمعیت مردان بالای 25 سال است.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز، دکتر شهاب مستوفی اظهار کرد: همگام با مراقبت های ادغام یافته بیماری های غیرواگیر در نظام سلامت، برای شناسایی بیماری دیابت در افراد بالای 30 سال، در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت آزمایش قند و چربی به صورت رایگان انجام می شود.

پس از شناسایی، افراد مبتلا به دیابت ، فشارخون بالا، چربی خون بالا  و چاقی توسط تیم سلامت متشکل از مراقبان سلامت، بهورزان، پزشکان، و کارشناسان تغذیه مراقبت و پیگیری می شوند.

وی افزود: 80 درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود آگاهی دارند، 73.5  درصد مبتلایان تحت پوشش هستند و یک سوم مبتلایان مراقبت موثر دریافت می کنند.

دکتر مستوفی افزود :  با توجه به شیوع کووید -19 و نقشی که بیماری دیابت به عنوان بیماری زمینه ای در بروز موارد شدید و مرگ و میر در بیماران مبتلا به کرونا دارد، اهمیت شناسایی و مراقبت زودتر بیماران مبتلا به دیابت بیشتر از پیش احساس می شود.

این مسئول حوزه بهداشت ودرمان البرز تصریح کرد: افراد بالای 30 سال می‌توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از خدمات رایگان غربالگری دیابت در مراکز خدمات جامع سلامت استفاده کنند.

دکتر مستوفی در پایان گفت: به افراد مبتلا به دیابت نیز توصیه می شود با مصرف منظم داروهای خود طبق نظر پزشک و بررسی منظم قند خون بیماری خود را تحت کنترل قرار داده و درصورت عدم کنترل قند خون با رعایت پروتکل های بهداشتی برای ویزیت پزشک به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

 

نظر شما