جزییات کشف سازه مکشوفه مربوط به پهلوی اول درجاده پلدختر

۱۳۹۹/۰۸/۲۹ - ۱۲:۳۹:۳۵
کد خبر: ۱۰۹۰۲۸۲
جزییات کشف سازه مکشوفه مربوط به پهلوی اول  درجاده پلدختر
در پی کشف سازه معماری در محور ارتباطی پلدختر به خرم آباد، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان جزئیات آن را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان، سیدامین قاسمی امروز پنجشنبه در این خصوص گفت: چند روز پیش در حین فعالیت‌های عمرانی در طول محور ارتباطی پلدختر به خرم‌آباد بخشی از یک سازه معماری آشکار شد.

او ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع بلافاصله نیروهای یگان حفاظت و باستان شناسان این اداره کل به منظور کارشناسی به محل اعزام و مستندسازی اولیه از این اثر به عمل آمد.

قاسمی افزود: سازه مکشوفه مربوط به دوره پهلوی اول است و به منظور حفاظت هر چه بیشتر مجدداً با خاک پوشیده می‌شود.

عطا حسن‌پور کارشناس باستان‌شناسی در ادامه گفت: این سازه معماری مربوط به یک برج دیده‌بانی است که بر اثر ریزش کوه در زیر خاک و سنگ مدفون مانده است.

او با اشاره به وجود آثار مشابه در طول محور ارتباطی لرستان تا خوزستان بیان کرد: پلان این اثر مدور و مصالح به کار رفته در آن سنگ و خشت است.

حسن پور با اشاره به وجود یک برج سالم در فاصله 500 متری این سازه افزود: این بناهای کوچک و انفرادی با هدف کنترل و نظارت بر جاده ارتباطی(تنگه‌ی گازرده) ایجاد شده و فواصل کوتاه آنها از یکدیگر امکان انتقال اخبار را از طریق صدا در زمانی اندک فراهم می‌کرده‌ است.

 

نظر شما