استاندار فارس بیان کرد:

تدبیری تازه برای تامین مالی طرح‌های انتقال آب، آزادراه و صنعت فارس

۱۳۹۹/۰۹/۰۱ - ۱۳:۱۰:۴۸
کد خبر: ۱۰۹۱۰۷۵
تدبیری تازه برای تامین مالی طرح‌های انتقال آب، آزادراه و صنعت فارس
استاندار فارس، گام ها و تلاش‌های انجام شده برای تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های این استان در حوزه‌های صنعت، زیرساخت، احداث آزادراه و راه‌آهن و به سرانجام رسیدن آنها را تشریح کرد.

به گزارش برنا، عنایت الله رحیمی با اشاره به روند اجرای پروژه آزادراه شیراز- اصفهان افزود: این پروژه به طول ۲۲۵ کیلومتر در حال احداث است که تاکنون حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

وی ادامه داد: در سفر تابستان ۹۹ معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به استان فارس توانستیم هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار دریافت کنیم.

تزریق نقدینگی به پروژه آزادراه شیراز-اصفهان

نماینده عالی دولت در استان فارس گفت: پروژه آزادراه شیراز-اصفهان پیشرفت مورد نیاز را نداشته و باید حداقل بتواند ماهانه ۲.۵ تا سه درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد تا بتواند تا پایان سال به نتیجه برسد.

رحیمی افزود: به همین دلیل از معاون اول رییس جمهوری درخواست برگزاری نشستی در این زمینه مطرح کردیم که نشستی با حضور وزیران راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و قرارگاه خاتم الاوصیاء برگزار شد.

وی ادامه داد: در این نشست قرار شد ماهانه گزارش پیشرفت فیزیکی این پروژه ارایه و نقدینگی تزریق شود تا این پروژه با سرعت بیشتری به نتیجه برسد.

استاندار فارس گفت: قرار شد نقدینگی را سازمان برنامه و بودجه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت راه و شهرسازی به پروژه تزریق کنند.

تامین مالی ۸۵۰ طرح فارس توسط بانک صنعت و معدن در یکسال

رحیمی همچنین به نشست هفته گذشته خود با مدیرعامل و هیات مدیره بانک صنعت و معدن اشاره کرد، و افزود: گفته می شود بانکها پیگیر کارهای توسعه ای در استان نیستند در حالی که اینطور نیست و بیشتر گمانه زنی است.

وی ادامه داد: بانکی مثل بانک صنعت و معدن با ۲ شعبه و حدود ۲۹ پرسنل در استان فارس از ابتدای سال گذشته تا کنون برای بیش از ۸۵۰ طرح با سرمایه گذاری ۲۹۰ هزار میلیارد ریال در استان فارس تامین مالی کرده که این یک کار ارزشمندی است.

وی اضافه کرد: رتبه این بانک در سال های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ رتبه یک بانکی در زمینه پرداخت مباحث بودجه ای استان بوده است.

استاندار فارس گفت: در حال حاضر یکسری طرح ها را در استان داریم که با اعتبار و تسهیلات پرداختی این بانک اجرایی شده اند یا در حال اجرا هستند.

بهره مندی ۳۷ طرح ثابت فارس از تسهیلات بانک صنعت و معدن 

رحیمی افزود: از سال ۱۳۹۲ تا کنون ۳۷ طرح ثابت استان فارس بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد ریال از این بانک تسهیلات دریافت کردند.

وی ادامه داد: این سرمایه گذاری ها با ۱۳ هزار و ۷۸۰ نفر اشتغال به بهره برداری رسیده است.

استاندار فارس یادآور شد: از طرح های شاخص این سرمایه گذاری ها می توان به مجتمع ذوب آهن پاسارگاد اشاره کرد که پیش بینی ایجاد پنج هزار شغل دارد.

رحیمی افزود: کارخانه کربنات سدیم کاوه، آلومینیوم جنوب، فولاد غدیر، سیمان خاکستری نی ریز، کارخانه چسب و رزین آبنوس، کارخانه رامک، مجتمع کاشی پردیس آباده و مجتمع کاشی استقلال آباده از دیگر طرح های شاخصی هستند که سرمایه گذاری بالایی حدود ۶۶۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در این طرح ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حال هماهنگی پرداخت تسهیلات کارخانه کاغذ زاگرس که در جاده شیراز -مرودشت قرار دارد و یک سرمایه گذاری استراتژیک برای کشور محسوب می شود به ارزش بیش از سه هزار میلیارد ریال از بانک صنعت و معدن  هستیم.

تامین اعتبار ۱۳ پروژه دیگر فارس توسط بانک صنعت و معدن 

استاندار فارس گفت: همچنین مجتمع کاشی پردیس و مجتمع صدف سرام استقلال آباده از دیگر پروژه هایی است که بحث تامین اعتبار آنان در دست پیگیری است.

رحیمی افزود: در حال حاضر ۱۳ پروژه در دست اجرا در استان داریم که از محل بانک صنعت و معدن در حال دریافت تسهیلات برای آن ها هستیم.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران، درصدی از سرمایه را تامین می کنند و مابقی سرمایه را بانک ها تامین می کنند.

استاندار فارس گفت: کارخانه کاغذ زاگرس که به احتمال زیاد در دهه مبارک فجر ۹۹ به بهره برداری می رسد ۳۰۰ نفر اشتغالزایی به دنبال دارد.

رحیمی بیان کرد: همچنین پترو پیمان دانا تولیدکننده فرآورده های نفتی، معدن سرمه فیروزآباد تولید کننده کنسانتره سرب و روی، مجتمع تولیدی مهندسی نیترپارس تولیدکننده کاتالیست پایه آلومینا، کشت و صنعت نوین ارمغان تیزاریس تولید کننده عصاره شیرین بیان، آریا فام بزرگترین سردخانه کشور، پارسین گستر جنوب تولید کننده انواع ساندویچ پانل، جهان شیمی تولید کننده انواع رزین، پشم و شیشه ایران، چوب ریزان تولید کننده کاغذ خام چاپ شده، کانی گداخت مرودشت تولید کننده سیلیکون متالیک،   از دیگر پروژه هایی هستند که از بانک صنعت و معدن تامین اعتبار می شوند.

وی ادامه داد: در نشست با مدیرعامل بانک صنعت و معدن به این توافق رسیدیم که این واحدهای تولیدی و صنعتی از اعتبارات بانک صنعت و معدن استفاده کنند.

پرداخت ۲۲۶ فقره تسهیلات سرمایه در گردش در فارس توسط بانک صنعت و معدن

استاندار فارس گفت: همچنین طرح های مثل ذوب آهن پاسارگاد، رامک، کولر هوایی آبان، آرد خوشه فارس، سرمه فیروزآباد و شایان دیزل، کربنات سدیم نیاز به سرمایه گردش داشتند.

رحیمی افزود: از ابتدای سال ۹۸ تا کنون حدود ۲۲۶ فقره تسهیلات به مبلغ هشت هزار و ۵۶۷ میلیارد ریال به واحدهای صنعتی تسهیلات سرمایه در گردش از طریق بانک صنعت و معدن پرداخت شده است.

کاهش نرخ بیکاری فارس از ۱۶.۹ درصد به ۶.۸ درصد

وی همچنین با اشاره به نرخ بیکاری استان فارس بیان کرد: نرخ بیکاری استان فارس از سال ۱۳۹۲که ۱۶.۹ درصد بوده در حال حاضر به ۶.۸ درصد رسیده است و به شدت کاهش نرخ بیکاری داشتیم که نشان دهنده انجام کار و اقداماتی است.

آخرین پیگیری برای انتقال آب از دریا به جنوب و مرکز فارس

نماینده عالی دولت در استان فارس همچنین با اشاره به آخرین پیگیری های صورت گرفته برای اجرای پروژه انتقال آب از دریا به جنوب و مرکز فارس گفت: در این زمینه اخیرا جلسه ای در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی داشتیم، ۳۷۰ میلیون متر مکعب تخصیص داریم که بخشی در قالب انتقال آب توسط شرکت فراسان کار آغاز شده است.

رحیمی افزود: در نظر داریم در فاز نخست شهرستان جنوبی مثل لامرد و مهر را آبرسانی کنیم و در فاز بعدی تا مرکز استان بتوانیم این انتقال را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران مختلفی اعلام آمادگی کردند و مقرر شد سطح ملی اختیار این موضوع را به استان واگذار کند تا استان بتواند با مذاکراتی که با سرمایه گذاران انجام می دهد این طرح را اجرایی کند البته این طرح یک طرح بلند مدت است و طرح یک روزه و دو روزه نیست.

وی یادآور شد: در حال حاضر زمین کنار دریا برای سایت آب شیرین کن تسطیح شده و انتقال لوله تا لامرد قسمتی کار شده و سرمایه گذار پای کار آمده و قسمتی را قرارداد دارد.

استاندار فارس گفت: باید متقاضی آب باشد، آبی که از دریا می آید آب گرانی است و بیشتر پاسخگوی نیاز صنعت و کشاورزی پر بازده است که بتواند این آب را خریداری کند. 

رحیمی افزود: آبی که به کرمان و یزد انتقال می دهند هر متر مکعب حدود ۶۰ هزار تومان است در صورتی که منابع آبی داخل استان به ازای هر متر مکعب، حدود ۲ هزار تومان عرضه می‌شود. 

وی ادامه داد: هر مترمکعب آبی که از خلیج فارس تا لامرد تامین می کنیم حداکثر پنج تا ۶ هزار تومان می شود اما اگر آب بخواهد به مرکز استان بیاید آب گرانی می شود که بدرد صنایعی می خورد که ارزش افزوده بالایی دارند.

نماینده عالی دولت در استان فارس گفت: قسمتی را می توانیم برای شرب تضمین خرید کنیم اما مابقی باید بخش خصوصی و صنعت پای کار بیایند.

خط انتقال آب به شهرهای جنوبی فارس تقویت می شود

رحیمی بیان کرد: برای انتقال آب به شهرهای جنوبی استان خط انتقال آب از سد سلمان فارسی به سمت لار وجود دارد که قرار شد این خط را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: این خط انتقال آب در حال حاضر حدود ۷۰۰ لیتر در ثانیه آب انتقال می دهد که قرار شد اصلاحاتی در قسمت آبگیر سد و خط انتقال صورت بگیرد و افزایش خط انتقال آب را از ۷۰۰ به ۹۰۰ تا ۹۵۰ لیتر بر ثانیه داشته باشیم و کم آبی در این خط جبران شود.

نماینده عالی دولت در استان فارس گفت: برای انتقال آب به بیرم، منطقه علامرودشت، خیرگو و چاهورز، حدود ۸۰ کیلومتر لوله گذاری نیاز دارد که قرار شد طرح را سازمان آب و آبفای استان نهایی کنند تا بتوانیم از منابع  که وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه اختصاص می دهند قسمتی از نیازهای مردم آنجا را پاسخ دهیم.

رحیمی افزود: این پروژه باید در قالب طرح هایی که دارای ردیف اعتباری هستند تعریف شود و در سال ۱۴۰۰ بتوانیم برای آن اعتبار بگذاریم.

بهره مندی پروژه راه آهن شیراز -بوشهر از فاینانس چین

استاندار فارس در ادامه با اشاره به وضعیت پروژه راه آهن شیراز-بوشهر گفت: در این زمینه مذاکراتی با سرمایه گذاران صورت گرفته و برای قطعه یک و ۲ کنسرسیومی از بانک ها توافق کردند فعالیت کنند که کارهای آن در حال پیگیری است.

رحیمی افزود: همزمان پیگیری کردیم از فاینانس چین و نفتی که واگذار می شود قسمتی را در قالب پروژه راه آهن شیراز به بوشهر لحاظ کنیم تا هم احداث و هم روسازی و زیرسازی و هم تجهیزات آن مثل واگن را در این قالب قرار دهیم.

وی ادامه داد: این مساله از طریق سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است تا نهایی شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز