یزد از لحاظ شاخص توسعه یافتگی فناوری در رتبه سوم کشور قرار دارد

۱۳۹۹/۱۰/۰۴ - ۱۳:۳۸:۵۲
کد خبر: ۱۱۰۸۹۲۵
یزد از لحاظ شاخص توسعه یافتگی فناوری در رتبه سوم کشور قرار دارد
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارتباطات یزد گفت: این استان از لحاظ شاخص توسعه یافتگی فناوری اطلاعات و ارتباطات آی.دی.آی(IDI) در جایگاه سوم کشور قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ "محمدرضا پاکدل" مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارتباطات یزد در نشست برخط خبری با خبرنگاران، امتیاز استان را در این زمینه ۷.۴۸ بیان کرد و افزود:یزد بعد از تهران و سمنان قرار دارد و با توجه به اینکه میانگین کشور در این شاخص ۶.۹۱ است، امتیاز استان‌ از میانگین کشوری بیشتر است.

وی اظهار داشت: استان در سه زیرشاخص توسعه یافتگی فاوا همچون دوره‌های قبل در رتبه‌های بالای کشوری قرار دارد و بر اساس آمارها در زیرشاخص دسترسی با ۸۹ درصد رتبه ۲، زیرشاخص مهارت با ۶۸ درصد رتبه ۲ و زیر شاخص استفاده با ۶۴ درصد رتبه ششم کشور را داراست.

پاکدل با اشاره به  رویکرد  وزارت ارتباطات در ایجاد زیرساخت‌های شبکه، حمایت از کسب و کارهای نوپا در حوزه فاوا، به روند رو به رشد گفت: تا رسیدن به جایگاه مبتنی به توسعه متوازن شاخص‌ها مخصوصا در استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی این روند ادامه یابد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد تعداد مشترکان اینترنت پهنای باند به تفکیک ثابت و سیار را به ترتیب ۱۷۳ هزار و ۲۹۸ نفر و یک میلیون و ۱۲۵ هزار نفر بیان کرد.

وی افزود: استان با ضریب نفوذ ۱۵ درصد مشترکان اینترنت پرسرعت ثابت رتبه چهارم، در ضریب نفوذ تلفن ثابت با میزان ۴۶ درصد رتبه سوم و همچنین رتبه اول در استفاده از رایانه را در این دوره کسب کرد.

پاکدل ادامه داد: همچنین ضریب نفوذ مشترکان تلفن همراه ۱۴۷ درصد و ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت همراه ۹۴ درصد است که نسبت به ارزیابی سه ماهه اول سال ۵.۵ درصد رشد دارد.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش بنیان به عنوان حوزه ای است که می تواند استان را به سمت پیشرفت های زیادی سوق دهد و با توجه به محدودیت های زیست محیطی می توانیم از این طریق با استفاده از منابع انسانی گام های اساسی در این مسیر برداریم.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد  تصریح کرد:ما برای رسیدن به اقتصاد دیجیتال نیاز به شاخص هایی داریم که استان یزد توانسته در برخی از این شاخص ها جایگاه خوبی در کشور پیدا کند.

وی افزود: به ازای هر ۴۶ نفر یک تلفن ثابت، تلفن همراه به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۵۰ سیم کارت فعال است و ۸۱ درصد جمعیت خانوارها استان به رایانه  دسترسی دارند که نشان از دسترسی مردم به زیر ساخت ها است.

پاکدل پهنای باند استان را ۲۲۰ گیگابیت در ثانیه بیان کرد و گفت: این پهنا تا ۴۰۰ گیگابیت قابل افزایش است. 

وی اضافه کرد: از یکهزار و ۱۳۷ روستای بالای ۲۰ خانوار ۸۰ درصد دسترسی به اینترنت پرسرعت هستند.

نظر شما