۱۸ میلیارد ریال یارانه به میوه شب عید در کردستان اختصاص یافت

۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۱۱:۵۵:۱۱
کد خبر: ۱۱۱۸۲۴۴
۱۸ میلیارد ریال یارانه به میوه شب عید در کردستان اختصاص یافت
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: ۱۸ میلیارد ریال یارانه به عرضه میوه شب عید طی سال جاری در استان اختصاص پیدا کرده است

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛  خالد جعفری در بیست و چهارمین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان اظهار داشت : خرید میوه شب عید توسط دولت باعث کوتاه شدن دست محتکران خواهد شد به همین دلیل هر سال یکی از برنامه‌های ما تامین این میوه با یارانه دولتی است.

وی با اعلام اینکه ۱۸ میلیارد ریال برای یارانه میوه شب عید امسال به استان اختصاص داده شده است، افزود: کردستان همواره در خرید میوه شب عید  جزو استان‌های موفق کشور بوده و انتظار می‌رود امسال نیز در این رابطه به طور مطلوب و رضایت بخش عمل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: منابع موردنیاز خرید میوه شب عید از سه محل شامل بانک‌های ملی و تجارت و صندوق حمایت از توسعه کشاورزی تامین می شود.

جعفری یادآور شد: باید تمام تلاش خود را در راستای اثرگذاری را برروی بازار شب عید بکارگیریم تا مردم با قیمت مناسب بتوانند میوه این ایام را تهیه کنند.

وی در خصوص دستورکار دیگر جلسه که به تامین تخم مرغ اختصاص داشت، گفت: بیش از ۷۵ درصد تخم مرغ در هشت استان کشور و  ۲۵ درصد آن هم در ۲۳ استان کشور از  جمله کردستان تولید می شود.

 

۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای خرید میوه شب عید در این استان نیاز است

رییس سازمان صنعت ،معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای خرید میوه شب عید در این استان نیاز است اظهار داشت : مقرر شده ۹۰۰ تن پرتقال به قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و ۴۰۰ تن سیب به قیمت هر کیلوگرم ۱۱ هزار تا ۱۲ هزار تومان برای شب عید در استان خریداری شود. 

محمد دره وزمی اضافه کرد : سال گذشته یک هزار و ۱۲۰ تن پرتقال و ۶۰۰ تن سیب به ترتیب با قیمت هر کیلوگرم چهار هزار و ۵۰۰ و پنج هزار و ۵۰۰ تومان برای شب عید در استان خریداری شد. 

وی  با اشاره به اینکه هدف تنظیم بازار کنترل قیمت‌ها است، گفت: خرید کمتر از ۳۰۰ تن سیب و ۸۰۰ تن پرتقال جوابگوی نیاز استان نیست بنابراین باید میزان خرید بیشتر از این مقدار باشد. 

دره وزمی با اعلام اینکه قیمت خرید میوه شب عید در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۲ برابر افزایش یافته است، یادآور شد: میزان یارانه اختصاص داده شده در سال جاری برای عرضه هر کیلوگرم سیب و پرتقال یک هزار و ۳۵۰ تومان است. 

 

سرانه روزانه تخم مرغ در کردستان ۴۸ تن است

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: صادرات سیب رونق گرفته لذا احتمال اینکه قیمت این میوه در پایان سال افزایش یابد زیاد است و باید هرچه سریعتر نسبت به اقدام خرید میوه شب عید اقدام شود تا مشکلی پیش نیاید.

فرید سپری در ارتباط با ظرفیت تولید تخم مرغ در استان گفت:  سرانه مصرف تخم مرغ در استان ۴۸ تن در هر روز بوده و روزانه هفت هزار کیلوگرم تخم مرغ در واحدهای مرغداری استان تولید و بقیه از سایر استان‌ها تامین می‌شود.

وی با اعلام اینکه مشکلی بابت تامین نهاده‌های دام و طیور در کشور و به تبع استان وجود ندارد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۱ هزار تن جو، ۸۲ هزار و ۳۳۶ تن ذرت و ۴۵ هزارتن کنجاله سویا در استان توزیع شده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: ۱۳ واحد مرغداری تخم گذار در استان وجود دارد که از این تعداد هفت  واحد فعال است که چهار واحد روزانه ۶.۵ تا هفت تن تولید می کنند. 

شهریار حنیفی با بیان اینکه مصرف  سرانه ۱۱ کیلوگرم به ازای هر نفر در استان است، گفت : قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ از ۱۲ هزار به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است و با توجه به هماهنگی انجام شده هفته پیش اقدام به واردات ۱۰ تن تخم مرغ از استان های معین کردستان  کردیم. 

 

خرید ۱۳۰۰ تن میوه شب عید در استان

مدیرتعاون روستایی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه قیمت میوه ها دامنه وسیعی دارد و براساس کیفیت و نوع آنها متفاوت است، گفت: به طور میانگین امسال قیمت خرید میوه شب عید بابت هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان است. 

پیمان اسکندری افزود: ۱۳ میلیارد تومان برای خرید میوه شب عید در استان نیاز است و حدود ۲ میلیارد تومان هم برای هزینه حمل و نقل و سردخانه نیز نیاز داریم. 

وی با بیان اینکه اگر منابع مالی مورد نیاز برای خرید میوه شب عید تامین و به طور نقدی پرداخت نشود قادر به خرید میوه نخواهیم بود،  یادآور شد : پیش بینی شده یک هزار و ۳۰۰ تن سیب و پرتقال برای شب عید در استان خریداری شود.

 

نظر شما