فرماندار تفت آزادسازی بستر و حریم رودخانه ها را خواستار شد

۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۱۱:۰۵:۴۸
کد خبر: ۱۱۲۰۰۷۶
فرماندار تفت آزادسازی بستر و حریم رودخانه ها را خواستار شد
با توجه به احتمال بارندگی در آینده ، جاری شدن سیلاب و نیز روان آب ها در رودخانه های فصلی( مسیل) شهرستان ، آزادسازی بستر و حریم رودخانه ها باید بیش از این در اولویت کار مسوولان شرکت آب منطقه ای استان یزد قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ "علیرضا نوکار" فرماندار تفت در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ساماندهی رودخانه(مسیل) شهر تفت را ضروری خواند و خواهان ارایه برنامه ای از سوی شرکت آب منطقه ای استان برای  استفاده از فضای موجود در آن شد.

وی همچنین اضافه کرد: جمعیت شناوری که روزهای تعطیل و آخر هفته ها روستاهای شهرستان پذیرای آنهاست نیازمند تخصیص بیشتری از آب آشامیدنی است تا با کمبود فشار آب به ویژه در مرکز شهرستان مواجه نشود.

فرماندار تفت اقدام اساسی دیگر را تهیه طرح جامع پسماند شهرستان عنوان کرد و گفت: طبق مصوبه انتخاب مشاور و تدوین این طرح به شهرداری تفت واگذار شد که با تهیه این طرح بسیاری از مشکلات این حوزه رفع می شود.

تعداد جمعیت شناور روزهای تعطیل و آخر هفته در روستاهای شهرستان تفت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر تخمین زده می شود  که دلیل آن وجود روستاهای خوش آب و هوا  و نزدیکی سکونتگاه های جمعیتی آن به مرکز استان یزد است.

مشکل تأمین آب شرب در مناطق خوش آب و هوای یزد 

همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در این نشست از کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی به دلیل برداشت بی رویه در سال های گذشته و کاهش بارندگی ها خبر داد و اظهار کرد: برای تأمین آب شرب شهرستان تفت که یکی از مناطق خوش آب و هوای استان است با مشکل روبرو هستیم و با بروز این مشکل تعدادی از چاه های غیرمجاز نیز پلمب شد.

محمدمهدی جوادیان زاده با اشاره به تاثیر کاهش سطح آب های زیرزمینی بر کاهش کیفیت آب ، افزود: وضعیت به گونه ای است که از تمامی ظرفیت های موجود در شهرستان برای حفر چاه مجاز استفاده شد و این شرکت برای انتخاب مکان چاه آب اضطراری در تفت با مشکل مواجه است .

وی یکی از مشکلات برای پلمب چاه های غیرمجاز را نداشتن آدرس دقیق این سازه ها عنوان کرد و اظهار داشت: چنانچه دهیاران و افراد محلی کمک و نشانی دقیق چاه ها را اعلام کنند، نسبت به پلمب اقدام و اسامی اطلاع دهندگان محفوظ است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد اضافه کرد: افراد می توانند آدرس دقیق چاه های غیرمجاز را به سامانه ۳۱۰۷۷ اعلام یا با مراجعه حضوری مورد را به دفتر بازرسی آب منطقه ای استان گزارش کنند.

وی پلمب چاه های نزدیک به قنات را از جمله اولویت های این شرکت عنوان کرد و گفت: قنات ها به لحاظ فرهنگی، تاریخی، تأمین منابع آبی و کشاورزی میراثی ارزشمند محسوب می شود، حیف است که به خاطر تخلف برخی افراد  خشک شود.

جوادیان زاده درباره احداث دیوار ساحلی رودخانه ها هم گفت: هرچند لایروبی و احداث دیوار ساحلی رودخانه ها وظیفه آب منطقه ای است ولی این شرکت اعتباری در اختیار ندارد، باید اعتبار تخصیص یابد تا امکان هزینه کرد وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در پنج شهرستان استان از جمله تفت بحث تعرض به حریم رودخانه ها بررسی شد ولی در اجرا به دلیل حاضر نشدن پیمانکاران ،کاری صورت نگرفته است که بیشتر آزادسازی ها مربوط به دیوار و حیاط خانه هاست و به ساختمان مردم خسارتی وارد نمی کند.

از ظرفیت های مردمی برای پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز استفاده شود

همچنین دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تفت گفت: به جای ویران کردن ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه ها باید قبل از هرگونه ساخت و سازی از تخلف افراد پیشگیری شود، زیرا تخریب همواره آثار اجتماعی خاص خود را دارد و شاید فردی بدون اطلاع اقدام به ساخت کرده باشد.

رضا ملکی با بیان اینکه شاید آب منطقه ای استان نیروی کافی در اختیار نداشته باشد، گفت: باید از ظرفیت دهیاران، شورای اسلامی روستاها، نیروهای مردمی بسیج که غالباً ساکن مناطق هستند و یا از تجهیزات مدرن مثل پهباد استفاده کرد.

وی اضافه کرد: « آزادسازی ها نباید طولانی شود، ممکن است بر اثر بارندگی، سیلاب جریان یابد و ممکن است کار از کار بگذرد و جان افراد به خطر بیفتد.»

دادستان تفت با اشاره به بخشنامه رییس قوه قضاییه مبنی بر جدی گرفتن بحث ترک فعل مدیران، تصریح کرد: برخی مصوبه ها معطل و اجرا نشده است باید اجرای آن پیگیری شود.

جمعیت شناور در روستاها عامل تولید پسماند 

همچنین بخشدار مرکزی تفت در این نشست گفت: « بارها گفته ایم که پسماند روستاها متعلق به روستاییان نیست بلکه جمعیت شناوری که از استان در روستاها حضور می یابند این زباله ها را از خود برجا می گذارند.»

علی احمدیان اضافه کرد: مسوولان دهیاری ها با حداکثر توان نسبت به جمع آوری زباله ها اقدام می کنند ، ولی ماشین آلات و امکانات کافی برای جمع آوری زباله جمعیت شناور در روستاها در اختیار ندارد و ارزش افزوده ای که باید برای روستاییان هزینه شود، خرج خوش نشین ها می شود.

وی تصریح کرد: بخشداری با شرکت آب منطقه ای استان یزد برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز همکاری دارد ولی با توجه به طولانی بودن فرآیند مربوط به دهیاری ها بهتر است آب منطقه ای خود از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کند.

بخشدار گاریزات هم از تخریب مسیر رودخانه این بخش در اثر بارندگی های آذرماه امسال خبر داد  و گفت نیاز است درباره مسیر رودخانه این بخش بازنگری صورت گیرد تا در بارندگی های آینده دچار خسارت بیشتر نشود.

احسان سعادتمند از کیفیت پایین آب در برخی از روستاها انتقاد کرد و گفت: آب آشامیدنی بسیاری از روستاهای بخش گاریزات از طریق تانکر تأمین می شود.

همچنین بخشدار نیر در این نشست گفت: جلوگیری نکردن از تجاوز به حریم رودخانه ها سبب شد تا روز به روز موارد تصرف های غیرمجاز بیشتر شود و برخورد با این موضوع نیازمند راهکار جدی است.

سید مصطفی میرخلیلی افزود: حفر چاه های غیرمجاز در بخش « نیر» به شدت افزایش یافته است به گونه ای که افراد بالادست قنات ها اقدام به حفر چاه می کنند و در این ارتباط برای خود حق و حقوقی قایل هستند.

وی با اشاره به افت آبدهی چاه ها در این بخش خواستار اتخاذ تمهیدات لازم از سوی آب منطقه ای یزد برای جبران این موضوع شد تا مردم در فصل پر مصرف بهار و تابستان با مشکل کمبود آب مواجه نشوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز