۱۰ فایده جالب ورزش صبح گاهی

۱۴۰۲/۰۲/۲۰ - ۱۴:۲۰:۱۷
کد خبر: ۱۱۳۴۳۳۶
۱۰ فایده جالب ورزش صبح گاهی
ورزش کردن فواید بی شماری برای سلامتی دارد؛ اما ورزش صبحگاهی می تواند این فواید را دو چندان کند. در اینجا براساس تحقیقات صورت گرفته، به ۱۰ مورد از مهمترین فواید ورزش صبحگاهی اشاره شده است.با برنا همراه باشید تا در این باره بیشتر و بهتر بدانید.

به گزارش برنا؛ مهمترین فواید ورزش صبحگاهی عبارتد از :

۱. به شما انرژی مضاعف می دهد

برای اینکه انرژی لازم برای رسیدن به موقع به محل کارتان را به دست آورید، به جای خوردن بیش ازحد قهوه، ورزش کنید تا با آزاد کردن اندروفین و هورمون های دیگری که حس خوب ایجاد می کنند، انرژی را که به آن نیاز دارید در بدن خود افزایش دهید.

همچنین، برخلاف تاثیرات قهوه که مقطعی و موقت است، ورزش کردن انرژی به دست آمده ی شما را در تمام طول روز حفظ می کند. حال این ورزش کردن می تواند دویدن در یک خیابان خلوت باشد یا شرکت در جلسات باشگاهی با موزیکی شارژ کننده. به هرحال بی تردید ورزش کردن قبل از شروع فعالیت های روزانه، انرژی شما را دو چندان کرده و شما را برای هر چیزی که در طول روز بر سر راهتان قرار می گیرد، آماده می کند.

۲. ذهن را پاک می کند

ورزش کردن می تواند روشی عالی برای ریلکس شدن و دورکردن استرس باشد و به شما فرصت فکر کردن بدهد. گرچه این موضوع درمورد افراد مختلف متفاوت است، اما بسیاری از مردم ورزش را بهترین راه برای کاهش استرس در زندگی می دانند و معتقدند که آنها را آرام تر و پرکارتر می کند. با ورزش صبحگاهی می توانید مشکلات و استرس های روزگذشته را از ذهن خود پاک کنید و ذهن تان را با افکاری مثبت برای شروع روز جدید آماده می کند.

۳. وقت شما را در روز پیش رو آزاد می کند

یکی از فواید ورزش صبحگاهی این است که امکان ندارد موانع خاصی مانند مشغله های روزمره بر سر راهش قرار گیرد. ممکن است در اکثر مواقعی که قصد دارید هنگام صرف ناهار یا در مسیر برگشت از کار ورزش کنید، به خاطر کاری پیش بینی نشده یا مشغله های خانوادگی نتوانید به آن عمل کنید. اما احتمال بروز این گونه حواس پرتی ها هنگام صبح زود خیلی کمتر است یا به بیانی دیگر، احتمال ورزش کردن به موقع و تمام و کمال شما در آن زمان از روز، بیشتر است.

ورزش در ابتدای روز، باعث می شود تا در طول روز نیز برای انجام کارهای خود زمان بیشتری داشته باشید و به کارهایتان رسیدگی کنید؛ به طوری که تمام کارهای ضروری را که لازم است در زندگی انجام شود عملی کنید و حتی برای استراحت نیز وقت داشته باشید، دوستان خود را ملاقات کنید و به امور اجتماعی بپردازید. به طور کلی یکی از فواید ورزش صبحگاهی این است که روزتان را پربارتر می کند و از اینکه به خاطر ورزش کردن، دیدن دوستان خود یا خرید کردن را از برنامه تان حذف کنید، جلوگیری می کند.

۴. به شما انگیزه می دهد تا درتمام روز سالم بمانید

اگر روزتان را با فکر کردن به سلامتی خود آغاز کنید، احتمال آن که برای بقیه ی روز هم همین مسیر را ادامه دهید، بیشتر خواهد بود. با ورزش صبحگاهی و انتخاب غذاهای سالم، می توانید روزی سالم با بدنی سالم داشته باشید و دیگر نیازی به لغو بعضی از برنامه های خود به دلیل سخت بودن آن ها نداشته باشید.

۵. می تواند به شما کمک کند تا بهتر بخوابید

ورزش کردن به طورکل برای بهبود خواب بسیار مؤثر است؛ اما کسانی که هنگام عصر ورزش می کنند حتما به این موضوع رسیده اند که بیش از حد فعال بودن نزدیک به زمان خواب، می تواند استراحت کردن و به خواب رفتن را سخت تر کند. یکی دیگر از فواید ورزش صبحگاهی ، جلوگیری از همین مسئله است و همچنین اجازه می دهد تا از فوایدی که ورزش برای الگوی خواب شما به همراه دارد بهره ببرید.

۶. باعث می شود سخت تر تمرین کنید

اکثر اوقات بعد از یک روز کاری طولانی، خسته و بداخلاق هستید و از انرژی لازم برای رفتن به باشگاه برخوردار نیستید. درپایان هر روز تمایل دارید تا به جای ورزش کردن به سمت کاناپه و تلویزیون بروید و یا چون خسته هستید سبک تر ورزش کنید.

اما صبح ها بعد از یک خواب شبانه، سرحال و پرانرژی هستید و به همین دلیل انرژی فراوانی دارید تا ورزش خود را به بهترین نحو انجام دهید. اگر هدف شما افزایش، ثبات یا کاهش وزن باشد، با ورزش صبحگاهی نتایج بهتری بدست می آید.

۷. می توانید چربی بیشتری بسوزانید

تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است، نشان می دهد کسانی که قبل از صبحانه ورزش می کنند ۲۰% بیشتر از آنهایی که بعد از خوردن ورزش می کنند چربی می سوزانند. به هردو گروه، بعد از تمرین میلک شیک مشابهی برای ریکاوری داده شده بود. آنها دریافتند که شرکت کننده های ناشتا، درطول روز به خاطر اینکه قبل از ورزش غذای کمی خورده بودند یا اصلا غذا نخورده بودند، مقدار کمتری از مواد بعد از تمرین را مصرف کردند و به همین دلیل کالری کمتری دریافت کرده و وزن بیشتری هم کم کردند.

۸. نظم و ترتیب را بیشتر می کند

اگر بتوانید اول صبح از رختخواب بیرون بیایید، نظم فردی بیشتری به دست خواهید آورد، اما مسلما اینکه مجددا به خصوص در ماه های سرد سال به رختخواب بازگردید راحت تر است. با مجبور کردن خودتان برای بیرون آمدن از رختخواب، انضباط فردی خود را افزایش می دهید و می توانید آن را در بخش های دیگر زندگی نیز داشته باشید.

۹. کمک می کند تا یک سبک زندگی سالم به وجود آورید

افرادی که برای ورزش کردن، صبح زود بیدار می شوند به طورکلی برای جبران خوابی که صبح ها ندارند، شب ها زودتر به رختخواب می روند و به همین دلیل درصد خوردن میان وعده های ناسالم در طول روز و استفاده از خوراکی های مختلف در عصر کمتر شده و سبکی سالم برای زندگی خود به وجود می آورند.

۱۰. ممکن است که شما را به انسولین حساس تر کند

یک تحقیق انجام شده در مورد مضرات و فواید ورزش صبحگاهی نشان می دهد که ورزش کردن به حالت ناشتا، مثلاً قبل از صرف صبحانه، ممکن است حساسیت به انسولین را بیشتر کند و آستانه ی تحمل گلوکز را بالا ببرد. این مسئله می تواند درپیشگیری از دیابت نوع دوم مهم باشد؛ همچنین می تواند برای آنهایی که تا کنون علائم پایداری انسولین را تجربه کرده اند مفید باشد.

به این موضوع نیز باید توجه کنیم که با این حال ورزش کردن با معده خالی برای بعضی از افراد می تواند سرگیجه آور باشد یا توانایی آن ها را برای کارایی بالا کم کند. اگر شما هم اینگونه هستید، قبل از ورزش یک خوراکی کوچک و کم کالری استفاده کنید که کمتر بر پایه ی کربوهیدرات های GI باشد؛ مانند یک برش تست یا انواع غلات یا یک موز.

 

نظر شما