با هدف کنترل و کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد در محلات مشهد محقق می‌شود؛

اجرای طرح یاری‌گران محلات در ۱۳ محله

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۱۴:۴۷:۰۷
کد خبر: ۱۱۳۸۴۰۸
اجرای طرح یاری‌گران محلات در ۱۳ محله
طرح یاری‌گران محلات با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد به مواد مخدر به صورت پایلوت در ۱۳ محله با مشارکت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، رضا دانایی با اشاره به این موضوع که بر برنامه‌ریزی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی محلات در برنامه عملیاتی ۹۷-۱۴۰۰ در اولویت های کاری سازمان فرهنگی و اجتماعی تاکید شده، بیان کرد: این سازمان فراتر از وظایف ذاتی در بحث کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در محلات که ناشی از اعتیاد برخی از افراد است، طرح یاری‌گران محلات را با مشارکت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آغاز کرده است.

وی با اشاره به این موضوع که قرار است این طرح به صورت پایلوت در ۱۳ محله اجرا شود، افزود: شوراهای اجتماعی محلات به عنوان بازوان قدرتمند و اجرایی در این طرح حضور دارند و از ظرفیت این نهاد اجتماعی در راستای جلوگیری از هدررفتن نیروی جوان و سرمایه‌های اجتماعی به وسیله مواد مخدر، بهره‌مند خواهیم شد.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در این راستا بیان کرد: مدل اجرایی جدید محله محوری مطابق طرح جامع مبارزه با مواد مخدر با محوریت محلات به صورت پایلوت در ۱۳ محله آغاز شده است. محوریت این طرح خود مردم به عنوان یاری‌گران محلات حضور دارند و ما از مجرای ظرفیت مردمی به کنترل و کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد می‌پردازیم.

محمدحسین صالحی در ادامه افزود: این کار زمانی می‌تواند موثر واقع شود که از ظرفیت شوراهای اجتماعی محلات و صاحب نفوذان محلات بهره‌مند شویم. دستگاه‌های اجرایی نیز در کنار شوراهای محلات علاوه بر ایفای نقش قانونی به حمایت‌مالی نیز می‌پردازند.

وی تصریح کرد: چهارمحور مهم پیشکیرب، درمات، صیانت و مقابله در این طرح گنجانده شده و به دلیل اینکه در سطح یک محله اجرا خواهد شد قابلیت ارزیابی و سنجش به صورت کمی و کیفی را خواهد داشت و این طرح کاملا مردمی و مردم محور اجرا می‌شود.

دبیر ستاد شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تاکید کرد: امیدواریم در این ۱۳ محله شهر مشهد که به صورت پایلوت این طرح را اجرا می‌کند، شاهد تغییرات عمقی باشیم و در آینده نزدیک، طرح یاری‌گران محلات به کل شهر و استان تامیم داده می‌شود و علاوه بر آن نیز در روستاها، برنامه مجزایی در این راستا اجرا خواهد شد.

وی ضمن تشریح مراحل این طرح گفت: در مرحله اول، اقدامات پیشگیرانه با بهره از اقدامات آموزشی و توانمندسازی محقق می‌شود و توجه ویژه به بحث فراغت و تفریحات محلی که شامل برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی می‌شود از الزامات این گام خواهد بود. در مرحله درمان که دومین گام اجرایی است، افرادی که درگیر اعتیاد هستند شناسایی شده و به مراکز درمان و ترک اعتیاد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارجاع داده می‌شوند. در مرحله سوم نیز، صیانت از فرد و خانواده او در اولویت قرار می‌گیرد و علاوه بر توانمندسازی فردی که اعتیاد را ترک کرده، خانواده وی مورد حمایت و توانمندسازی قرار می‌گیرند.

وی در پایان با اشاره به آخرین گام این طرح که به مقابله ختم می‌شود، خاطرنشان کرد: مقابله با خرده فروش‌ها در سطح محلات، پاکسازی پاتوق‌های تجمع معتادان، شناسایی و برخورد با معتادان متجاهر و این دست از اقدامات با حضور دستگاه قضایی و اجرایی در محلات انجام می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز