جزییات کامل شرایط بازگشت به کار افراد مبتلا به کرونا اعلام شد

۱۳۹۹/۱۲/۰۳ - ۱۴:۰۱:۳۷
کد خبر: ۱۱۴۰۹۰۷
جزییات کامل شرایط بازگشت به کار افراد مبتلا به کرونا اعلام شد
یک متخصص طب کار و بیماری های شغلی گفت: دستور العمل توسط وزارت بهداشت تدوین و ارائه شده که شرایط بازگشت به کار افراد از نظر زمان ، نوع علائم ، و شدت بیماری کرونا ویروس مشخص می شود.

به گزارش برنا، دکتر سید محمد اسماعیل تقوی گفت: شرایط مشاغل با یکدیگر متفاوت بوده به عنوان مثال برای مشاغل اداری یا کارگری ساده که مواجهات شیمیایی خاصی وجود ندارد نیازی به بررسی های طب کار وجود ندارد اما در برخی مشاغل که مواجهات شیمیایی یا فعالیت شغلی سنگین وجود دارد قبل از باز گشت به کار بایستی فرد بهبود یافته از نظر وجود عوارض تنفسی، قلبی ، کلیوی و سایر عوارض کووید 19 بررسی شود و در صورت عدم تداخل به محیط کار برگردد.

وی ادامه داد: در صورتی که فرد شاغل با مواد شیمیایی مواجهه داشته باشد و به کووید 19 مبتلا شود و دچار عوارض طولانی مدت کووید 19 مانند تداوم تنگی نفس شود، در صورت وجود مواد محرک راه تنفسی یا موادی که به پارانشیم ریه وارد شدند ممکن است  او دچار نارسایی تنفسی شود به این ترتیب با همکاری کارشناس بهداشت حرفه ای شرکت مورد نظر فرد شاغل باید محل کارش را تغییر دهد و به صورت دائم یا موقت در جای مناسب با شرایط جسمی به فعالیتش ادامه دهد.

 تقوی با بیان اینکه در برخی موارد افراد به علت تغییر شغل ممکن است با بیکاری مواجه می شوند، خاطرنشان کرد: گاهی متاسفانه فرد به علت تغییر شغل از محل کار اخراج می شود که در حال حاضر قوانین حمایتی از کارگران بطور ناقص اجرا می شود و فرد به علت بیکاری در صورت بیمه بودن می تواند تا مدتی بیمه بیکاری از تامین اجتماعی  دریافت کند.

وی ادامه داد: ممکن است در برخی موارد و در صورت تداوم عوارض بیماری فرد دچار از کار افتادگی و عواقب منفی آن مثل مشکلات مالی، افسردگی، رو آوردن به اعتیاد و ناهنجاری اجتماعی شود.

این متخصص طب کار در ادامه گفت:  تصمیم به اشتغال چنین افرادی نیاز به رویکرد مدیریتی بین سیستم  HSE  و مدیریت شرکت وجود دارد تا تصمیم بینابینی به نفع شاغل و کارفرما اتخاذ شود.

این پزشک متخصص یاد آورشد : در مواردی که کارگری دچار کووید 19 شود و اصل بیماری خوب شده اما عوارض قلبی ایجاد شده باشد، فرد نباید کار سنگین انجام دهد اما در محیط کار وی بیشتر کارگران کار سنگین دارند در حالیکه در بخش انبار یا نگهبانی ظرفیت اشتغال وی وجود دارد، بنابراین مدیریت می تواند جابجایی هایی انجام دهد تا آن فرد موقت یا دائم به امر انبارداری و نگهبانی بپردازد.

وی گفت: متخصصان طب کار برای گواهی بازگشت به کار افراد، بسته به شغل وی ممکن است معاینات تنفسی، تست های ریوی، قلبی، کلیوی و یک معاینه عمومی برای بررسی وضعیت کلی سلامت شاغل انجام  دهند و سپس گواهی  کار او را تایید می کنند.

وی به بازگشت کرونا در فرد بهبود یافته اشاره کرد  و افزود: در افاد مبتلا خود بیماری عود نمی کند، اما اگر علائمی چند روز بعد از بازگشت به کار رخ دهد، می تواند عوارض ابتلا به بیماری قبلی  یا ابتلا به بیماری دیگری از جمله بیماری انفلوآنزا و یا سایر بیماری های عفونی باشد.

منبع:  سینا پرس

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز