عزم جدی دولتمردان برای تحقق توسعه در استان کردستان

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۱۰:۰۸:۲۰
کد خبر: ۱۱۴۱۳۴۹
عزم جدی دولتمردان برای تحقق توسعه در استان کردستان
بهمن امسال پروژه‌های قابل توجهی در کردستان به بهره‌برداری رسید اما سفر معاون اول رییس جمهوری به این استان در اسفند ماه، نشان داد که عزم دولتمردان برای تحقق توسعه همچنان تداوم دارد و دستاوردهای این سفر در واقع عیدانه دولت به مردم کردستان بود.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛  10 روز از دهه فجر و چهل و دومین بهار انقلاب گذشت و زمزمه سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به کردستان از طریق رسانه‌ها به گوش رسید تا چرخ توسعه در استان همچنان و با قدرت بیشتر بچرخد.

سفر جهانگیری به کردستان به عنوان دومین مقام عالی اجرایی کشور، نشان داد که دولت تدبیر و امید با وجود نزدیک شدن به ماه‌های پایانی فعالیت خود، نسبت به استان‌های کمتر توسعه یافته و مرزی کشور بی‌توجه نبوده و به دنبال عملی کردن وعده‌هایش در این منطقه از ایران اسلامی است.

معاون اول رییس جمهوری روز شنبه دوم اسفند در سفری یک روزه به کردستان با حضور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان، چند طرح را در بخش‌های مختلف به صورت همزمان افتتاح و دستور آغاز عملیات اجرایی چند پروژه را نیز صادر کرد.

از مهم‌ترین برنامه‌های سفر دکتر جهانگیری به استان کردستان، می‌توان به بهره‌برداری از منطقه ویژه اقتصادی بانه، شروع عملیات اجرایی طرح ساماندهی و توسعه مرز رسمی باشماق مریوان، شروع عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۰۰ روستا و ۱۵۰ واحد صنعتی و تولیدی، طرح‌های مسکن مهر و ۲۰ زمین ورزشی، ۴.۲ هکتار گلخانه و ۹۲۳ هکتار آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی و طرح‌های قابل افتتاح حوزه کشاورزی استان اشاره کرد.

طرح‌های مهمی برای توسعه کردستان پیش‌بینی شده است

معاون اول رییس جمهوری در بدو ورود به کردستان و در فرودگاه سنندج در جمع خبرنگاران به این اشاره کرد که طرح‌های مهمی همچون پتروشیمی و کارخانه لاستیک برای توسعه کردستان پیش‌بینی شده است و منابع مالی مورد نیاز آنها تامین و قطعی می‌شود.

اسحاق جهانگیری با تاکید بر اینکه زیربناهای مرزهای کردستان باید آماده شود، ادامه داد: در مرزهای این استان برای توسعه تجارت، کارها و برنامه‌های مهمی در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه داشتن مرز مشترک با عراق فرصت مطلوبی برای توسعه تجارت در کشور فراهم کرده است، افزود: یکی از دغدغه‌های ما در مرکز به نحوه جابه جایی کالا در این استان به عبارتی کولبری بر می گردد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه کولبری مسئله‌ای دردآور است، اضافه کرد: امروز طی جلسه‌ای گزارش کاملی از اجرای مصوبه‌ای که دولت برای حل مسئله ریشه‌ای کولبری داده دریافت می‌کنم و این مهم پیگیری‌ می‌شود که چرا علی‌رغم وجود این مصوبه همچنان شاهد پدیده کولبری در این استان هستیم.

جهانگیری یادآور شد: در این سفر به راهکارهای جدیدی برای حل مشکل کولبری می‌رسیم و سپس آنرا در مرکز پیگیری خواهیم کرد تا تجارت در این استان سرعت بهتر و بیشتری پیدا کند.

وی با اعلام اینکه طرح های مهمی برای توسعه استان هم در زمینه پتروشیمی، فلزات و لاستیک پیش بینی شده است، گفت: در این سفر منابع مالی مورد نیاز این طرح‌ها قطعی  و تصمیمات لازم برای برطرف کردن موانع هم اخذ می‌شود.

عقد تفاهم نامه عملیات اجرایی ۲ پروژه صنعتی در کردستان

شرکت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی، جلسه شورای اداری کردستان و آغاز فعالیت اجرایی و افتتاح چند پروژه عمرانی و اقتصادی اولین برنامه معاون اول رییس جمهوری به استان بود، در این جلسه بعد از سخنان "محسن فتحی" نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی، ۲ تفاهم نامه برای احداث ۲ واحد صنعتی در کردستان به امضا رسید.

در این جلسه تفاهم نامه احداث پتروشیمی بعثت کردستان توسط استاندار با رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی و مدیرعامل بانک ملت امضا شد.

دومین تفاهم نامه منعقده در این جلسه، احداث کارخانه لاستیک رازی بود که توسط استاندار، معاون اعتباری بانک ملی کشور و مدیرعامل شرکت گسترش تایر رازی به امضا رسید.

برای احداث پتروشیمی بعثت کردستان ۷۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری پیش بینی شده که در ۵۰ هکتار زمین اجرا و با بهره‌برداری از این طرح صنعتی، برای ۸۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد شد و همچنین برای احداث کارخانه تایر رازی هم ۵۶ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش بینی شده که در زمینی به مساحت ۵۴ هکتار اجرا خواهد شد و برای یک هزار و ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

افتتاح و آغاز بکار پنج طرح عمرانی و اقتصادی

در ادامه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی، به دستور جهانگیری و به صورت ویدیو کنفرانس پنج طرح عمرانی و اقتصادی به بهره‌برداری رسید.

اولین طرح، تحویل ۳۶۴ واحد مسکن مهر به متقاضیان بود و مدیرکل راه و شهرسازی کردستان اظهار امیدواری کرد تا پایان بهار سال آینده تمام پروژه‌های مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شود.

دومین طرح، آغاز بکار منطقه ویژه اقتصادی بانه بود، معاون فنی سازمان صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی در آیین بهره‌برداری از این طرح گفت: ۸۲۵ شهرک و ناحیه صنعتی و ۹ منطقه ویژه اقتصادی در کشور وجود دارد که یکی از آنها منطقه ویژه بانه است.

فتحعلی محمدزاده با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بانه ۸۵ هکتار مساحت دارد که در فاز اول ۳۵ هکتار آن به بهره برداری رسیده‌ است افزود: این منطقه ویژه ۲هزار فرصت شغلی در فاز اول ایجاد می‌کند و از زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق و فیبر نوری برخوردار است.

محمدزاده به این هم اشاره کرد که زمین‌های لازم به ۱۰ متقاضی تحویل شده که تولیدات مختلفی از جمله پوشاک و لوازم خانگی در آن تولید می‌شود.

منطقه ویژه اقتصادی بانه با توجه به موقعیت اقلیمی شرایط مناسبی دارد و در هفت کیلومتری مرز سیران‌بند این شهر قرار دارد که شرایط خوبی برای وارادت و صادرات محسوب می‌شود.

آغاز فعالیت اجرایی ساماندهی مرز باشماق

سومین طرحی که با حضور جهانگیری آغاز ساماندهی مرز باشماق بود، مرز رسمی باشماق در ۱۵ کیلومتری شهر مریوان و هم مرز با اقلیم کردستان عراق است و در سال ۱۳۸۵ به مرز رسمی و بین المللی تبدیل شد.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در آیین ساماندهی این مرز رسمی با بیان اینکه توسعه مرز باشماق می‌تواند در توسعه بازرگانی استان و کشور نقش ارزنده‌ای داشته باشد، گفت: در مرز باشماق ترانزیت ورودی کالا از اول امسال تا پایان دی حدود۲۵۰ میلیون دلار بوده است که رتبه چهارم کشور را با ۱۰درصد ترانزیت کشور در برداشته است.

خداداد مقبلی افزود: روزانه به صورت میانگین ۳۰۰ دستگاه کامیون در مرز باشماق ترانزیت انجام می‌شود که گاهی این تعداد به ۸۰۰ کامیون نیز خواهد رسید.

وی اضافه کرد: قبل شیوع کرونا روزانه حدود سه هزار نفر مسافر از این مرز تردد می‌کنند که ۴۰درصد آن از کشور خارج و ۶۰درصد به کشور وارد می شوند و اکثرا برای توریسم پزشکی و گردشکری بوده است.

افتتاح ۲ طرح حوزه کشاورزی

اما آخرین طرح‌هایی که در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی کردستان و با حضور معاون اول رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید، افتتاح ۹۲۳ هکتار آبیاری تحت فشار و مجتمع گلخانه‌ای صادق آباد دهگلان بود.

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان در آیین افتتاح این طرح‌ها اظهار داشت: طی سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ بیش از ۱۵ هکتار گلخانه به سطح گلخانه‌های کردستان اضافه شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ هم ۲۵ هکتار دیگر در این استان ایجاد می‌شود.

فرید سپری با اشاره به اینکه چهار میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال تسهیلات در بخش گلخانه استان پرداخت شده است، اضافه کرد: اعطای تسهیلات ارزان قیمت از عوامل موثر در توسعه استان در بخش های مختلف است.

وی با بیان اینکه زیرساخت گلخانه صادق آباد دهگلان سال ۱۳۹۱ ایجاد و برای آن ۲۵ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: این گلخانه در ۲۰ هکتار احداث شده که برای ایجاد آن ۴۶۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی و ۲۱۰ میلیارد ریال هم آورده شخصی متقاضی به این طرح اختصاص پیدا کرده است.

فشارهای حداکثری علیه ایران به بن‌بست خورد

بعد از افتتاح طرح‌ها به صورت ویدیوکنفرانس، نوبت به صحبت‌های معاون اول رییس جمهوری رسید این بخش از سخنان جهانگیری به مباحث فرا استانی و به بحث تحریم‌ها و فشارهای آمریکا بر روی اقتصاد کشور اختصاص یافت.

جهانگیری گفت: تهدید، تحریم و فشار حداکثری آمریکا برای به زانو در آوردن ملت ایران به بن بست خورد و تحریم های ظالمانه نتوانستند اقتصاد ما را شکست دهند.

وی با بیان اینکه، این شرایط سخت و حساس برای مسوولان اهمیت ویژه ای دارد، افزود: این شرایط به ویژه در مقاطع که فشار بر زندگی مردم بیشتر شد، وظیفه اخلاقی، انسانی و شرعی مسوولان را سنگین‌تر کرد تا هر از آنچه در توان دارند برای رفع گرفتاری مردم استفاده کنند.

جهانگیری با اشاره به دورانی تحریم‌های قبل از انجام مذاکرات سخت و فشرده با ۱+۵ ادامه داد: این مذاکرات در نهایت منجربه توافق برجام شد و در پی آن فعالیتهای اقتصادی و عمرانی کشور به ویژه در سال ۱۳۹۵ شتاب بیشتری گرفت و این سال سال ویژه ای برای کشور بود.

 او اضافه کرد: کشور در این سال بالاترین رشد اقتصادی دنیا را داشت و از سال ۱۳۹۶ با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا شرایط تغییر یافت.

معاون اول رییس جمهوری از ترامپ به عنوان فردی نام برد که جز به مسائل تبعیض نژادی به هیچ قاعده اخلاقی و حقوق بین المللی ارزش قائل نبود، اضافه کرد: این فرد علاوه بر تحریمهای زیادی که علیه ایران وضع کرد، از توافق بین المللی ۶ کشور هم در حالی خارج شد که ایران به همه تعهدات خود عمل کرده بود.

جهانگیری این اقدام ترامپ را خارج از همه عرف و قوانین بین الملل برشمرد و اظهار داشت: وی به قول خود تحریمهای دردآوری را آغاز کرد تا مردم دست به حرکتهای خطرناک علیه نظام بزنند و فکر می کرد که اقتصاد کشورمان را فلج می کند.

وی تاکید کرد: این در حالی بود که ایران در برابر ابر قدرت‌ها هم ضعفی از خود نشان نداد و در برابر هرگونه تحرک نظامی آمریکا واکنش بهتری نشان داد و قدرت خود را به رخ دنیا کشاند که نمونه آن ساقط کردن مجهزترین پهباد آمریکا بود.

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اذعان به اینکه قبول داریم زندگی مردم بسیار سخت و گرانی کالا و اجناس افزایش یافته است، افزود: با این وجود اقتصادی کشور تعطیل و کشور درگیر قحطی و ناامنی حاصل از این شرایط نشد.

جهانگیری اضافه کرد: در شرایط کرونا به رغم مدعی بودن حقوق بشر، اجازه ورود دارو ندادند ولی با این وجود هیچ شهروند ایرانی احساس کمبود دارو نکرد و هنوز هم با وجود کمک سازمان جهانی بیش از یک سال است که اجازه وارادت برخی داروها را به ما نداده اند.

راهبرد ما در برابر دولت جدید آمریکا همان است که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده اند و آمریکا با برداشتن تمامی تحریم‌ها و راستی آزمایی از سوی ایران می تواند به برجام برگردد

جهانگیری گفت: راهبرد ما در برابر دولت جدید آمریکا همان است که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده اند و آمریکا با برداشتن تمامی تحریم‌ها و راستی آزمایی از سوی ایران می تواند به برجام برگردد چرا که ایران تنها کشوری بود که به تمام تعهدات خود پایبند ماند و با خروج آمریکا از این تفاهمنامه، همچنان منطقی عمل کرد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: مسوولان جمهوری اسلامی در دوره مقاومت از موضع منطق رفتار کردند و مردم هم وقتی دیدند مسوولان موضع لجباری نداشته و بر منطق اصرار دارند، تاب آوری بی نظیری از خود بروز دادند که باید در تاریخ ثبت شود.

وی ‌پیش بینی روزهای خوشی برای کشور داشت و تاکید کرد:  آمریکایی‌ها مجبور به تسلیم در برابر اراده ملت ایران هستند و به زودی به جایی می رسیم که همه نیازهای اصلی و توسعه ای کشور برآورده می شود.

وی گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، ادامه تحریم‌ها حتی یک ساعت هم جایز نیست و برای لغو آن باید تلاش شود و برنامه بی اثر کردن تحریم‌ها ادامه دارد.

جهانگیری سال ۱۳۹۹ را سخت‌ترین سال از نظر منابع درآمدی در طول دوران انقلاب اسلامی برای مردم دانست و افزود: در سال با کسری ۵۰ درصدی بودجه مواجه بودیم ولی به فضل الهی بودجه سال آینده بصورت مناسب بسته شده که امیدواریم این بار تصویب شود.

اقتصاد مقاومتی شاه بیت تاب‌آوری

معاون اول رییس جمهوری در ادامه سخنان خود، شاه بیت تاب آوری در مسائل اقتصادی را سیاست اقتصاد مقاومتی اعلام و تاکید کرد: این مساله هدیه بزرگی بود که در اختیار دولت قرار گرفت و دولت هم با تمام توان آن را اجرایی کرد.

جهانگیری اضافه کرد: در قالب این اصل، گلوگاه های اصلی اقتصادی کشور مانند بنزین و امنیت غذایی و دیگرنقاط آسیب پذیر کشور توسط فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی شناسایی و براساس دانش و تجربه و خودکفایی در بخشهای مختلف آغاز شد.

وی یکی از ثمرات اقتصاد مقاومتی را پیش بینی خرید بیش از ۹۰ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری اعلام کرد و افزود: گندم به قیمت بیش از ۴۰ هزار ریال از کشاورز خریداری و به قیمت ۶هزار ریال در اختیار نانوا قرار می‌گیرد تا نان مردم با کمترین قیمت تامین شود.

باز کردن گره‌های توسعه کردستان

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: دولت تلاش کرده تا در حد توان گره‌هایی از مسیر توسعه استان مهم و راهبردی و استراتژیک کردستان بردارد تا مردم استان احساس آرامش و راحتی و شرایط بهتری برای زندگی و توسعه استان خود داشته باشند.

جهانگیری افزود: این را می دانیم که مردم عزیز کردستان خودشان را بیش از بقیه ملت انقلابی می دانند و شهید داده و در جنگ آسیب دیده اند و عقیده داریم که باید فرصتهای توسعه آن افزایش یابد.

وی به دغدغه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مبنی بر انتصاب معاون وزیر اهل سنت ، افزود: این دغدغه برای ما هم قابل قبول است و بررسی می شود البته تاکنون این مساله از نظر دور نبوده و در حال حاضر سفیر اهل سنت در خارج از کشور داریم.

آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۰۰ روستا و  افتتاح ۱۴۸ کیلومتر راه روستایی

از دیگر برنامه‌های سفر جهانگیری به کردستان، حضور در روستای "هانیس"(۱۸ کیلومتری شرق سنندج) و شرکت در آیین آغاز عملیات اجرای گازرسانی به ۱۰۰ روستا و ۱۵۰ واحد صنعتی و بهره‌برداری از ۱۴۸ کیلومتر راه روستایی بود.

به محض ورود به روستای "هانیس"، شاهد حضور جمعیت زیادی از اهالی روستا در مقابل محل افتتاح طرح‌ها( دبستان پویا مقدم پناه) بودیم. به دلیل ازدحام جمعیت در داخل محوطه مدرسه، درب ورودی دبستان بسته شده بود و بعد از چند بار در زدن و جر و بحث با نیروهای امنیتی بالاخره موفق شدیم وارد مدرسه و محل جلسه شوم.

معاون اول رییس جمهوری در این آیین گفت: دولت تدبیر و امید در طول فعالیت خود، در بخش‌های مختلف گازرسانی، آبرسانی، راه روستایی و بهداشت و درمان روی روستاها تمرکز کرد.

جهانگیری با بیان اینکه روستاییان تامین غذای مورد نیاز ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور را برعهده دارند، افزود: روستاییان نه تنها تامین مواد غذایی کشور را برعهده دارند بلکه بخشی از محصولات تولیدی را صادر می‌کنند و نقش آنان بسیار مهم و حیاتی است.

وی یادآور شد: مردم باید قدردان روستاییان، عشایر و تولیدکنندگان باشند، چرا که این اقشار در سخت‌ترین شرایط برای توسعه کشور تلاش می‌کنند.

جهانگیری با بیان اینکه یکی از کارهایی که آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ایران شروع کرد، همین بخش صنایع و تولیدات غدایی بود، افزود: با این وجود از سال ۱۳۹۴ و با همت کشاورزان کشور و از جمله کردستان، در زمینه واردات گندم بی نیاز شدیم.

وی تاکید کرد: تلاش ما این بوده که روستاییان در اقصی نقاط کشور زندگی خوبی داشته باشند و حتی در زمان وقوع سیل و بروز خشکسالی، دولت در خدمات رسانی به روستاییان کوتاهی نکرد.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه مردم از نابرابری و تبعیض رنج می‌برند و با برقراری عدالت خوشحال می‌شوند، اظهار داشت:  دهیاران و شوراها باید به عنوان مسوول در مناطق روستایی احساس مسوولیت بیشتری کنند.

۲۰۰ هزار میلیارد ریال به دهیاری‌های کشور کمک شد

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری هم گفت: در طول فعالیت دولت تدبیر و امید و تاکنون، ۲۰۰ هزار میلیارد ریال به دهیاری‌ روستاهای کشور کمک شده که ۱۸۰ هزار میلیارد ریال آن در سه سال اخیر بوده است.

محمد امید ادامه داد: با اقداماتی که این دولت انجام داده نرخ مهاجرت از روستاها از سال ۱۳۹۶ به بعد به زیر یک دهم درصد رسیده است و سال آینده به صفر می رسد.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در طول فعالیت خود در کردستان یک هزار کیلومتر راه روستایی احداث کرده است، افزود: میانگین بهره‌مندی کردستان از راه روستایی از ۳۴ درصد به بیش از ۵۴ درصد رسیده است که باز هم ۲۰ درصد از میانگین کشور پایین‌تر است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینک افتخار دولت ارتقای گازرسانی روستایی از ۳۰ درصد به بیش از ۸۵ درصد در سطح کشور است، اضافه کرد: کردستان هم در زمینه گازرسانی روستایی پیشتاز بوده و با بهره‌برداری از طرح گازرسانی به ۱۰۰ روستای امروز، در سال آینده تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار از گاز طبیعی بهره مند می شوند.

امید به ارتقای دسترسی روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات از ۱۵ درصد ابتدای دولت تدبیر و امید به ۹۲ درصد کنونی اشاره کرد و گفت: در این دولت در زمینه آبرسانی روستایی یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی سرمایه گذاری شد و سیستم لوله کشی ۱۰ هزار روستا احیا شد و میزان بهره‌مندی جمعیت روستایی از آب شرب و سالم از ۵۰ درصد به ۷۵ درصد رسیده است.

استاندار: کردستان روی ریل توسعه قرار گرفته است

شرکت در نشست با نخبگان، جوانان و فعالان اجتماعی و فرهنگی کردستان، آخرین برنامه سفر یک روزه جهانگیری به کردستان بود.

استاندار کردستان به عنوان اولین سخنران در این نشست اظهار داشت: هم اکنون این استان بخاطر اقداماتی که انجام شده، روی ریل توسعه قرار گرفته است و امیدواریم با حمایت مسوولان این روند سرعت بیشتری بگیرد.

بهمن مرادنیا اظهار داشت: به همت دولت تدبیر و امید، در سال‌های اخیر اقدامات بسیار ارزشمندی در بخش‌های مختلف صورت گرفته و این کارها با قدرت همچنان باید ادامه داشته باشد.

وی اضافه کرد: امروز در حوزه‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی و لاستیک که با بخش خصوصی در قالب تفاهم نامه انجام شد، گام موثری در توسعه استان خواهد بود و در آینده‌ای نزدیک نتایج و برکات آن ظهور پیدا می‌کند.

استاندار کردستان یادآور شد: این استان در سطح ملی چهره‌های بسیار شاخصی دارد که در عرصه‌های موسیقی، هنر و پزشکی فعالیت داشته و دارند و جوانان و نخبگان کردستانی همواره در تمام بخش‌ها خوب درخشیده‌اند.

در این نشست ۱۰ تن از نخبگان و فعالان اجتماعی و نمایندگان اقشار مختلف، ضمن بیان دیدگاه‌های خود بر لزوم استفاده از نیروهای کُرد اهل سنت در مدیریت کلان کشوری، افزایش اعتبارات استان در بخش‌های زیرساخت، توجه به حوزه فرهنگ و حمایت از جوانان و سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری تاکید کردند.

جهانگیری: دولت نتوانسته حرف خود را به موقع با مردم در میان بگذارد

معاون اول رییس جمهوری پس از آنکه با حوصله به حرف‌ها نخبگان کردستان گوش داد گفت: ارتباط بین دولت با نخبگان دچار اخلال شده است و دولت نتوانسته حرف خود را به موقع از طریق رسانه با مردم در میان بگذارد.

جهانگیری با بیان اینکه ارتباط دولت با مردم و نخبگان آنگونه که انتظار می‌رفت، برقرار نشد و این ضعف باید در آینده رفع شود، افزود: نخبگان کشور ممکن است از مدیران راضی نباشند اما مردم و کشور را دوست دارند، بنابراین قشر نخبه باید در کشور افق گشایی کرده و افق روشنی را ترسیم کنیم تا مردم به آینده امیدوار باشند

معاون اول رییس جمهوری از نخبگان کردستان خواست روی موانع توسعه کردستان بحث و تحقیق کنند و افزود: نخبگان جامعه در مقابل جامعه احساس مسولیت کنند، چراکه در این صورت است که می‌توان توسعه کشور را پیش برد.

جهانگیری با بیان اینکه در کردستان کارهای بزرگی انجام شده است، یادآور شد: نخبگان باید در سطح ملی و استانی روی مسائل مختلف وقت بگذارند و احساس مردم را از عقب ماندگی به واقعیت که همان پیشرفت در حوزه‌های مختلف است نزدیک کنند.

وی با بیان اینکه احساس مردم راجع به عقب ماندگی و تبعیض و نابرابری بسیار نگران کننده است، اظهار داشت: همه باید به قانون اساسی به عنوان میثاق ملی وفادار باشیم، چراکه تبعیض‌هایی که گاهی در سطوح مدیریتی اعمال می‌شود، دیده نشده است.

کردستان برجسته‌ترین بنیاد فرهنگ و تمدن ایرانی است

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش، کردستان را برجسته‌ترین بنیاد فرهنگ و تمدن ایرانی عنوان کرد و گفت: به لحاظ تاریخی کردها ایرانی‌ترین قوم هستند و هیچ قومی به اندازه کردها اصالت ایرانی بودن خود را حفظ نکرده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه ایران متعلق به همه است و هیچ کس بر دیگری برتری ندارد، اضافه کرد: جوهره این ملت و فرهنگ و تمدن این ملت، در بسیاری از دوران، کشور را سرپا نگه داشته است، همچنانکه اکنون نیز در منطقه‌ای هستیم با وجود بی ثباتی، دارای امنیتی پایدار بوده و نقش کلیدی داریم.

وی کردستان را دارای ظرفیت‌های فراوان در بخش‌های مختلف از لحاظ شرایط اقلیمی و آب و هوایی دارد، یادآور شد: باید از ظرفیت‌های موجود در کردستان به سمت توسعه و پیشرفت حرکت کرد جلو ببرد و در این راه باید از امکانات، نیروی انسانی خلاق و توانمند این استان بهره برد.

نخواهیم گذاشت کمر مردم زیر بار مشکلات خم شود

معاون اول رییس جمهوری در ادامه به پایین بودن درآمد نفتی طی سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: زمانی اصلی ترین منبع درآمدی کشور از محل فروش نفت بود و سالانه ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم اما اکنون سه سال است که هنوز به مردم گفته نشده که چه فشاری بر منبع درآمد کشور وارد شده است.

جهانگیری با بیان اینکه سال ۱۳۹۹ از لحاظ درآمد نفتی وضعیت بدی داشتیم، ادامه داد: با این وجود پای اداره کشور ایستاده‌ایم و با تکیه بر تجاربی که داریم نخواهیم گذاشت کمر مردم ایران زیر فشار اقتصادی خم شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از دل این بحران ها فرصت‌هایی برای پیشرفت و توسعه کشور ایجاد کنیم، گفت: با وجود تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل شیوع کرونا، جریان علم و دانش در کشور تعطیل نشده است.

معاون اول رییس جمهوری استان‌های مرزی را بزرگترین سرمایه کشور دانست و اضافه کرد: باید از ظرفیت مرزی بودن برای توسعه صادرات و فروش تولیدات داخلی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

جهانگیری در ادامه از آب و کم آبی به عنوان مسئله‌ای جدی در کشور نام برد و اظهار داشت: نباید اجازه دهیم این موضوع به بحثی اختلافی بین استان‌های کشور تبدیل شود و چهره‌های دانشگاهی در این زمینه می‌توانند راهگشا باشند.

یکی از حاشیه‌های زیبای سفر معاون اول رییس جمهوری استقبال گرم مردم روستای "هانیس" از مسوولان کشوری و استانی بود که در بدو ورود به روستا، تعدادی از پسران و دختران جوان دف نواز روستا، با نوای دف و مداحی از مهمانان استقبال کردند که این استقبال گرم از دید دوربین‌ها و خبرنگاران پنهان نماند.

هر چند سفر یک روز معاون اول رییس جمهوری به کردستان بین فعالان سیاسی این استان تعابیر مختلفی داشت و برخی آن را نوعی سفر تبلیغاتی برای انتخابات ۱۴۰۰ عنوان می‌کردند اما افتتاح چندین طرح عمرانی بویژه در بخش روستایی که از توسعه نیافتگی مضاعف رنج می‌برد هدیه دم عیدی بسیار خوبی برای اهالی این استان بود.

استقبال گرم و پرشور مردم کردستان از مسوولان کشوری نشان ‌داد که مردم این دیار قدردان خدمات دلسوزانه مسوولان بوده و هستند.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۰ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز