عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز:

اقتصاد کشور در حال مافیایی شدن است/برخی کالاها به صورت قاچاق صادر می‌شود!

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۱۰:۲۰:۴۴
کد خبر: ۱۱۶۹۴۹۷
اقتصاد کشور در حال مافیایی شدن است/برخی کالاها به صورت قاچاق صادر می‌شود!
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه برخی سیاست‌های غلط و بی توجهی به ایجاد زیرساخت های مراودات تجاری با کشورهای همسایه سبب کاهش صادرات شده است گفت: متاسفانه اقتصاد کشورمان در حال مافیایی شدن است و به نقطه ای رسیده ایم که صادرات برخی کالاها از ایران هم گاهی به صورت قاچاق انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز، رحیم بنامولایی با اشاره به اهمیت توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بحث نامگذاری سال ۱۴۰۰ به تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها اظهار کرد: امروز بر اساس تعریف پشتیبانی‌ها توجه به مسئله توزیع یک محصول حتی از تولید آن هم مهم تر است، چرا که بیش از ۵۰ درصد سود حاصل از فروش یک محصول تولیدی در چرخه میانی نصیب دلالان، توزیع کنندگان، بنکداران و صاحبان فروشگاه‌های زنجیره ای می‌شود و تولیدکننده سرش بی کلاه می ماند.

وی با بیان اینکه تولید کننده در مسیر تولید سالانه هزینه‌های مختلف از جمله خرید مواد اولیه، تعمیر ماشین آلات، تغییر نوع بسته بندی و چندین مورد دیگر را متحمل می‌شود، گفت: در کنار تمام این مسائل مشکلات ارزی و عدم ثبات نرخ ارز هم بر مشکلات تولیدکنندگان افزوده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با تاکید بر اینکه تولید کننده در اقتصاد آزاد باید مجاز باشد که قیمت محصول را درج نکند، افزود: اگر این تصمیم اجرایی شود، تمامی واسطه ها که به دنبال سودجویی بیشتری هستند، مجبور به رقابت سالم می شوند تا بتوانند در قالب آن با عرضه قیمت مناسب یک محصول تولیدی آن را در بازار به فروش برسانند.

وی با اشاره به اینکه تولیدکننده نمی‌تواند بر پایه نوسانات ارزی هر روز قیمت محصول تولیدی خود را تغییر دهد، بیان کرد: تولیدکننده با توجه به شرایط بازار، روزانه با هزینه‌هایی مانند انبارداری قبل و بعد از تولید مواجه است، در نتیجه اگر در سیستم توزیع و سفارش کالا قیمت گذاری ها به درستی انجام شود، با مشکل جدی به هنگام تغییر نوسان ارزی روبرو نمی شود.

بنامولایی با بیان اینکه بر اساس آمار اعلام شده آمار صادرات کشورمان در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ حدود ۱۵ درصد کمتر شده است، عنوان کرد: بازگشت ارزهای صادراتی علیرغم افزایش قیمت محصولات مختلف به مشکلی برای صادرکنندگان تبدیل شده است.

وی بیان کرد: خریداران خارجی از جمله کشورهای همسایه از نرخ‌های داخلی تعیین شده بر روی کالاهای ایرانی مطلع هستند و انتظار دارند که محصول ما ر ا بر حسب ریال و حتی به قیمت کمتری از نرخ های داخلی خریداری کنند؛ این در حالی است که تولیدکنندگان ایرانی به هنگام بازگشت ارزهای صادراتی باید هزینه‌ها را برحسب نرخ های جهانی بازگردانند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اینکه قرار بود که مسئولان بانک مرکزی و وزارت امور خارجه با کشورهای همسایه، خاورمیانه و حوزه خلیج تعاملاتی داشته باشند تا مراودات تجاری ما با آنها بر حسب پول واحد دو کشور تعیین شود، عنوان کرد: در سطح دنیا هر کشور به دلیل کاهش هزینه‌های حمل و نقل و بهره مندی از امکانات حمل و نقل ریلی و جاده ای حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد صادرات خود را با کشورهای همسایه انجام می‌دهد اما متاسفانه در کشور ما این زیرساخت ها به خوبی فراهم نیست.

وی با بیان اینکه دولت باید با راهکارهایی مانند اعطای ۵۰ درصد هزینه های حمل و نقل به صورت سوبسید به تولیدکننده موجب تقویت ارزآوری شود، تشریح کرد: متاسفانه اقتصاد کشورمان در حال مافیایی شدن است و به نقطه ای رسیده ایم که صادرات برخی کالاها از ایران هم گاهی به صورت قاچاق انجام می شود، این نشان می دهد که در داخل کشور خود تحریمی هایی وجود دارد که مانع از انضباط مالی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز