استقبال استاندار سلیمانیه از خواهر خواندگی با سنندج

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۱۳:۳۶:۵۷
کد خبر: ۱۱۸۳۴۷۲
استقبال استاندار سلیمانیه از خواهر خواندگی با سنندج
استاندار سلیمانیه ضمن تبریک ثبت سنندج در جمع شهرهای خلاق جهان توسط یونسکو از پیشنهاد خواهرخواندگی سنندج و سلیمانیه استقبال کرد. 

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ دکتر هوال ابوبکر در نشست بررسب تفاهم نامه همکاری های اقتصادی، فنی و مهندسی، آموزشی و مرزی میان کردستان و سلیمانیه، تغییرات سیاسی در عراق و اقلیم را از جمله دلایل عدم اجرای مفاد این تفاهم نامه عنوان کرد.

وی با اذعان به اهمیت اجرای این تفاهم نامه، وعده داد در نهایت امکان به ادارات و دستگاه های اجرایی سلیمانیه اختیارات داده شود تا بتوانند این تفاهم نامه را اجرایی کنند.

هوال ابوبکر خاطرنشان کرد: عراق ۱۲ مرز مشترک با ایران دارد که ۶ مرز در سلیمانیه قرار دارد و مهمترین دستاورد تفاهم نامه های ما، فعال ماندن این مرزها بود که نگذاشت کالا در بازارهای سلیمانیه کم یا گران شود. 

استاندار سلیمانیه به افزایش صادرات کالا از ۶ مرز مشترک ایران به سلیمانیه علیرغم شرایط کرونایی اشاره کرد و افزود: در سال ۲۰۱۹ صادرات ایران به سلیمانیه ۲/۷ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۴/۵ میلیارد دلار افزایش یافت.

وی همچنین از حمایت و پشتیبانی ایران در حوزه سلامت قدردانی کرد و گفت: زمانی که ما با کمبود کیت، ماسک و دیگر اقلام بهداشتی مواجه بودیم ایران پشتیبان خوبی برای ما بود و با توجه به نیاز بیماران ما به خدمات بیمارستانی و درمانی در ایران، امکان تردد و ورود آنها به ایران میسر شد.

دکتر هوال در خصوص خواسته رسمی شدن مرز سیرانبند از هر دو طرف، اظهار داشت: سیرانبند در سمت اقلیم شرایط و زیرساخت های مناسبی ندارد اما بازگشایی آن برای ما نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی با اذعان به اینکه بعد از شهادت سردار سلیمانی، اجرای تفاهم نامه های میان ایران و عراق به قوت سابق نماند، افزود: یکی از مشکلات ما با حکومت مرکزی عراق، محدودیت اختیارات ما در مرزهاست و از سوی دیگر، با توجه به مشکلات حاکم بر عراق بویژه از سال ۲۰۱۴ به بعد، خدمات مناسبی هم در اقلیم ارائه نشده و به لحاظ اقتصادی شرایط مناسبی در اقلیم وجود نداشت. 

استاندار سلیمانیه در این جلسه همچنین به مسأله خشکسالی و کم آبی حاکم بر اقلیم و سلیمانیه اشاره و درخواست کرد ایران در خصوص رودخانه های مشترک که بر روی آن سدسازی انجام شده شرایط آی شرب سلیمانیه را مراعات نماید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز