مشارکت کشاورزان در مدیریت آب و برق برای عبور از بحران خشکسالی ضروری است

۱۴۰۰/۰۳/۰۶ - ۱۲:۰۰:۱۷
کد خبر: ۱۱۸۴۸۳۲
مشارکت کشاورزان در مدیریت آب و برق برای عبور از بحران خشکسالی ضروری است
چگونگی عبور از بحران خشکسالی در سال جاری و تامین آب و برق مورد نیاز کشاورزان استان و نیز صیانت از منابع آبی موجود در جلسه مشترک مدیران صنعت آب و برق استان خراسان رضوی با تشکل‌های کشاورزی بررسی و برای حضور کشاورزان و مشارکت آنان در مدیریت آب و برق تصمیماتی اتخاذ شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، در این جلسه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و مدیران صنعت برق استان به صورت تصویری با اعضای تشکل‌های کشاورزی استان به تبادل نظر  پرداختند.

پس از تصویب و اجرای سند سازگاری با کم‌آبی در سال ۹۸ و تاکید این سند بر  مشارکت کشاورزان در مدیریت مصرف آب، تاکنون ۱۶ تشکل کشاورزی در استان خراسان رضوی با تبادل تفاهم نامه مدیریت مشارکتی آب با شرکت آب منطقه ای نقش موثری در صیانت از منابع آبی بر عهده داشته‌اند.

این گزارش حاکیست "محمد علایی" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این جلسه بار دیگر بر اهمیت مشارکت کشاورزان در مدیریت منابع آبی تاکید و با اشاره به اینکه کشاورزان کارآمدترین و چابک‌ترین مدیران صنعت آب کشاورزی هستند گفت: معیشت کشاورزان و حفظ منابع آبی برای ما بسیار مهم است و ضروری است با توجه به خشکسالی غیرمترقبه امسال، سند سازگاری با کم آبی را با شرایط جدید تطبیق وبادقت اجرا کنیم.

"محمد علایی" بر تشکیل هر چه سریعتر تشکل‌های کشاورزی در اقصی نقاط استان تاکید کرد و با اشاره به اینکه ۸۵ درصد آبخوانها در اختیار کشاورزان است افزود: باید به کمک کشاورزان پاسخ این سوال را بیابیم که امسال چگونه باید آب و برق مورد نیاز کشاورزان را به نحوی که به منابع آبی آسیبی نرسد، تامین کنیم.

وی به سازمانهای بیمه توصیه کرد که با حمایت از کشاورزان خسارت دیده به انجام وظایف قانونی خود بپردازند و افزود: برای کشت پاییزه باید با همفکری و تعامل با کشاورزان برنامه‌ریزی اصولی انجام شود. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بررسی دقیق مصوبات مربوط به سند سازگاری با کم‌آبی در سالهای ۹۸ و ۹۹را خواستار شد و گفت: باید برای سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم و برای هر شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی آن برنامه‌ریزی کنیم.

بنابراین گزارش مدیران صنعت برق استان نیز به بیان راهکارهای کاهش مصرف برق پرداختند و اعلام کردند در ازای ۴ ساعت خاموشی چاه‌های کشاورزی مصرف ۲۰ ساعت بعدی این چاه‌ها رایگان خواهد بود و مبلغی نیز به عنوان پاداش همکاری به کشاورزان پرداخت خواهد شد.  براساس این گزارش در جلسه مدیران صنعت آب و برق با نمایندگان تشکلهای کشاورزی مقرر شد تشکلهای کشاورزی با تعامل مدیران امورهای آب و برق و فرمانداران شهرستانها برنامه‌های خاموشی چاه‌های کشاورزی هر شهرستان را به نحوی که کمترین خسارت به کشاورزی وارد شود تدوین کنند تا شرکت برق متناسب با آن اقدام کند. همچنین لازم است شرکتهای بیمه برای جبران خسارات کشاورزان وارد عمل شوند. مصوبه دیگر این جلسه تعیین عادلانه قیمت برق و همکاری کشاورزان در شناسایی مصارف غیرمجاز و نیز ایفای نقش تشکل‌های کشاورزی برای همراه کردن نماینگان مجلس و مسئولان با برنامه‌های عبور از بحران کنونی بود.

 

نظر شما