با امضای تفاهم‌نامه در شرکت آب منطقه خراسان رضوی؛

اولین «بازار آب » ایران ایجاد شد

۱۴۰۰/۰۴/۱۲ - ۱۲:۳۶:۰۴
کد خبر: ۱۲۰۱۳۲۱
اولین «بازار آب » ایران ایجاد شد
تفاهم‌نامه کارگزاری ایجاد بازار محلی و منطقه‌ای آب بین شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و یک شرکت بخش خصوصی برای اولین بار در کشور امضا شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، محمد علایی با امضای این تفاهم‌نامه خردمندی مردم ایران برای حل مشکلات را یادآور شد و اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور و استان خراسان رضوی در منطقه نیمه خشک و خشک واقع شده است اعتماد به مردم برای مدیریت آب ضروری است.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح «بازار آب» نباید کشاورزان منطقه آسیب ببینند، افزود: در چنین شرایطی بحثی که بسیار جدیست بحث بازار آب است. این یک نیاز اجتماعی است و چه بخواهیم و چه نخواهیم این کار انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسات رضوی در خصوص جزئیات این تفاهم‌نامه گفت: شرکت «رهروان سپهر اندیشه» به عنوان مجری طرح بازار آب وظیفه دارد، آب مورد نیاز معادن سنگ آهن خواف را به نحوی تامین کند که از منابع آبی زیرزمینی دشت خواف هیچ اضافه برداشتی صورت نگیرد؛ در همین راستا این شرکت مدلی را طراحی کرده که عنوان آن الگوی متعادل دشت پایدار است و بر اساس آن بانک آب تشکیل وآب طبق ضوابط معینی به خریداران  فروخته می‌شود.

 وی ادامه داد: در این طرح پایداری منابع آب در کنار اقتصاد کشاورزی منطقه مورد توجه قرار دارد و آب مورد نیاز معادن نیز تامین می‌شود‌.

فرزاد، مدیر عامل شرکت رهروان سپهر اندیشه  با اشاره به تجربه‌ ۱۷ ساله این شرکت در زمینه آب های زیرزمینی اظهار کرد: برای ایجاد بازار آب در منطقه خواف علاوه بر طراحی روش‌های نوین فنی به یک پیوست اجتماعی نیز نیاز بود که با همکاری شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، حضور میدانی وچهار ماهه در منطقه در نهایت این تفاهمنامه به امضا رسید.

 

نظر شما