کاهش ۳۰ درصدی حجم آب مخزن سد قشلاق سنندج

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۱۱:۰۷:۳۷
کد خبر: ۱۲۰۵۵۲۹
مدیر اداره منابع آب شهرستان سنندج گفت: در حال حاضر حجم آب پشت سد قشلاق ۱۶۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد کاهش دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ عبدالله دولتیاری اظهار داشت: هم اکنون از ۲۱۵ میلیون مترمکعب حجم نرمال مخزن سد قشلاق، ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده وجود دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه میزان بارش‌های استان در سال آبی جاری نسبت به پارسال ۴۰ درصد کمتر شده و این رقم در ۵۲ سال اخیر بی‌سابقه است افزود: در حال حاضر از سد قشلاق ۲ هزار و ۲۵۰ لیتر در ثانیه برای بخش شرب و ۳۰۰ تا ۳۵۰ لیتر در ثانیه برای بخش کشاورزی رهاسازی می‌شود که نسبت به پارسال کاهش قابل ملاحظه‌ای دارد.

مدیر اداره منابع آب شهرستان سنندج با اشاره به اینکه پارسال ورودی آب به سد قشلاق ۳۰۰ لیتر در ثانیه بود و اکنون ۶۰ لیتر در ثانیه است، یادآور شد: با توجه به کاهش شدید بارش‌ها و البته از سال ۱۳۹۴ تاکنون، روزانه و برای جبران کسری مخزن، سالانه ۱۵ میلیون مترمکعب از سد آزاد به سد قشلاق انتقال داده می‌شود.

دولتیاری خواستار رعایت الگوی مصرف آب به ویژه توسط کشاورزان شد و اضافه کرد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، کشاورزان باید به سمت تغییر الگوی کشت و مصرف بهینه آب گام بردارند.

سد قشلاق تنها منبع تامین آب شرب سنندج بوده و در سال ۱۳۵۸ به بهره‌برداری رسیده است.

استان کردستان ۲۹ هزار و ۱۳۷ کیلومترمربع مساحت دارد و اقلیم آن در مناطق شرقی نیمه خشک، مرکزی نیمه خشک تا مدیترانه‌ای و در مناطق غربی نیمه مرطوب تا مرطوب است.

استان کردستان دارای ۱۸ محدوده مطالعاتی(۹ محدوده آن اصلی و ۹ محدوده مشترک) و متوسط بارندگی سالانه ۴۵۵ میلی‌متر است. تعداد دشت‌های کردستان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده و دشت‌های قروه و دهگلان و چاردولی در شرق استان، جزو دشت‌های ممنوعه است.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز